2013-03-20, 16:20
Medlem
Dr.Lecters avatar
Mål: 1.4
Förra året: 1.2

Men då var det även första gången, även fast det är fult att bortförklara sitt resultat.
Citera
2013-03-20, 17:15
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
jaha flashbackare, då var det inte så långt kvar till hp. Vad är eran målsättning?

Jag börjar.
tidigare hp: 1,5
mål hp: 1,75 eller över
Tidigare: 1,90.
Mål: 2,00.
Citera
2013-03-20, 17:47
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter
Mål: 1.4
Förra året: 1.2

Men då var det även första gången, även fast det är fult att bortförklara sitt resultat.
Nej då, det är bara att linda in det rätt. Använde mitt HP-resultat i CV:t, ett personligt brev kunde se ut så här:

"I våras skrev jag högskoleprovet för första gången och fick..."

Om "för första gången" nämns i förbigående så är det inte fult.
Citera
2013-03-20, 18:42
Medlem
racercurrys avatar
Tidigare: 1.4
Mål: 1.65+
Citera
2013-03-20, 19:44
Medlem
Hej gottfolk. Gjort HT 12 Högskoleprovet senaste 2 dagarna, med tid osv, precis som ett riktigt.
Fick 1.6 Kvantitativa, 1.1 Verbal. Blir ju 1.35 allt som allt.

Mitt mål är att nå 1.5 på kommande som vi snart sitter och skriver

Lite funderingar har poppat upp sedan jag gjorde detta, mest gällande orden då detta är den del jag faktiskt blev mest besviken på, trotts ganska bra plugg senaste 3 månaderna på just ord (högst fokus kvantitativt dock i och med att min stora fördel ligger där).

Hur tar ni er till när ni sitter där och ser ord ni inte kan svaret på?
Det första jag gör är att kolla, har vi något prefix/suffix som kan hjälpa mig? Ja/Nej?
Om nej, försöker på något sätt hitta klangen på ordet och hur de möjligtvis kan användas.
Något jag tänkt på är t.ex, kan man på något sätt försöka tyda om ett ord är t.ex politiskt eller ekonomi inriktat? Detta är ju en grej som ofta kan hjälpa enligt mig, om man vet att det är något sådant dvs.

De finns ju alltid ord man helt enkelt kan eller inte kan och inte kan tyda, eller?

Jag skulle gärna vilja höra hur ni burit er åt för att bättra er här/hur ni lyckas tyda fram ord eller öka chansen att få rätt.
Citera
2013-03-20, 19:59
Medlem
asdyaos avatar
Hur många rätt får du på ord, utav 10, till att börja med? Om vi får lika många fel har jag förmodligen ingen hjälp att bidra med.
Citera
2013-03-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Hur många rätt får du på ord, utav 10, till att börja med? Om vi får lika många fel har jag förmodligen ingen hjälp att bidra med.

6/10 del 1
3/10 del 2

på ordprov.se ligger jag på ca 12/20 i snitt skulle jag tro.
Citera
2013-03-20, 20:42
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJStabz
Hej gottfolk. Gjort HT 12 Högskoleprovet senaste 2 dagarna, med tid osv, precis som ett riktigt.
Fick 1.6 Kvantitativa, 1.1 Verbal. Blir ju 1.35 allt som allt.

Mitt mål är att nå 1.5 på kommande som vi snart sitter och skriver

Lite funderingar har poppat upp sedan jag gjorde detta, mest gällande orden då detta är den del jag faktiskt blev mest besviken på, trotts ganska bra plugg senaste 3 månaderna på just ord (högst fokus kvantitativt dock i och med att min stora fördel ligger där).

Hur tar ni er till när ni sitter där och ser ord ni inte kan svaret på?
Det första jag gör är att kolla, har vi något prefix/suffix som kan hjälpa mig? Ja/Nej?
Om nej, försöker på något sätt hitta klangen på ordet och hur de möjligtvis kan användas.
Något jag tänkt på är t.ex, kan man på något sätt försöka tyda om ett ord är t.ex politiskt eller ekonomi inriktat? Detta är ju en grej som ofta kan hjälpa enligt mig, om man vet att det är något sådant dvs.

De finns ju alltid ord man helt enkelt kan eller inte kan och inte kan tyda, eller?

Jag skulle gärna vilja höra hur ni burit er åt för att bättra er här/hur ni lyckas tyda fram ord eller öka chansen att få rätt.

Testa ordet på ett annat språk.
EX: interpitera, väldigt snarlikt engelska ordet för tolka
Även om du inte hittar något suffix eller prefix så skilj stammen från ändelsen och se om du kan förstå någon av dem.
Citera
2013-03-20, 20:44
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Tidigare: 1,90.
Mål: 2,00.

Snyggt! är det kva eller verb som måste höjas?
Citera
2013-03-20, 21:08
Medlem
Laserturkenns avatar
Kan jag söka in med mitt hp-resultat jag får på VT13 till HT13? Dvs. om jag gör hp nu i April, kan jag då söka med det resultatet till hösten?
Citera
2013-03-20, 21:11
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserturkenn
Kan jag söka in med mitt hp-resultat jag får på VT13 till HT13? Dvs. om jag gör hp nu i April, kan jag då söka med det resultatet till hösten?

Ja, det börjar gälla direkt.
Citera
2013-03-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Testa ordet på ett annat språk.
EX: interpitera, väldigt snarlikt engelska ordet för tolka
Även om du inte hittar något suffix eller prefix så skilj stammen från ändelsen och se om du kan förstå någon av dem.

Sant! Brukar jag faktist göra. Glömde bort att skriva det men är en riktigt bra och ofta fungerande poäng! Ta till er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in