Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-11, 10:25
Medlem
Luderlappens avatar
Har svårt att beräkna min svenska skatt.
Januari månad 2018 jobbade jag i Sverige, f.o.m 13 Februari 2018 jobbar jag i Norge åt norsk arbetsgivare med säte i Norge.

Svensk lön januari blev 93000 (pga utbetalda semesterdagar).
Grundavdrag,jobbavdrag bör bli en 1/12 del... alltså ca 89000 Skr in på en månad.

Blir det att betala 46 % på det +statlig skatt eller räknas det som årsinkomst?
Citera
2019-04-11, 10:48
Medlem
De gånger jag arbetat utomlands, så har mitt brutna inkomstår i Sverige räknats som total årsinkomst.
Därför är min gissning att dina 93000 kommer ses som detsamma.
Däremot så tror jag att det nu har ändras. From Januari 2019, måste arbetsgivaren rapportera in till skatteverket månadsvis.
Citera
2019-04-11, 10:59
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luderlappen
Har svårt att beräkna min svenska skatt.
Januari månad 2018 jobbade jag i Sverige, f.o.m 13 Februari 2018 jobbar jag i Norge åt norsk arbetsgivare med säte i Norge.

Svensk lön januari blev 93000 (pga utbetalda semesterdagar).
Grundavdrag,jobbavdrag bör bli en 1/12 del... alltså ca 89000 Skr in på en månad.

Blir det att betala 46 % på det +statlig skatt eller räknas det som årsinkomst?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon.4.54a3d27615036ac09f316ce.html

Citat:
Om du tjänar olika mycket olika månader, till exempel för att du bara arbetar ibland, ska arbetsgivaren oftast dra mindre i skatt än vad som framgår av skattetabellen. Då kan du begära att Skatteverket ändrar den skatt som din arbetsgivare drar från din lön varje månad. Det kallas för jämkning. Om du inte jämkar får du tillbaka det du har betalat för mycket först nästa år.
Citera
2019-04-11, 12:08
Medlem
Luderlappens avatar
Tack för era svar...trasslar ofta in mig i egna tolkningar när jag läser information från Skatteverket..men den enda månadslönen är ju faktiskt oxå hela min årsinkomst från Sverige. Får hoppas på det bästa.
Tack Brommahuran, för informationen om nästa deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in