Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-04-09, 22:14
Medlem
Hej!

Det är som så att jag sen i mitten av Februari har druckit 1-2 starköl varje vardagskväll. Det rör sig om flaskor på 33 cl och alkoholhalt 5,0%.

Jag har en rutin att efter jobbet steka ett paket bacon och äggröra som består av 3 stycken ägg och lite matlagningsgrädde med salt och peppar. Detta kombineras givetvis med öl. Ibland blir det endast en öl och ibland blir det en öl till framför TV:n. Dricker jag framför TV:n så har jag oftast lite tilltugg som nötter eller ölkorv.

Frågan är hur pass skadligt detta är för både kropp och psyke?

Märker inte av något negativt ännu. Känner mig mer avslappnad på jobbet och tar det lugnare på kvällen.
Senast redigerad av Remkuken1 2019-04-09 kl. 22:20.
Citera
2019-04-09, 22:22
Medlem
Timmervargens avatar
Ölen i sig tror jag inte är nån fara. Kanske bör du se över din kost då den blir lite mer varierande.
Citera
2019-04-09, 22:23
Medlem
Dricker 17 öl på en kväll, o det är ju normalt!
Citera
2019-04-09, 22:23
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Äsch, 1-2 öl är inte så farligt. Söderut i världen så är det ju på många ställen standard med ett gäng vinglas om dagen, varje dag.

Börjar du någon gång tänja på gränserna så bör du dock lägga ner. Så det inte eskalerar och går åt helvete för dig menar jag.
Citera
2019-04-09, 22:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Mängden är ganska liten så sett till det ingen större fara. Om det hålls vid den mängden så det inte blir 3 först sedan 4, sedan 5 osv flaskor per kväll. Dock är det en liten varningssignal att för att slappna av att du vänjer dig vid att för detta krävs alkohol och att det är varje kväll i veckan.

Annars instämmer att för din kropp är vad du käkar till dessa öl mer skadligt...
Citera
2019-04-09, 22:30
Medlem
Det låter lugnt. Beundransvärt att dricka så lite. Jag får hålla mig nykter på vardagar annars skulle det lätt bli en flaska vin eller kanske 4 burkar öl.
Citera
2019-04-09, 22:43
Medlem
Ett par starköl om dagen är inte så farligt om hälsan är god, jag har inga belägg för det men jag tror att kalorierna är värre än alkoholen. Men hur ser dina helger ut?
Citera
2019-04-09, 22:44
Medlem
Låter gott. Njut av livet! Maten låter bra också
Citera
2019-04-09, 22:57
Medlem
Phaaa 2 öl

Du kan dricka med gott samvete. Du är nog inte i farosonen till att missbruka alkohol. Detta gör nog var och varannan Svensson i södra delarna av landet iaf. Nu när våren kommer, påta lite i trädgården med en bärs eller tre.
Mvh
Citera
2019-04-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Ett par starköl om dagen är inte så farligt om hälsan är god, jag har inga belägg för det men jag tror att kalorierna är värre än alkoholen. Men hur ser dina helger ut?
På Lördagar brukar det bli en flaska rött (13,5%) och ugnsstekt oxfilé vintertid. Sommartid blir det 4-5 starköl och grillat fläskkött eller lamm.

På Söndagar brukar jag inte dricka vanligtvis.
Citera
2019-04-10, 00:50
Medlem
Två öl kanske inte är skadligt, men se till så att det inte eskalerar, jag själv började dricka på vardagar, två långburkar blev till fyra, fyra blev till sex, sex blev till åtta osv. Sedan började det bara med någon dag i veckan till 3-4 och vissa fall hela veckor.
Citera
2019-04-10, 01:24
Medlem
Mubutus avatar
Dricker ca 7 starköl per kväll!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto