2019-04-12, 10:35
Medlem
Paris24s avatar
Är det fler här än jag som gärna köpte varor i USA när ebay blev stort kring 1998? Det gick utmärkt i många år, normal-snabb leverans, portot var lågt. Jag brukade köpa Levis jeans för 200 kr och Converse-skor till barnen för 250. Kostar 1000 kr i Sverige.

Sedan kanske fem år tillbaka är det omöjligt att köpa något från en privat-säljare i USA. Portot har mångfaldigats och är i samtliga fall mycket högre än motsatsen, att posta från Sverige till USA. När jag själv senast beställde 4 kg från USA blev portot $90 = över 800 kr i USPS (us mail) billigaste förbetalda box.

Jag har undrat över detta. USA är trots allt det mest fungerande landet när det gäller företagande, USPS är otroligt stort och borde fungera snabbt och effektivt men något har hänt. Kan tillägga att jag ofta postar till USA, och det är otroliga förseningar sedan många år, så tjänsten har blivit både dyr och långsam, samtidigt.

Enligt denna analys av USPS har de gått med 69 miljarder dollar i förlust de senaste 10 åren:
https://home.treasury.gov/system/files/136/USPS_A_Sustainable_Path_Forward_report_12-04-2018.pdf

T.o.m president Trump har motsatt sig de oerhörda priserna och förlusterna inom USPS.

Har denna artikel svaret? Det är Amazon! Amazon har förhandlat fram ett så bra avtal med USPS att hela USA-posten håller på att gå under.
Citat:
https://www.forbes.com/sites/brittainladd/2018/12/05/president-trump-amazon-should-run-the-u-s-postal-service-heres-why/
President Trump, Amazon Should Run The USPS: Here's Why

Amazon verkar indirekt ha lyckats förstöra möjligheten för vanliga USA-säljare att posta till t.ex Sverige, eftersom USPS måste höja sina priser oavbrutet för att finansiera en överföring av miljarder dollar från sina andra kunder till Amazon. Två flugor i en smäll: lågt eget porto och konkurrenterna dör.
Senast redigerad av Paris24 2019-04-12 kl. 10:37.
Citera
2019-04-12, 11:30
Medlem
Millediablos avatar
Jag som trodde det var Postnords tillägg på dryga hundralappen på allt som kommer från USA.
Citera
2019-04-12, 11:41
Medlem
BigFatCones avatar
Det är ju uppenbarligen samma gnäll som Postmord kör med. "Folk skickar för lite brev och dom du-huh-uhmma företagen utnyttjar oss och ger oss inte ordentligt betalt".
Citera
2019-04-12, 12:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju uppenbarligen samma gnäll som Postmord kör med. "Folk skickar för lite brev och dom du-huh-uhmma företagen utnyttjar oss och ger oss inte ordentligt betalt".
Det verkar vara det globala klagomålet från post-bolagen, att vi postar mindre. Själv postar jag mer än någonsin och har massor med brev i brevlådan varje dag. Vår familj beställer oavbrutet från nätet.

Notera att svenska brev-portot precis chock-höjdes från 6/7 kr till 9 kr. Och ändå räcker det inte, postnord gick med ännu större förlust efter det. Jag tror usps är inne i samma nedåtgående spiral, det spelar ingen roll hur mycket man höjer, alla vinster går någon annanstans. Till storföretagen?
Citera
2019-04-12, 12:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det verkar vara det globala klagomålet från post-bolagen, att vi postar mindre. Själv postar jag mer än någonsin och har massor med brev i brevlådan varje dag. Vår familj beställer oavbrutet från nätet.

Notera att svenska brev-portot precis chock-höjdes från 6/7 kr till 9 kr. Och ändå räcker det inte, postnord gick med ännu större förlust efter det. Jag tror usps är inne i samma nedåtgående spiral, det spelar ingen roll hur mycket man höjer, alla vinster går någon annanstans. Till storföretagen?
Vi postar färre brev och det är där som pengarna kommer in.
Citera
2019-04-12, 12:55
Medlem
Jag har också noterat galet höga fraktpriser från en del eBay-säljare i USA. Tror att det till viss del beror på att säljarna är med i eBays "Global shipping-program". Det verkar inte vara speciellt flexibelt.
Citera
2019-04-12, 13:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag har också noterat galet höga fraktpriser från en del eBay-säljare i USA. Tror att det till viss del beror på att säljarna är med i eBays "Global shipping-program". Det verkar inte vara speciellt flexibelt.
Jag tror inte det beror på det. Jag frågar alltid säljarna om de kan "posta själva billigaste porto" och det hamnar alltid på astronomiska belopp. Det verkar inte gå att skicka t.ex 4 kg under $90, normal leveranstid 1-2 veckor. Och då går ändå USPS med ca 10 miljarder kr i förlust i år.
Citera
2019-04-12, 13:40
Medlem
PuchMexicos avatar
Har själv nästan helt slutat beställa från USA, som du säger kostade USPS 1:st class international några tior förr, i dag nästan mera än varan kostar.

Brukade använda re-shipper ett tag, bara för att undkomma e-bay´s vansinniga GlobalShippingProgram.

Men nu var det ett tag man köpte från USA, postens tok påslag kyler väl även ner köplusten.

Två bra re-shippers som har vettiga priser:

https://www.jetcarrier.com/ funkar bra även för större gods.

https://www.usgobuy.com/ mycket goda erfarenheter, kombinerar gärna många små inköp. och packar bra i större kartong, blir mycket billigare än flera separata mindre paket.

Även jetcarrier kan kombinera och packa om gods för billigare frakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in