2019-04-13, 15:34
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Nej, men han är ganska dålig på att ta kritik och svarar alltid med "säg inte åt mig vad jag ska göra" etc. Sedan så är det ganska obehagligt att sätta någon på plats sådär och "skämma ut" dem.

Vafan är det för argument?
Han är inte normal och att inte borsta tänderna överhuvudtaget är inte ett normalt beteende.
Prata klarspråk med honom för fan
Citera
Strychnos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Strychno 2019-04-13, 15:55
Medlem
OT raderat, varningar utdelade.

Den här tråden ligger i forumet: Medicin och hälsa, inte Relationer och samlevnad, inläggen måste därför vara relaterade till medicin och hälsa, allt relationspladder är Off-topic.

/Moderator
2019-04-13, 15:59
Medlem
Citat:
Vi Svenskar är ju väldigt måna om våra tänder och hamnar t.om på top 5 länder som har bra tandhygien. Och eftersom han är britt så tänker jag att det kanske är socialt OK hos dom att skita i tandborstning och att det kanske är en vanlig sak i många förhållanden? Det känns inte som att det är en riktigt bra anledning att lämna, känns elakt.

Att du inte vill upplysa någon som är i desperat behov av hjälp, som dessutom står dig kär, kommer att stöta på stora problem och ekonomiska förluster i framtiden om han inte sköter sin munhygien, förstår jag inte. Sätt dig ner med honom vid datorn och sök på följande bilder:
* Tandlossning
* Tandköttsinflammation (Gingivit)
* Infektion som kan sprida sig till organ och andra kroppsdelar och i värsta fall orsaka permanenta skador eller döden
Citera
2019-04-13, 16:09
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Grejen är ju att vi bor i England (han är britt), här är tandläkaren väldigt kostsam (vi är 20-21), vilket hade varit gratis i Sverige. Tycker bara att det är lite mamma-beteende att göra sådant som att motivera killen att borsta sina tänder när han är så jävla vuxen själv. Jag VET att han måste märka av att hans tänder gör ont etc då han äter väldigt mycket socker och borstar aldrig tänderna. Men varför han inte bara köper en simpel tandborste är helt otroligt.
Att vänta kommer inte att bli billigare den dagen han får ordentliga problem. Att behöva dra ut och sätta in nya tänder är flera gånger dyrare än ett besök och hos en tandläkare / tandhygienist i förebyggande syfte för att förhindra tandlossning.

Du måste agera. Jag ser det som din skyldighet som sambo.
Citera
2019-04-13, 18:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jo, det är man ju orolig för. Min mamma är tandläkare så jag har alltid sedan barnsben borstat tänderna och det har varit en väldigt viktigt sak (självklart) inom familjen. Berättade detta för min mamma och hon blev nästan besviken till varför jag fortfarande stannar hos honom.

Fy fan vad äckligt. Han är ju ung och det kan ju funka ett tag. Han borde ju ha tandsten och tandköttsinflammation, även om han inte fått en massa karies ännu.

Det skulle kunna vara så att han inte vill borsta tänderna för det gör ont och tandköttet blöder? Corsodyl skulle kunna hjälpa mot det.

Men du måste ta upp detta, inte ska relationen behöva spricka för att han har en snuskig ovana. Som nån skrev, ungkarlar kan deka ner sig och man kan behöva påtala ett och annat.

Kan du inte använda den här vinkeln: Att mamma har lärt dig massor om tandvård och att han borde göra si och så för annars händer detta? Du är en auktoritet på området och ska inte behöva vara rädd för att ta upp det.

Du skulle ju kunna köpa en eltandborste med två borsthuvuden? Prata om hur effektiv och bra den är, hur härligt ren han blir i munnen osv.
Citera
2020-02-13, 04:40
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Nej, vi träffades på online och sedan mötte jag upp honom och skit och då flyttade jag direkt till England för att bo med honom. Hade inte kunnat veta något innan inflyttningen. Efter månader så upptäckte jag att OJ han har visst ingen jävla tandborste. Borstar inte direkt tänderna samma tid som honom då jag borstar efter varje mål.

Det är ju vida kännt att "tedrickare" inte borstar tänderna, om än kanske inte i Sverige. Han är knappast något ovanligt i England, utan det är mer normalt där. Myten att man behöver borsta tänder morgon och kväll går ju att motbevisa ganska lätt genom att tandkrämen uppfanns på 1950-talet, så vad gjorde människorna innan det isåfall? Gick de all omkring tandlösa vid 40 års åldern när det inte ens fanns löständer? Nej. Det är en myt helt enkelt.

Däremot är det ju fräschare och ger en bättre andedräkt, och kan medverka att de hänger med lite längre upp i åldrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in