Citat:
Ursprungligen postat av
a987
.....
Ett tillägg till inlägget ovan.
Jag kan förstå att man kan känna samhörighet till och älska sitt land eller sitt folk, och vilja försvara och hjälpa det, ungefär som man kan känna samhörighet till och älska sin familj, och därför vilja försvara och hjälpa dem.
Men om någon av mina familjemedlemmar skulle be mig att hjälpa dem att döda en annan människa, då skulle jag för det första ALDRIG göra det av pliktkänsla, utan jag skulle först och främst vilja veta varför de vill ha hjälp med detta. Och jag skulle vilja ha så mycket information som möjligt kring det, för att ta reda på om det verkligen är nödvändigt att döda den där människan. Det brukar ju nämligen oftast finnas andra sätt att lösa problem på, än att döda andra människor. Och det är dumt att lita på andra människor när det gäller sådana saker, risken finns alltid att man luras att för tex girighets skull eller pga paranoia, begå onda handlingar som tex mord.
Och istället för att bara plikttroget och hjärndött ställa upp och döda andra människor för "familjen", så borde tex amerikanska och brittiska soldater tacka Julian Assange, Wikileaks och andra liknande människor och organisationer, för den information de gör tillgängliga. Iallafall om de vill vara goda människor, och INTE vill döda människor i onödan. För hur god man än tycker att man själv är, och hur ond man än tycker att någon annan är, så betyder ens egen åsikt INGENTING, om man INTE har tillräckligt med information om saken.
Och alla länder som har värnplikt/militärtjänst där man tvingar människor att delta i krig, borde inse hur hjärndött det är, och upphöra med det omgående. Alla som deltar i krig ska förstås ha rätt att besluta själva om de ska delta eller inte, och de ska TVINGAS ta del av utförlig information om orsakerna till krigsinsatserna innan beslutet.
Tänk på hur mycket krig och förtryck det var i världen förr i tiden, när det INTE fanns någon yttrandefrihet eller fri press, och när man straffade alla "tjallare" och "landsförrädare" som Assange, Manning och Snowden med döden. Och INGEN vågade säga ifrån eller säga NEJ, alla stod och tittade på när människor dödades, eller så deltog de själva i dödandet, av pliktkänsla eller av rädsla för att själva bli dödade av sin kung/drottning/president.
Är det så du vill ha det? Vill du bli tvingad att döda andra människor? Eller vill du välja själv vilka människor du dödar, efter att ha fått reda på tillräcklig information om dem?
Våga säga NEJ till ditt land, din kung/drottning/president, ditt folk och din familj, om de ber dig att begå onda handlingar!
Kräv mer information av dem, och låt dig INTE luras av dem att begå onda handlingar som att döda andra människor i onödan!
Och säg NEJ till och protestera/strejka/bojkotta högljutt, mot utlämning, inlåsning och avrättning av Julian Assange och andra liknande informationsspridare!