Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-12, 01:53
Medlem
Stylt-Fabians avatar
Jag är inte med i någon union eller a-kassa och tänker inte bli det heller. Jag har ett tryggt jobb och har väl kanske 20 år kvar till pension. Men vad händer om jag blir arbetslös? Då får jag ju inga pengar. Hur betalar jag hyran och mat då?
Citera
2019-04-12, 02:02
Bannlyst
Då lever du på sparade pengar. För det har du väl ?
Citera
2019-04-12, 02:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stylt-Fabian
Jag är inte med i någon union eller a-kassa och tänker inte bli det heller. Jag har ett tryggt jobb och har väl kanske 20 år kvar till pension. Men vad händer om jag blir arbetslös? Då får jag ju inga pengar. Hur betalar jag hyran och mat då?

Du ska ha en a-kassa med inkomstförsäkring, du måste ha någonting som håller dig kvar i "systemet". Det kan skita sig när man minst anar det!
Annars besparingar och sedan Socialen men det är massa onödigt strul och riskerar hemlöshet istället för a-kassa och arbetsförmedlings aktiviteter och åtgärder inom "systemet".
Citera
2019-04-12, 03:11
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Du ska ha en a-kassa med inkomstförsäkring, du måste ha någonting som håller dig kvar i "systemet". Det kan skita sig när man minst anar det!
Annars besparingar och sedan Socialen men det är massa onödigt strul och riskerar hemlöshet istället för a-kassa och arbetsförmedlings aktiviteter och åtgärder inom "systemet".

Äsch det måste han inte alls. Om TS mot förmodan blir av med sitt trygga arbete lär han ju ha en uppsägningstid under vilken han kan skaffa ett nytt arbete. Sedan har han också förmodligen(?) ett par månaders omkostnader sparade som buffert.

A-kassa är i min mening endast aktuellt om man av olika anledningar löper större risk att drabbas av långtidsarbetslöshet. Men de flesta människor klarar nog av att skaffa ett nytt jobb om det skiter sig. Att vara med i en A-kassa är då bara en förlustaffär.
Citera
2019-04-12, 03:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Äsch det måste han inte alls. Om TS mot förmodan blir av med sitt trygga arbete lär han ju ha en uppsägningstid under vilken han kan skaffa ett nytt arbete. Sedan har han också förmodligen(?) ett par månaders omkostnader sparade som buffert.

A-kassa är i min mening endast aktuellt om man av olika anledningar löper större risk att drabbas av långtidsarbetslöshet. Men de flesta människor klarar nog av att skaffa ett nytt jobb om det skiter sig. Att vara med i en A-kassa är då bara en förlustaffär.

Förstår vad du menar, men jag har snappat upp att TS för tillfället inte mår speciellt bra, säkert därför sådana här grubblerier dyker upp. En a-kassa gör att TS inte behöver ligga och grubbla över sådant, och kan fokusera på att bygga upp psykiska hälsan nu istället.
Citera
2019-04-12, 07:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stylt-Fabian

Om du blir arbetslös och inte har någon inkomstförsäkring så bör du ha sparat ihop en buffert du klarar dig på under ett år eller två.
Citera
2019-04-12, 08:04
Medlem
Som sagt. Planera för ojämna inkomster och utgifter under livet. Bygg upp en buffert medan du jobbar och har inkomst. Denna är inte samma som investeringar, det är en exklusiv nödkassa. "Proffsen" säger lite olika om storlek, men det tar några månader tills eventuella Försäkringskassepengar trillar ut. Så 3 månadslöner minst, för att kunna betala hyran och ha kvar tak över huvudet. Men andra säger minst en årslön eftersom det kan ta tid att hitta jobb. Ta makten över din privatekonomi, en uppsägning ska inte betyda ruin och bo i en park. Skyddsnätet är grovmaskigt, så fixa själv.
Citera
2019-04-12, 10:24
Medlem
bubblecups avatar
Klart du skall vara med i A-kassan, är värt typ 200kr i månaden för att slippa tänka på ekonomin vid arbetslöshet, med tanke på att staten redan sponsrar avgiften till A-kassan med 2/3 så borde detta vara obligatoriskt via skatten och skötas av typ försäkringskassan.

Du kan få pengar ifrån Alfa-kassan om du jobbat ett år, en riktig budget A-kassa för dem inte är med i någon A-kassa men här får du pengar utan att ha varit medlem så det är ändå ganska generöst tror max beloppet är runt 350kr om dagen det är dessa pengarna som du kan få utan att vara medlem.

Jag är själv med i A-kassan och Unionen bara för att få extra försäkring vid arbetslöshet, jag tycker generellt fack etc är kasst då dessa brukar vara propaganda maskiner för socialdemokraterna och bäst föredatum för deras åsikter gick ut för 50 år sedan men Unionen ger ialla fall schyssta studiestöd. De betalar 12500kr i studiestöd till avgifter, böcker etc men max 2500kr per termin så skriv in dig på en dator kurs och få ett bidrag på 2500kr till en ny dator är ganska nice.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in