2019-04-16, 01:28
Medlem
SwedishSurvivalists avatar
Har ni någon form av överlevnadsväska?
Hur tänkte ni när ni satte ihop den?
Vad är dens syfte?
Om inte, varför tror ni inte att det är nödvändigt?

Här har jag sammanställt lite korta beskrivningar till de väskor jag är bekant med, om ni känner till fler sorter så kan ni gärna ge en liten beskrivning isåfall.

I'm Never Coming Home Bag:

Kort kallat INCH, det är en stor väska med utrustning för att kunna överleva en längre period utan samhällets resurser. Innehåller vanligtvis verktyg för att bygga ett enklare tillfälligt boende, samla ved samt kunna jaga och fiska. Kan liknas vid en kraftigt förstärkt BOB.

https://youtu.be/PiEJxuwhbAk

Bug-Out Bag:

Kort kallat BOB, även känd som 72 timmars-kit. Det är en förpackad väska med innehåll som man behöver för att ta sig till en förutbestämd destination. Kan underlätta ett par dagars överlevnad.

https://youtu.be/j79PR-BASpw

Go Bag:

Kan även kallas Get Home Bag(GHB) och är en mindre variant av BOB för en kortare tids överlevnad, upp till 12 timmar, vilket kan underlätta för att ta sig hem från jobbet om något skulle hända.

https://youtu.be/bZq3LcCkMSk

Every Day Carry:

Kort kallat EDC är småsaker som man bär på sig dagligen, exempelvis i fickorna, nyckelringen och plånboken. Paracordarmband, ficklampa, fickkniv, IFAK, mobil, tändare, kompass och liknande, många väljer att samla dessa saker i ett kärl, så kallat Survival Kit.

https://youtu.be/HfBZR1RW7ao
Citera
2019-04-16, 01:40
Medlem
Blommetupps avatar
Jag har ingen speciell sådan väska utan jag har det mesta i mitt hem. Jag kommer stanna här vid en kris. Jag har däremot ett antal vandringssäckar packade så jag antar att de skulle fungera som en bob? I bilen har jag en väska som skulle kunna vara GHB om man tänker på det.
Citera
2019-04-16, 01:49
Medlem
GubbenmedGs avatar
Kul tråd.
Jag har ingen bag redo, måste jag erkänna. Men har haft i tankarna länge att fixa en.
Jag har vatten på dunkar, konserver, sovsäck och tändstickor på lager. (Samt en 75a Koskenkorva) 2st machetes, 1st kort yxa och en brynsten.
Vad jag prioriterar härnäst är vattentät ryggsäck och spritkök. Samt eldstål och vevradio.
Citera
2019-04-16, 02:03
Medlem
Blommetupps avatar
Vilken typ av ryggsäck skulle ni rekomendera för en Bob? Jag menar en vanlig Abisko 75l klarar jag mig på 14dagar.

Det har också sagts att istället för 72timmar så gäller en vecka nu.

Jag har funderat på att sätta ihop en väska från Biltema. Billig jaktväska med stol skulle gissa på 35l och testa den på fem dagar. Då kommer jag även ha kläder med fickor som jag kommer att fylla med viss utrustning. Jag kommer att vara ensam jägare på drivande hund så jag kommer att göra många steg per dag.

Vad tror ni räcker den lilla ryggan eller bör jag ta en 45l? Lite dyrare och utan stol men nästan samma vikt.
Citera
2019-04-16, 03:25
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Vilken typ av ryggsäck skulle ni rekomendera för en Bob? Jag menar en vanlig Abisko 75l klarar jag mig på 14dagar.

Jag har funderat på att sätta ihop en väska från Biltema. Billig jaktväska med stol skulle gissa på 35l och testa den på fem dagar. Då kommer jag även ha kläder med fickor som jag kommer att fylla med viss utrustning. Jag kommer att vara ensam jägare på drivande hund så jag kommer att göra många steg per dag.

Vad tror ni räcker den lilla ryggan eller bör jag ta en 45l? Lite dyrare och utan stol men nästan samma vikt.

Behöver du 10l till? Annars skulle jag köra på 35l med stol om du ändå får med det du behöver.
Citera
2019-04-16, 07:40
Medlem
Citat:

Satsa på en bättre (dyrare) ryggsäck.
Ganska viktigt att just ryggsäcken måste hålla.
Det räcker ju att gå till xxl/addnature/blocket eller liknande för att hitta en som verkligen håller.
Har ju aldrig provat biltemas grejer men jag gissar att just hållbarheten skiljer på tex fjällräven vs biltema och prisskillnaden är därmed motiverad. (kanske just fjällräven som är typ dyrast va ett dåligt exempel)

Ska du inte använda den mer än en vecka så är det kanske skitsamma men annars så...

Farsan som alltid är ute kör väl på typ 50 liters medans jag alltid packar min 75liters full. Jag gissar att less is more men att packa mindre är skitsvårt tycker jag.

