Håller delvis med. Jag kan förstå om en kvinna som går hem från krogen en sen kväll när det är ont om folk ute ser de män hon träffar på som ett möjligt hot.
Om jag uppfattar att någon känner sig stressad pga mig så är det ju litet jobbigt och orättvist då jag(precis som typ 99% av alla män) i realiteten inte är ett hot. Men det måste ju vara väldigt mycket jobbigare för kvinnan som känner sig rädd.
När det gäller att känna skuld för vad andra gör däremot. Nej, ett undantag vore om någon man träffade på uttryckte sig på ett alarmerande sätt och sedan faktiskt begick ett övergrepp. Men det har aldrig hänt, jag känner faktiskt inte igen den jargong andra beskriver.
Min gissning är att det inom kort kommer vara standard att man enkelt kan sätta på sig en kroppskamera och genom ett litet tryck startar inspelning/sändning av vad som händer. Kanske tom så att man har exempelvis någon sensor kopplad till en mobil som läser av puls och liknande så att det blir omedelbart larm till sos om man blir medvetslös eller någon annan indikator som visar på allvarlig fara?
En enkel googling gav detta:
https://spirehealth.com/
Gissar på att vi alla kommer ha direktuppkoppling för eller senare. Kanske något för försäkringsbolagen/vaktbolagen att erbjuda som tjänst?