2012-10-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
studera.nu precis när facit kom ut. Tror det togs bort efter bara någon minut eller så.

Hm, ja om jag inte minns helt fel så var den kvantitativ, jag minns den där frågan med medelvärde 100 eller vad det nu var för något. En annan uppgift handlade om ett smyckes vikt. Om den inte ingick i det riktiga provet så var det så (har inte hunnit gå igenom provet och mina misstag ännu).

Ja, smyckets vikt, länkar i kedja i förhållande till stenen osv. det känner jag igen.
Citera
2012-10-29, 13:26
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flocke
Testdelen är olika överallt, kanske därför du hade 7 rätt?

Min testdel var Verbal, plus att jag hade också frågan med medelvärde/typvärde på 100 på en annan kvantitativ.

Hm, det kanske stämmer.. Jag är inte säker. Men jag fick kasst på rubbet, så 7 rätt kan mycket väl stämma, jag skulle inte bli förvånad i alla fall. Men nu när du säger det så minns jag att jag gjorde något på den verbala som jag inte kunna hitta när jag gick igenom facit snabbt..
Citera
2012-10-29, 13:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Nu har jag bestämt mig, jag kommer att satsa fullhjärtat till vårens prov utan HPG. Har i alla fall tänkt mig minst en timme varje dag, men helst någon eller några timmar till varje dag trots att jag inser att det kan vara svårt att hålla alla dagar.

Är det någon som har några bra tips gällande matten? Plöja alla tal kommer jag att göra, men utöver det och gamla prov? Gamla nationella prov kanske?
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-10-29 kl. 13:43.
Citera
2012-10-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nu har bestämt mig, jag kommer att satsa fullhjärtat till vårens prov utan HPG. Har i alla fall tänkt mig minst en timme varje dag, men helst någon eller några timmar till varje dag trots att jag inser att det kan vara svårt att hålla alla dagar.

Är det någon som har några bra tips gällande matten? Plöja alla tal kommer jag att göra, men utöver det och gamla prov? Gamla nationella prov kanske?

Se om du kan hitta naturarnas mattebok och gör "testa dig själv" avsnitten.
Matematik 3000 Kurs A och B. Jag tror att de uppgifterna är lite svårare och kan påminna om de frågor som dyker upp i hp.
Jag ångrar lite att man inte gjorde HP efter att man gick ut gymnasiet, då hade man troligen spikat det den kvantitativa delen..
Citera
2012-10-29, 14:00
Medlem
Mitt verbala resultat:

ORD: 12/20
LÄS: 6/20
MEK: 3/20
ELF: 9/20

Totalt: 30/80

Vilket skämt.

Vet inte resultat från första kvantitetprovet, men andra såg ut såhär:

XYZ: 8/12
KVA: 5/10
NOG: 6/6
DTK: 3/11

Totalt: 22/40

Ser ju vad jag behöver träna på iaf.
Citera
2012-10-29, 14:18
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Jag har försökt söka i denhär tråden och ber om ursäkt ifall detta pratats om tidigare.

Provpass 1 KVA
Uppgift 23
http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitochprovfragorhogskoleprovet/fpn/provfragorhosten2012/provpass1kvantitativaresonemangnog.5.485f1ec213870 b672a680008276.html

Fyra stugor som ligger i de fyra olika väderstrecken. Färgerna på stugorna är gul, blå, röd och grön.
I vilket väderstreck ligger den gula stugan?

1) Säger:
Syd
grön
blå
röd
Norr

2) Blå ligger i öst.

-

Facit vill få det till att man kan lösa uppgiften med 1) och 2). Jag säger att man inte kan lösa uppgiften alls.

Ty att säga att grön ligger mer syd än blå (stugan i öst), betyder inte automatiskt att grön har väderstrecket syd. Grön kan lika mycket vara stugan i väst, men fortfarande ligga mer syd än blå. Alltså kan man inte veta vilket väderstreck blå ligger i (och inte röd heller). Alltså kan man inte säga vilket väderstreck som blir över för den gula stugan.

Eller har jag missat något?

Informationen för frågan ska tolkas som att de fyra stugorna har varsitt bestämda väderstreck.

(1) säger att den röda är i norr, blåa i väst/öst och gröna i syd.
(2) säger bl.a. att den blåa är i öst, vilket räcker för att tillsammans med (1) veta vart den gula är.

Därför blir svaret C.
Senast redigerad av lighten-up 2012-10-29 kl. 14:23.
Citera
2012-10-29, 14:20
Medlem
Hinner svara på 24 frågor på första delen. Alltså hinner skriva in 24 svar, men hade svarat på ca 35. Starten på dagen kunde inte blivit mycket sämre. Sen svenska/engelska delen tycker jag är alldeles för lätt jämfört med matten.
Citera
2012-10-29, 14:26
Medlem
lighten-ups avatar
Finns det någon bra app till mobilen där man träna på nya högskoleprovet? Söker en sådan app för android.
Senast redigerad av lighten-up 2012-10-29 kl. 14:29.
Citera
2012-10-29, 14:57
Medlem
KevinRileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Du ligger nog snarare i spannet 1.0-1.4. Kolla HT2011 istället.
Vart kollar man det? jag ser bara vt 2011.
Citera
2012-10-29, 15:22
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Informationen för frågan ska tolkas som att de fyra stugorna har varsitt bestämda väderstreck.

(1) säger att den röda är i norr, blåa i väst/öst och gröna i syd.
(2) säger bl.a. att den blåa är i öst, vilket räcker för att tillsammans med (1) veta vart den gula är.

Därför blir svaret C.

Precis. Det finns således inte sydväst, nordväst, sydöst eller nordöst.
Citera
2012-10-29, 15:43
Medlem
Snusklubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Finns det någon bra app till mobilen där man träna på nya högskoleprovet? Söker en sådan app för android.

Om du har problem med ord kan jag rekommendera appen Norstedts Svenska Quiz. Finns även i engelskaversion, fast betydligt enklare. Perfekt att öva på när du sitter på bussen t.ex. Orden är av samma svårighetsgrad som provets och mängden ord är stor. Andra appar vet jag inte. Hade verkligen varit perfekt med någon app för att öva på den kvantitativa delen. En bra affärsidé kanske?
Citera
2012-10-29, 16:52
Medlem
Dr.Lecters avatar
HP-Matte finns det en som heter tror jag. Riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in