Gillade Monsen på villovägar som gick på SVT förut. Han rörde sig ju typ en vecka med ett minimum av prylar. Ligger säkert på tuben.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-04-16 kl. 08:09.
Citera
2019-04-16, 09:25
Medlem
Jag har en BoB ifall man skulle behöva sticka pga samhällsproblem eller annat trubbel. En 90-liters ryggsäck som innehåller sovsäck, lite extra kläder, mat, tändstål, sjukvårdsurutsning osv. Använder även den väskan till vildmarksturer så man får träning på att använda grejerna.

En bag i bilen med lite grejer som filt, vatten, kläder osv

Och en axelväska jag brukar ha med mig till vardags som innehåller lite smått och gott som har visat sig kan vara bra och ha med sig.

Äger typ inga prylar och bor i ett litet sunkigt skyffe så blir lätt mig för mig att lämna vid en kris och då är allt redan packat.
Senast redigerad av KandidatenKobra 2019-04-16 kl. 09:38.
Citera
2019-04-16, 12:44
Medlem
Bastides avatar
Vi buggar in vid en eventuell SHTF-situation men det som kan vara aktuellt är en EDC. Har inte kommit till skott med den än. Man vill ju inte släpa med sig en massa prylar bara för att man går till Coop och handlar.
Citera
2019-04-17, 06:22
Medlem
Citat:

Själv har jag en 35-liters och för mig räcker den gott för 3 dagar, kan även sträckas till 5 dagar utan problem
Ska du prova på med Biltema så är det bra att kunna tänka lite 'outside the box' då de kanske inte har allt du vill ha på friluftsavdelningen. Är det bara att du är sugen på en lågbudgetsväska så har det här klippet bra tips som du kan ha i början för att så småningom uppgradera med jämna mellanrum och på det sättet spridda ut utgifterna:
https://youtu.be/OjujXB-QcsI

Håller med Bruz-Lee, en bra väska är definitivt grunden! Gav 500 för min, men behöver byta ut den så småningom då det inte går att fästa något undertill vilket annars hade varit perfekt för ett liggunderlag/filt/extra jacka.
Citera
2019-04-17, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastide
Vi buggar in vid en eventuell SHTF-situation men det som kan vara aktuellt är en EDC. Har inte kommit till skott med den än. Man vill ju inte släpa med sig en massa prylar bara för att man går till Coop och handlar.

Jag buggar också in i första hand, men är det en så pass allvarlig shtf så vet man inte om man i panik behöver fly bakvägen efter en vecka så därför har jag en bob. Nu bor inte jag nära någon större skog så jag behöver inte oroa mig för utrymning så som det hände för flera i somras.

Det har du så rätt i, 'less is more' som det kallas. Korta avstånd från hemmet räcker edc mer än tillräckligt. I mina byxfickor har jag en liten altoid survival kit samt en liten första hjälpen, I jackan har jag en plunta med vatten, penna och sykit. Jag brukar endast ta med min go bag när jag ska så pass långt att det är minst en timmes gåväg hem om något skulle hända.
Citera
2019-04-17, 07:16
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenmedG
Behöver du 10l till? Annars skulle jag köra på 35l med stol om du ändå får med det du behöver.

Jag slog till på en Biltema jaktryggsäck och det visade sig att den helt klart räckte för mitt behov. Riktigt nöjd faktiskt. Jag kan tänka mig att kvalitén kanske inte är den bästa men håller den ett par säsonger så är jag nöjd för det priset.
Citera
2019-04-17, 07:43
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Satsa på en bättre (dyrare) ryggsäck.
Ganska viktigt att just ryggsäcken måste hålla.
Det räcker ju att gå till xxl/addnature/blocket eller liknande för att hitta en som verkligen håller.
Har ju aldrig provat biltemas grejer men jag gissar att just hållbarheten skiljer på tex fjällräven vs biltema och prisskillnaden är därmed motiverad. (kanske just fjällräven som är typ dyrast va ett dåligt exempel)

Ska du inte använda den mer än en vecka så är det kanske skitsamma men annars så...

Farsan som alltid är ute kör väl på typ 50 liters medans jag alltid packar min 75liters full. Jag gissar att less is more men att packa mindre är skitsvårt tycker jag.

Gillade Monsen på villovägar som gick på SVT förut. Han rörde sig ju typ en vecka med ett minimum av prylar. Ligger säkert på tuben.

Jag har några säckar ifrån fjällräven men de är för fjällvandringsbruk då de är så stora. Jag har Abisko 75l som jag gillar väldigt mycket men den blir lite otymplig om man ska röra sig lätt. Jag har också fjällräven Skulle samt Stubben🙂

Är det vandringar ni är ute på? Hur länge brukar ni vara ute?🙂

Det finns en bok som heter Vandra fjäderlätt om man är sugen på lite tips för nedbantning av ryggsäck.

Jo Monsen är duktig. Vi hade hade hans bok Vildmarksboken som lärobok i gymnasiet🙂 (Älvdalens naturturism)
Riktigt bra, rekomenderar den varmt.

Tackar för tips, ska absolut kolla upp den. Det är alltid intressant.

Jag tänker mig att de större vandringsäckarna är mer som en INCH och de mindre för ett par dagar tex om man måste rycka en pga brand eller dyligt medan resten av samhällsfunktionerna fungerar är en BOB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in