2019-04-12, 08:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Jag håller med om att vi alla män måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna, men nu ska jag leka djävulens advokat för sakens skull.

Könsfördelningen i statistiken säger ingenting om huruvida du är körd om du inte betraktar alla män du träffar som en potentiell våldtäktsman eller ej. Det är andra faktorer som spelar in, snarare när, var och hur du som kvinna bör vara extra vaksam. Jag sitter inte hemma och tänker på hur jag potentiellt kan bli överkörd, det gör jag nog som mest effektivt när jag är ute i trafiken och ska gå över vägen. Förstår du vart jag vill komma? Man kan ju också göra ett juridiskt könsbyte idag, eller vara så kallad "icke-binär" i sin könstillhörighet och hoppa lite fram och tillbaka mellan manligt och kvinnligt kön. Pågrund av detta måste du också inkludera att alla transpersoner enligt dig ska betraktas som potentiella våldtäksmän, men det kanske inte blir lika bekvämt för dig då?

Varför då och på vilket sätt måste män göra det?
Citera
2019-04-12, 08:51
Medlem
Igni-ferroques avatar
Håller delvis med. Jag kan förstå om en kvinna som går hem från krogen en sen kväll när det är ont om folk ute ser de män hon träffar på som ett möjligt hot.

Om jag uppfattar att någon känner sig stressad pga mig så är det ju litet jobbigt och orättvist då jag(precis som typ 99% av alla män) i realiteten inte är ett hot. Men det måste ju vara väldigt mycket jobbigare för kvinnan som känner sig rädd.

När det gäller att känna skuld för vad andra gör däremot. Nej, ett undantag vore om någon man träffade på uttryckte sig på ett alarmerande sätt och sedan faktiskt begick ett övergrepp. Men det har aldrig hänt, jag känner faktiskt inte igen den jargong andra beskriver.

Min gissning är att det inom kort kommer vara standard att man enkelt kan sätta på sig en kroppskamera och genom ett litet tryck startar inspelning/sändning av vad som händer. Kanske tom så att man har exempelvis någon sensor kopplad till en mobil som läser av puls och liknande så att det blir omedelbart larm till sos om man blir medvetslös eller någon annan indikator som visar på allvarlig fara?

En enkel googling gav detta: https://spirehealth.com/

Gissar på att vi alla kommer ha direktuppkoppling för eller senare. Kanske något för försäkringsbolagen/vaktbolagen att erbjuda som tjänst?
Citera
2019-04-12, 08:52
Medlem
Hon har rätt och alla kvinnor är offer, inte bara bokstavligt talat utan även bildligt.
Citera
2019-04-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför då och på vilket sätt måste män göra det?

Därför att jag anser att vi alla bör ta hand om varandra, det kan handla om något så enkelt som att våga säga ifrån om man ser något som inte är okej. Män tar efter och söker social acceptans ofta bland andra män, och om någon som beter sig illa möter en stark motreaktion från sin sociala krets kommer denne antagligen att ändra på sitt beteende för att inte bli utesluten ur gruppen.
Citera
2019-04-12, 08:57
Medlem
Man kan inte se på dig om du är en våldtäktsman eller inte.

Det stämmer, det går inte att se.

Och därför förutsätter vi, att alla män är våldtäktsmän.

Ja, det stämmer säkert, att ni som i Vänsterpartiet, förutsätter att alla män är våldtäktsmän.

Det är den brutala sanningen

Stämmer bra det.
Citera
2019-04-12, 08:58
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Jag håller med om att vi alla män måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna, men nu ska jag leka djävulens advokat för sakens skull.

Könsfördelningen i statistiken säger ingenting om huruvida du är körd om du inte betraktar alla män du träffar som en potentiell våldtäktsman eller ej. Det är andra faktorer som spelar in, snarare när, var och hur du som kvinna bör vara extra vaksam. Jag sitter inte hemma och tänker på hur jag potentiellt kan bli överkörd, det gör jag nog som mest effektivt när jag är ute i trafiken och ska gå över vägen. Förstår du vart jag vill komma? Man kan ju också göra ett juridiskt könsbyte idag, eller vara så kallad "icke-binär" i sin könstillhörighet och hoppa lite fram och tillbaka mellan manligt och kvinnligt kön. Pågrund av detta måste du också inkludera att alla transpersoner enligt dig ska betraktas som potentiella våldtäksmän, men det kanske inte blir lika bekvämt för dig då?
Jag betraktar även transmän som potentiella våldtäktsmän, även om jag – vad jag vet – hittills inte har träffat en enda där det började blinka några varningslampor.

