2019-04-12, 12:38
Medlem
Ett par gånger har det hänt att en jobbarkompis sagt" hur är det med Lars idag?. Jag kände mig förminskad, som om jag vore intagen någonstans. Normalt av jobbarkompisen?
Citera
2019-04-12, 12:44
Medlem
Är inget som helst konstigt med det..
Citera
2019-04-12, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Ett par gånger har det hänt att en jobbarkompis sagt" hur är det med Lars idag?. Jag kände mig förminskad, som om jag vore intagen någonstans. Normalt av jobbarkompisen?

Jösses vad känslig du är. Det är normalt. Tvärtom var det det artiga att göra innan du-reformen, se ex http://www3.sprakochfolkminnen.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=46891;objekttyp=lan
Citera
2019-04-12, 12:50
Bannlyst
Försöker du följa någon lagordning? Din frågeställning låter idiotisk, meeeeen, någon måste ju vara det ser du...

Antingen är det inte okej och då åker han på en rak höger på plats eller så är det verkligen okej och du håller käft
Citera
2019-04-12, 12:52
Medlem
pirata-codexas avatar
Fattade inte alls vad som menades först.
Det är klart det inte är något drygt eller något, bara ett sätt att heja ju ,liksom.

Ungefär som"hallå, läget med pirata idag då?"
Citera
2019-04-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Ett alternativ hade varit "Är det till att må bra idag?" eller liknande. Rätt vanligt om man vill undvika att säga "du" eller "ni" till den man frågar.
Citera
2019-04-12, 12:57
Medlem
Det är rintigt. Du är förminskad. Troligen handlar det om en person som "står lägre i rang än dig" och nu hugger.

Kan det vara så att du varit lite nere nått år, inte tränad, klippt dig lika ofta eller haft lite kasst immunförsvar?. Oroa dig inte. Det är ett tecken att du står över i rang. Vi har en tysk kvinna som kör den här metoden mot alla hon ser i resturangmiljö. En dag skickade chefen ut henne att hjälpa till vid dörren. Dagen efter bölade hon och var påtagligt ödmjukad. Hennes muskler kunde inte backa upp hennes attityd.

Sen finns det varianten hurtiga och gammalmodiga män som du inte behöver fundera över.
Citera
2019-04-12, 13:17
Medlem
Ok. Ska jag svara "Lasse mår bara bra idag"? Känslig eller inte, jag vet inte. Hennes man frågade mig en gång; hur känns det att vara så gammal som du är och inte h kommit längre i yrkeslivet. Ska tilläggas att ibland är jobbarkompisen väldigt trevlig.
Citera
2019-04-12, 13:30
Medlem
Så säger jag ofta till folk och jag lägger ingen värdering i det. Det är snarare ett trevligt sätt att fråga någon hur det är.
Citera
2019-04-12, 13:41
Medlem
Behöver inte alls vara illa menat eller nedtryckande. Är kollegan snäll i övrigt så är det helt lugnt. Tycker du inte om det så kan du skämta lite och använda samma mynt tillbaka, ”Jorå Lars han mår fint han, hur är det med Torsten då, har Torsten njutit i hans skidstuga i helgen?”
Citera
2019-04-12, 13:42
Medlem
Så gjorde man förr, då Sverige ännu var ett patriarkat och vi inte sade du till vem som helst.
Citera
2019-04-12, 14:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tror att om du känner dig förminskad är det nog det som är syftet. Man kan absolut säga så utan att förminska också. Tycker detta faller under samma kategori som att använda smeknamn och när någon gör detta hittar jag alltid på ett förminskande smeknamn tillbaks och använder konsekvent det. Det bästa smeknamnet för personer som försöker förminska är något ironiskt som trycker lagom hårt på en svaghet de har. Det är så de jobbar själva, psykopaterna. Kalla en tjock person Atleten till exempel ("jag tycker du ser stark ut").
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in