2019-04-14, 19:59
Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg så ursäkta om jag gör något fel.

Jag köpte en mt5a för några veckor sen av en snubbe i alingsås, moppen startade och hade bra tomgång osv fram tills i onsdags när jag och min polare skulle testköra den lite och den inte alls ville starta över huvud taget. Vi bytte tändstift och tog av topplocket för att se i vilket skick de va på kolv osv. När vi skruva ihop allt igen å skulle starta så startade den ganska enkelt men drog direkt upp på varvstoppet utan att vi gjorde något.

Har försökt kolla om den drar tjuvluft någonstans eller om förgasaren va felinställd eller om det var vajsing på gasvajern/handtaget men allt verkar i sin ordning och vi hade inte ändrat på någonting annat än det jag nämnde tidigare.

Några idéer?
Citera
2019-04-14, 20:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus8
Hej!

Detta är mitt första inlägg så ursäkta om jag gör något fel.

Jag köpte en mt5a för några veckor sen av en snubbe i alingsås, moppen startade och hade bra tomgång osv fram tills i onsdags när jag och min polare skulle testköra den lite och den inte alls ville starta över huvud taget. Vi bytte tändstift och tog av topplocket för att se i vilket skick de va på kolv osv. När vi skruva ihop allt igen å skulle starta så startade den ganska enkelt men drog direkt upp på varvstoppet utan att vi gjorde något.

Har försökt kolla om den drar tjuvluft någonstans eller om förgasaren va felinställd eller om det var vajsing på gasvajern/handtaget men allt verkar i sin ordning och vi hade inte ändrat på någonting annat än det jag nämnde tidigare.

Några idéer?
Titta in i förgasaren och se om trotteln är nere
Citera
2019-04-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Titta in i förgasaren och se om trotteln är nere

Gjorde det och förut allt verkade i sin ordning :/
Citera
2019-04-14, 20:31
Medlem
killawifes avatar
Den tar nog tjuyvluft och rusar pga detta. Plocka ner allt och plocka ihop igen. Satte ni dit en ny topplockspackning?
Citera
2019-04-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Den tar nog tjuyvluft och rusar pga detta. Plocka ner allt och plocka ihop igen. Satte ni dit en ny topplockspackning?
Japp, helt ny topplockspackning och jag försökte dra åt så hårt jag vågade. Märkte även att det fanns en läcka bakom en metallplatta där jag tror oljeblandaren brukade sitta, tror ni det kan ha något med saken att göra eller e de ba vask på bensin?
Citera
2019-04-14, 21:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus8
Märkte även att det fanns en läcka bakom en metallplatta där jag tror oljeblandaren brukade sitta,
*oljepump, det påverkar inte motorgången men risk att det kommer in vatten i växellådan om det inte är tätt.

Är nippeln på insuget pluggad?
Citera
2019-04-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
*oljepump, det påverkar inte motorgången men risk att det kommer in vatten i växellådan om det inte är tätt.

Är nippeln på insuget pluggad?
Märkte att nippeln på insuget va dåligt pluggat så jag plugga om det och testade att suga allt vad jag kunde i slangen och den verkade helt tät. Det hjälpte dock ingenting när jag satte på den slangen med nya pluggen på nippeln igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in