Visst vore det underbart om man kunde utgå från att man inte riskerar våldtäkt i hemmets lugna vrå; men det är ju inomhus de flesta våldtäkterna sker.

Väldigt många verkar bli otroligt kränkta av att det finns personer som jag, som ser varje man som en potentiell våldtäktsman. De verkar tro att det är samma sak som att jag pekar ut just dem som våldtäktsmän.
Jag undrar om de har något bättre alternativ, och vad detta i så fall är.
Citera
2019-04-12, 08:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Därför att jag anser att vi alla bör ta hand om varandra, det kan handla om något så enkelt som att våga säga ifrån om man ser något som inte är okej. Män tar efter och söker social acceptans ofta bland andra män, och om någon som beter sig illa möter en stark motreaktion från sin sociala krets kommer denne antagligen att ändra på sitt beteende för att inte bli utesluten ur gruppen.

Då antar jag att du menade "Jag håller med om att vi alla människor måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna..." och inte detta som du skrev: "Jag håller med om att vi alla män måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna...".

Men varför ska jag som man ta våldtäkter på allvar och försöka stävja detta när kvinnor i klart högre utsträckning än män röstar för en politik som leder till fler våldtäkter? Om inte kvinnorna tar detta på allvar, varför ska jag då göra det?
Citera
2019-04-12, 09:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag betraktar även transmän som potentiella våldtäktsmän, även om jag – vad jag vet – hittills inte har träffat en enda där det började blinka några varningslampor.

Men du betraktar inte alla kvinnor som potentiella våldtäktsmän, du visar återigen upp hur inkonsekvent du är.
Citera
2019-04-12, 09:01
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Håller delvis med. Jag kan förstå om en kvinna som går hem från krogen en sen kväll när det är ont om folk ute ser de män hon träffar på som ett möjligt hot. .

Tjejer undviker grupper med män som inte ser svenska ut.
Om du läser våldtäktsstatistiken så fattar du varför.
Fråga de tjejer du känner så får du svar.
Det som gjort att människan överlevt genom historien är att vi lär oss att hantera faror.
Vår hjärna signalerar när faror uppstår.
Citera
2019-04-12, 09:03
Medlem
Citat:
Då antar jag att du menade "Jag håller med om att vi alla människor måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna..." och inte detta som du skrev: "Jag håller med om att vi alla män måste ta ett gemensamt ansvar för att försöka stävja den kultur som ger upphov till de här sakerna...".

Men varför ska jag som man ta våldtäkter på allvar och försöka stävja detta när kvinnor i klart högre utsträckning än män röstar för en politik som leder till fler våldtäkter? Om inte kvinnorna tar detta på allvar, varför ska jag då göra det?

Som jag säger så handlar det om att män ofta söker manliga förebilder och social acceptans bland andra män. Därför är det också rimligt att påstå att män som grupp besitter en särställning i vår förmåga att påverka manskulturen som stort, när det gäller våldtäkter men även i andra sammanhang som t.ex tabun kring psykisk ohälsa bland män och annat.
Citera
2019-04-12, 09:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag säger så handlar det om att män ofta söker manliga förebilder och social acceptans bland andra män. Därför är det också rimligt att påstå att män som grupp besitter en särställning i vår förmåga att påverka manskulturen som stort, när det gäller våldtäkter men även i andra sammanhang som t.ex tabun kring psykisk ohälsa bland män och annat.

Och som jag skrev:

Citera
2019-04-12, 09:09
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Och som jag skrev:

Så nu är det du som lastar alla kvinnor för vad vissa kvinnor gör? Det låter inte särskilt konsekvent. Var det inte du som tyckte att det är mycket viktigt att vara konsekvent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in