2013-04-06, 19:14
Medlem
Jag har en fundering över hur normeringstabeller fungerar.

I höstas skrev jag 59/80 på kvantitativ del och 41/80 på verbal del. Enligt denna normeringstabell
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellerhosten2012.5.782a298813a88dd0dad 80007086.html

ska jag ha fått 1.6 på kvant och 1.0 på verbal del. Jag är inte säker om decimalsystemet var i bruk då men jag skulle ha fått 1.35, eller 1.3 om dom avrundar neråt. Däremot om jag loggar in på antagning.se visar mina meriter att jag skrev 1.7 på kvantitativ del och 0.9 på verbal och det gav mig 1.3. Är det fel eller har jag missförstått?

Jag skrev idag 58/80 (kvant) och 42/80 (verbal), vad kommer jag troligtvis få? Normeringstabellerna är skumma så om någon kunnig skulle kunna svara
Citera
2013-04-06, 19:16
Medlem
Jag är faktiskt riktigt jävla besviken. Hoppades på ett 1.60 totalt...men det känns uteslutet. Förra terminen skrev jag mitt första HP och fick 1.40, och denna gången skrev jag 65/80 kva och 48/80 verbalt...vad tror ni det genererar? Är så jävla förbannnnnnnad över att jag endast fick 28/40 på första kva men 37/40 på andra (provpass 4).......hur ser mina chanser för en höjning ut?
Citera
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Om den ökar med 1 cm veckan som följer kan det inte vara första vinterdagen, du vet därav att det varit vinter innan.

Du vet som sagt att den ökar med 25% sedan förra veckan, en ökning på 25% av 0 är fortfarande 0. Det har därav varit vinter innan. Du vet sedan att 25% = 1 cm om du slår ihop alternativen.

Rätt svar är C och kommer alltid att vara C.
Vintern startar inte när sjön fryser, vad är det för påhitt? Gängse definitionerna är dec-feb eller medeltemp under 0. Båda kan innebära att relativt ok is finns då vintern startar.
Citera
Medlem
smakupplevelsens avatar
Det framgår inte ju inte om förra lördagen var en vinterlördag, och om förra lördagen ej var en vinterlördag så betyder det att isen var 0cm tjock förra lördagen. Detta betyder att isen var 0cm tjock när Gunilla åkte skridskor.

Frågan lyder: "Hur tjock var isen?"

0cm tjock is är ingen is och därför kan man inte säga hur tjock isen var, det fanns ju ingen is. Gunilla måste varit efterbliven som trott hon åkte skridskor.

Ska man verkligen behöva göra ett antagande, i detta fallet att förra lördagen var en vinterlördag, för att få rätt på en NOG-uppgift?
Senast redigerad av smakupplevelsen 2013-04-06 kl. 19:19.
Citera
2013-04-06, 19:17
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epstein
Jag svarade E.

Jag köper att facit säger c, det gör jag. Men frågan är onödigt korkat formulerad och är öppen för tolkning. Tror inte dem kommer ändra facit på den men det gör mig inget.

Citat:
Ursprungligen postat av sjukaapojken
Du utgår ifrån att du vet att det var vinter föregående vecka, det står ingenting om det i uppgiften. Ungefär som om de skulle skrivit såhär:

Hon åker skidskor en decemberdag. I december blir isen 25% tjockare varje vecka.

Jaha, men om hon åkte skridskor den 1a december då?

Så enligt facit gick den att lösa med 1 och 2 tillsammans?

Tanken med att man inte visste hur lång vintern hade varit slog mig men jag kände att hela uppgiften såg ut som en tydlig C så valde det tillslut...
Citera
2013-04-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukaapojken
Vi vet att det är vinter den lördagen. Vi vet inte att det var vinter veckan innan. Det kan ha varit höst veckan innan, det står ingenting om hur mycket tjockare isen blir under hösten.

Vi vet följande:

Isen är nu 25 cm tjockare än den var lördagen innan.
Isen kommer att bli 1 cm tjockare veckan som följer.

