2019-04-11, 23:05
Medlem
Rebelxs avatar
Någon som har koll i detalj vilka olika system som används av trafikverket eller underleverantörerna när de ställer ut ett automatiserat ljust som ska reglera trafiken?

Fungerar pissdåligt vid ett arbete som ska hålla på i 1-2år och som håller på stjäl en massa av min livstid och nerver.
Vet att de var manuellt kontrollerat ett tag, tror det är automatiskt nu? Ingen aning.
Kan vara 1km kö åt ena hållet, och tomt från andra hållet t.ex.
De har nu haft över ett år på sig att tima in trafikflödet men det är lika dåligt fortfarande.

Att vägarbetarna och NCC/Skanska skiter i att det blir köer förstår jag, och att något intresse från deras sida att få det att flyta på bättre har jag svårt att se.
Kommunen däremot borde vilja minimera störningarna, men då de flesta politiker är idioter så har jag svårt att tro att de har mental kapacitet nog att vara lite innovativa eller ens förstå att saker kan hanteras bättre.
Skulle någon av parterna bry sig, skulle arbetet i sig antagligen kunnat göras dubbelt så snabbt.

Så VEM konstruerar dessa ljus (vilka tillverkare finns det?), och ge mig teknisk data för dessa system.
Jag har en ide, och vill bara se om man redan tänker i dessa banor och vad kostnaden för dagens system är samt all annan info som finns där ute.

Alltså är jag intresserad av de system som används när man reglerar trafik, där fordon växelvis måste passera ett vägavsnitt där endast en fil finns tillgänglig pga t.ex. vägarbete.
Citera
2019-04-11, 23:08
Medlem
Rebelxs avatar
"
Endast ett körfält är öppet. Man släpper fram trafiken från ett håll i taget med hjälp av signalreglering. Signalreglering innebär att vi anpassar signalerna efter hur långa köerna är.

Så fungerar skytteltrafiken

Vi släpper fram trafiken från ett håll i taget med hjälp av anpassad styrning av trafiksignalerna. Det vill säga vi anpassar signalerna till trafiken. Med hjälp av trafiksignaler och sensorer som känner av trafikmängden, kan vi skapa ett jämnare trafikflöde.
"

edit : http://www.ramudden.se/produkter/trafikljus - typ sådant här.
Vilket är det absolut mest teknologiskt avancerade system som används i Sverige idag?

edit 2 : https://downloads.berghaus-verkehrstechnik.de/product-catalogue-2018-19/59907063/25

Edit 3 : Den enda sensor för trafik jag kunde se i produktbladet ovan var någon sorts radarsensor? Känns som radar kräver rätt mycket ström ?
Senast redigerad av Rebelx 2019-04-11 kl. 23:21.
Citera
2019-04-11, 23:41
Medlem
Har inte stött på temporära trafikljus med mer avancerad teknologin i någon av de större städerna eller utomlands. I alla fall har det rört sig om växelvisa signaler, vad jag vet. Det har inte spelat någon roll att det är 90% mer trafikerat i ena än andra riktningen - båda riktningarna får lika mycket röd- och grönljus-tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in