Är det fler här än jag som gärna köpte varor i USA när ebay blev stort kring 1998? Det gick utmärkt i många år, normal-snabb leverans, portot var lågt. Jag brukade köpa Levis jeans för 200 kr och Converse-skor till barnen för 250. Kostar 1000 kr i Sverige.
Sedan kanske fem år tillbaka är det omöjligt att köpa något från en privat-säljare i USA. Portot har mångfaldigats och är i samtliga fall mycket högre än motsatsen, att posta från Sverige till USA. När jag själv senast beställde 4 kg från USA blev portot $90 = över 800 kr i USPS (us mail) billigaste förbetalda box.
Jag har undrat över detta. USA är trots allt det mest fungerande landet när det gäller företagande, USPS är otroligt stort och borde fungera snabbt och effektivt men något har hänt. Kan tillägga att jag ofta postar till USA, och det är otroliga förseningar sedan många år, så tjänsten har blivit både dyr och långsam, samtidigt.
Enligt denna analys av USPS har de gått med 69 miljarder dollar i förlust de senaste 10 åren:
https://home.treasury.gov/system/files/136/USPS_A_Sustainable_Path_Forward_report_12-04-2018.pdf
T.o.m president Trump har motsatt sig de oerhörda priserna och förlusterna inom USPS.
Har denna artikel svaret? Det är Amazon! Amazon har förhandlat fram ett så bra avtal med USPS att hela USA-posten håller på att gå under.
Amazon verkar indirekt ha lyckats förstöra möjligheten för vanliga USA-säljare att posta till t.ex Sverige, eftersom USPS måste höja sina priser oavbrutet för att finansiera en överföring av miljarder dollar från sina andra kunder till Amazon. Två flugor i en smäll: lågt eget porto och konkurrenterna dör.