Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllefyllot
Nej det ska man ju inte räkna med men den här personen som efterlyste det här bör ju rimligtvis veta om det. Jag kommer ihåg att det var ju samma sak förut (förmodligen nu också) när man skulle spela "matchen" eller vad det heter på Svenska Spel och alla resultat för en fotbollsmatch gav typ 101 i odds och sen innan stängning beroende på omsättning så var de nere i pinsamma nivåer och inte alls i närheten av vad man själv spelande.
Vad jag menade med att de styr oddsen är ju en kombination av allt. De som sitter på bet365, svs eller kambi och sätter odds gör det ju för att de har erfarenhet och vad de i grund och botten gör (precis som alla andra oddssättare) är att de helt enlelt bara spekulerar i vad de slutgiltiga oddsen blir (läs facit) och där är det väl ATG som "styr", även om de, precis som du säger inte alls styr. Det var vad jag menade med att ATGs odds "styr marknaden". Om ATG en halvtimme, kvart eller whatever toksänker oddsen på någon häst från 25 till 5 eller något så tror jag inte att Bet365, Kambi eller SvS vågar stå kvar men om vi vänder på steken blir det inte samma reaktion.
Som när pinnacle ändrar en lina i typ NBA.
Nja. Fast det är ju inte "ATG" som sänker oddsen om en häst toksjunker i odds. Det kan t o m vara något fåtal, ibland bara en enda!, spelare som sänkt oddsen. Jag påstår att ATGs V&P-pool-spel utgör mindre än 5% av vikten av fast-odds-oddssättarnas input. Om ens det. Det är pinsamt låg omsättning och mycket volatilt.
Angående påverkan är det värt att tänka på att fast-oddsbolagen tar pinsamt låga totalrisker på högoddsarna. Snarare än att tok-sänka oddsen kommer de att sänka tillåtna insatsen istället.
Omvänt kommer alla toksänkningar på de få fastoddsbolag som finns att snabbt slå igenom på ATGs totalisator.
Låt mig gissa...du spelar inte trav till vardags men drar paralleller från dina allmänt breda kunskaper om oddsbranschen?
V&P-poolerna styr inget alls. Däremot används insatsfördelningen ( vars invers är motsvarigheten till odds ) från streckspelen som "wisdom of the crowd"-indikator. Där är omsättningen så pass stor att den inte påverkas av enstaka spelares "snedspel". Det är också anledningen att det i princip bara är för lopp som ligger på streckspelen som det finns några fasta odds överhuvudtaget.
Det som kan och bör jämföras är alltså fasta oddsen från fast-oddsbolagen med insatsfördelningen för streckspelen hos ATG.