Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Julaskruvarna är klassade 8.8. I övrigt ser de ut precis som origninalet, förutom att de är förzinkade. Bilen väger 900 kg och har en motor på 75 hk, så ur bilsynpunkt kommer skruven inte utsättas för några kraftiga påfrestningar. Jag ska bara göra ett sista försök att kapa sönder bussningens innerhylsa med lite nya verktyg som jag köpt idag innan jag ger mig på att borra sönder den gamla skruven.
I förebyggande syfte om jag sedan ska borra i skruvskallen har jag köpt en Bosch HSS-koboltborr. Var det rätt val, eller finns det bättre borrar (som inte kostar 1000 kr styck) för ändamålet?
Den gamla skruven kanske är så rostig så det inte går att se vad det står stämplat för hållfasthetsklass på skallen. Eller kan du skymta något där?
En liten googling på "skruv länkarm" gav den här träffen
https://www.mekster.se/swag-skruv-la...UaAlAHEALw_wcB på en skruv till en Ford Mondeo där det står att det är hållfklass 8.8, alltså samma som du köpt nu.
Många liknande skruvar till bilar är ju lite gulaktiga i färgen, ser lite ut som gulkromatering men det är ju rätt giftigt så det tvivlar jag på att det kan vara. Är det någon som vet vad det är för ytbehandling och varför fordonsindustrin inte använder vanlig galvning till sånt här?
Galvat verkar helt OK och smörjer du in den med någon härlig smörja så klarar den säkert korrosion lika bra som originalet. Har inte din bil extra höghållfast skruv så verkar det som att en vanlig 8.8 är tillräcklig.
Koboltlegerade borr har jag länge tänkt köpa. Extra bra om man ska borra i något hårt såsom rostfritt stål men säkert bra till vanligt stål med.
Tillägg: Här är en länkarmsskruv till Mercedes (bl a C-klass)
https://www.mekster.se/skruv-lankarm...waAv8GEALw_wcB som har hållfklass 10.9. Det första talet är brottgränsen där 10 betyder 1000 MPa och 8 är 800 MPa. Den andra siffran är sträckgränsen i tiotal procent av brottgränsen, för 10.9 är då sträckgränsen 1000x90%=900 MPa. (1 MPa=1 N/mm²)
Man kan väl säga att det är inga jätteskillnader mellan 8.8 och 10.9, vi snackar inte halverad styrka eller så utan tjugotalet procent hit eller dit fast det är väl ändå bäst att ta det det ska vara.
Tillägg 2: Joho, det gula är visst gulkromatering. Jag trodde det var förbjudet men det är nog bara kadmiumdikromat som är det och gulkromatering utan kadmium används fortfarande. Det kan man ju göra hemma i köket men det är inga kemikalier man hittar på ICA precis. Smörjer man in skruvarna med fett eller underredsmassa så blir det nog minst lika bra.