2019-04-11, 16:25
Medlem
Hej gott folk!

Har nyligen fått en ny bil, Leon Cupra med 4-hjulsdrift. Den slukar soppa som bara den och jag snittar runt 11-12 liter/100 km. Enligt deras officiella siffror kring förbrukningen så ska den dra:

Blandad körning:
7,1 - 7,2 l/100km
Stadskörning:
9,0 - 9,1 l/100km
Landsväg:
6,0 - 6,1 l/100km

Detta är siffror som jag inte kommer i närheten utav idag. Det är viktigt att poängtera att jag främst kör med bilen i "ECO-läge" och inte ligger och tokgasar 24/7. Är det någon här inne som har en likadan bil som kan dela med sig utav tips för att få ner förbrukningen eller bara tips rent generellt.

Är det verkligen "ok" att den drar så mycket mer än vad som sägs på deras broschyrer.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Citera
2019-04-11, 16:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Hur mycket av din körning är i tätort och hur mycket är på landsväg?
Citera
2019-04-11, 16:45
Medlem
sucuks avatar
Låter något högt men kör du mycket stadstrafik så är det inte väldigt mycket mer än snittet på https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/392-Leon.html?fueltype=2&exactmodel=cupra&powerunit=2
Citera
2019-04-11, 17:37
Medlem
Det är stor skillnad på vad den "ska" dra och vad den drar, oavsett bilmärke, ska man komma ner i dom siffrorna får man köra som en miljöpartist på valium.

Jag har haft en Leon Cupra som tjänstebil och den drog betydligt mer än dina siffror, det är en kul bil så fort man vant sig med haldexen.
Citera
2019-04-11, 19:14
Medlem
Kontrollera däckdimension samt däcktryck 2.5 bar ska det vara samt 4hjulsdriften ökar förbrukningen
Citera
2019-04-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Kontrollera däckdimension samt däcktryck 2.5 bar ska det vara samt 4hjulsdriften ökar förbrukningen
Ska just den modellen ha 2,5 bars däckstryck? Oavsett vilka däck och dimensioner som sitter på? Har du en minsta susning om vad du skriver?
Citera
2019-04-11, 20:35
Medlem
Fuzzs avatar
Har du mätt på färddatorn eller vid tankning?
Tanka fullt gör en långfärd max 90 på farthållare (gärna lång sträcka med samma fart) så kommer du nog ner under deras värden.
Citera
2019-04-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Har du mätt på färddatorn eller vid tankning?
Tanka fullt gör en långfärd max 90 på farthållare (gärna lång sträcka med samma fart) så kommer du nog ner under deras värden.
Däcktryck som nämnts är en sak. Det finns rekomendationer sedan får man avgöra själv. Ligger själv på 2.8 på båda bilarna.
Men körcykeln gör otroligt mkt.
Kör jag i Linköping med dess rödljus så snittar jag lite över litern samtidigt jag körde 0,53 i måndags på en 60milaresa.
Nu har inte jag en aning vad TS har för motor. Men mina stora skillnader är på en Volvo D5-motor.
Har även en busväg. Kör jag snällt så är det låga 0.5 medan jag lätt kommer upp i 0.9 om jag har riktigt roligt.
Citera
2019-04-12, 01:54
Medlem
Nimars avatar
Kör du många korta sträckor? Korta sträckor och körning i städer drar upp förbrukningen väldigt mycket. Använd motorvärmare. Använd även farthållare på kortare 50 sträckor och planera körningen så du inte behöver bromsa, tråkigt men det blir billigare.
Citera
2019-04-12, 10:11
Medlem
Jag kör väldigt många korta sträckor men stadskörning ska ju enligt Seat landa på 9-9,1 l / 100 km. Förstår att jag kanske hakar upp mig på siffror här men tycker det är otroligt fult att presentera siffror som inte stämmer för fem öre. Jag har gjort en långresa till Deje från Stockholm och då fick jag ner den till 8 l / 100 km.

Kan man på något sätt häva ett köp eller leasingavtal med avsikt att siffrorna inte stämmer?
Citera
2019-04-12, 10:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln-W
Jag kör väldigt många korta sträckor men stadskörning ska ju enligt Seat landa på 9-9,1 l / 100 km. Förstår att jag kanske hakar upp mig på siffror här men tycker det är otroligt fult att presentera siffror som inte stämmer för fem öre. Jag har gjort en långresa till Deje från Stockholm och då fick jag ner den till 8 l / 100 km.

Kan man på något sätt häva ett köp eller leasingavtal med avsikt att siffrorna inte stämmer?

Siffrorna kan du bara ha som referens mellan olika bilar, i testcykeln är allt avstängt, AC, stereo, fan vet om inte till och med strålkastarna är urkopplade. Kör du som ett proffs på ecodriving så kan du börja närma dig deras siffror men då faller vitsen med en Cupra eller?
Citera
2019-04-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Siffrorna kan du bara ha som referens mellan olika bilar, i testcykeln är allt avstängt, AC, stereo, fan vet om inte till och med strålkastarna är urkopplade. Kör du som ett proffs på ecodriving så kan du börja närma dig deras siffror men då faller vitsen med en Cupra eller?

Haha tänk om det är så! Jovisst faller vitsen men fan jag hade inte räknat med dessa soppakostnader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in