Citat:
Ursprungligen postat av
Pluttegullet
Enligt domen (som jag läst) så finns inga som helst bevis att mamman har gett barnet laxermedel, dom har inte hittat något laxermedel i barnet heller.
Det går inte att tekniskt bevisa vad orsaken till Alw*ns svåra diarréer berodde på. Men en hållbar indiciekedja är ändock bevis nog. Bara det faktum att de dödshotande diarréerna upphörde när barnets mor var frånvarande från honom är ett ytterst starkt indicium. Han har inte haft några liknande symtom sen hon häktades och skildes helt från pojken.
Jag blev också förvånad över den friande TR-domen. Särskilt som man inte alls tagit hänsyn till alla de diagnostiska kriterier för Münchhausen by Proxy som hon uppfyller. Det är nu en gång så att den diagnosen dyker inte upp i vårdpersonalens föreställningar förrän i sent skede av vården. Vårdpersonalen är mycket vana vid att möta oroliga och chockade föräldrars m. e. m. "märkliga" beteenden när barnen är svårt sjuka. Flertalet föräldrar är anknutna till sina barn redan från kanske vecka 16-20 i graviditeten och i de fall så inte är fallet knyter de an ganska snart i anslutning till födseln.
EB väcker enligt FUP:en gång på gång all vårdpersonals intresse för att en sund anknytning saknas mellan henne och Alw*n. Hon visar ingen sund omsorg om sitt svårt sjuka barn utan pratar om sina egna besvär av att han är sjuk. Nu är ju hennes diagnosuppsättning mörkad i FUPen, men hennes egen mor har redan kontaktat Sociala myndigheterna för Alw*ns storasyster och gjort en orosanmälan för EBs omsorg om dottern E. Det skedde innan Alw*n var född och visade på att EB har en djup personlighetsstörning med funktionsnedsättningar i socialt hänseende. Det är mycket sällsynt att mormödrar gör sådana orosanmälningar, men denna mormor har redan etablerad kontakt angående EB.
Något av EBs tidigare problem har varit (och är?) "ätstörningar" och missbruk av laxermedel är känt bland "ätstörda". Sen är det förstås svårt att bevisa en Müchhausen by proxy-diagnos där de drabbade (EB i detta fall) är tveklösa förnekare av tillståndet. Ätstörda som plågar sig själva med bantning eller bulemi kan inte på samma vis förneka sina tillstånd.
Jag hoppas verkligen att Alw*ns fall kommer upp till hovrättsprövning fort. Det är inte rimligt att kräva tekniska bevis där det är omöjligt att tekniska bevis ska finnas. Det är ett indiciemål och jag anser att kedjan håller.