Svar: E

Och hur definierar du vinter då? Börjar isen växa annorlunda bara för att det slår över från oktober till november?
Citera
2013-04-06, 19:18
Medlem
Skrev för första gången idag utan att ha pluggat så är ganska nöjd med mitt resultat men kan någon hjälpa mig omvandla poängen:
KVA:57
VERB:63

Om jag kollar förra normeringstabellen hamnar båda på 1,6 så är det resultatet jag kan förvänta mig nu eller?
Citera
2013-04-06, 19:18
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Och hur definierar du vinter då? Börjar isen växa annorlunda bara för att det slår över från oktober till november?
Vi vet inget om hur isen beter sig då. Det står explicit i uppgiften att siffrorna gäller under vintern.
Citera
2013-04-06, 19:19
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jag är faktiskt riktigt jävla besviken. Hoppades på ett 1.60 totalt...men det känns uteslutet. Förra terminen skrev jag mitt första HP och fick 1.40, och denna gången skrev jag 65/80 kva och 48/80 verbalt...vad tror ni det genererar? Är så jävla förbannnnnnnad över att jag endast fick 28/40 på första kva men 37/40 på andra (provpass 4).......hur ser mina chanser för en höjning ut?

Normeringstabellerna brukar inte variera så mycket. Kolla igenom tabellerna de senaste 3 provtillfällen så borde du få en ganska klar bild av vad du får.
Citera
2013-04-06, 19:20
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffepp
Jag har en fundering över hur normeringstabeller fungerar.

I höstas skrev jag 59/80 på kvantitativ del och 41/80 på verbal del. Enligt denna normeringstabell
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellerhosten2012.5.782a298813a88dd0dad 80007086.html

ska jag ha fått 1.6 på kvant och 1.0 på verbal del. Jag är inte säker om decimalsystemet var i bruk då men jag skulle ha fått 1.35, eller 1.3 om dom avrundar neråt. Däremot om jag loggar in på antagning.se visar mina meriter att jag skrev 1.7 på kvantitativ del och 0.9 på verbal och det gav mig 1.3. Är det fel eller har jag missförstått?

Jag skrev idag 58/80 (kvant) och 42/80 (verbal), vad kommer jag troligtvis få? Normeringstabellerna är skumma så om någon kunnig skulle kunna svara
Hur står det till med matten egentligen hörrö?

1.6+1.0 /2 = 1.3
1.7+0.9 /2 = 1.3

Du får 1.5-1.7 på kvant och 0.9-1.0 på verbala, alltså 1.2-1.35, sett till snitt på gamla normeringar med de 4 borttagna orden VT 2012 i beaktande. Det är dock möjligt med extra variation både upp och ner på båda delarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Vintern startar inte när sjön fryser, vad är det för påhitt? Gängse definitionerna är dec-feb eller medeltemp under 0. Båda kan innebära att relativt ok is finns då vintern startar.

Fast de skriver att isen ökar 1 cm varje vecka under vintern, därav ökar isen varje vecka under vintern. Eller ska vi köra på den Australienska vintern och prata om en sjö i USA?

Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Det framgår inte ju inte om förra lördagen var en vinterlördag och om förra lördagen ej var en vinterlördag, så betyder det att isen var 0cm tjock förra lördagen och även 0cm tjock när Gunilla åkte skridskor.

Frågan lyder: "Hur tjock var isen?"

0cm tjock is är ingen is och därför kan man inte säga hur tjock isen var, det fanns ju ingen is. Gunilla måste varit efterbliven som trott hon åkte skridskor.

Ska man verkligen behöva göra ett antagande, i detta fallet att förra lördagen var en vinterlördag, för att få rätt på en NOG-uppgift?

Tänkte inte ens på det, står att där var is ju! Alltså måste den ha ökat sedan förra veckan, och ett av kraven är att den ökar med 25%. Puss för du skrev det.
Fast inte säker om du är på "E"-sidan eller "C"-sidan, lol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Ni som har svårt för 28an trots dussin med förklaringar, ni lyckades inte särskilt bra på LÄS va?

Nja, failade den men fick 71 på verbala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in