2019-04-07, 20:24
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag ska i veckan åka och titta på ett nytt boende. Boendet är lite dyrare än det jag bor i nu men jag har råd med det, jag kommer kunna betala 75% av värdet på bostaden med kontanta medel om jag säljer mitt nuvarande boende.
Problemet är att jag har mina pengar låsta i bostaden jag nu bor i. Jag ska alltså köpa bostaden innan jag själv sålt och måste därmed ta ett överbryggningslån.
Jag hittar inte så mycket info om överbryggningslån men på nåt ställe står det att jag måste ha tecknat säljkontrakt (att den är såld) på min nuvarande bostad innan jag kan få överbryggningslån på nästa bostad. Men jag vet ju inte om jag vinner budgivningen på bostaden, då vill jag givetvis inte ha sålt min nuvarande bostad och riskera att bli hemlös om jag inte vinner budgivningen!
Jag vill köpa ny bostad och hoppas att jag får mitt nuvarande boende sålt inom rimlig tid.

Nån som har egna erfarenheter eller andra tips?
(Jag har värdepapper för några hundra tusen hos avanza som ingår i 'superlånet' men vet inte om man kan belåna dom för nåt sånt här)
Citera
2019-04-07, 23:40
Medlem
Banken ser det som att man kommer ha dubbla boendekostnader om du inte har sålt eller bevis på att du sålt din bostad när du kommer till banken och ber om lån för bostadsköpet.
Därmed spricker deras kalkyler och du får inget lån.
I detta avseende var det mycket enklare förr när bostäder bara gick upp i värde.
En lösning är att sälja på villkor att inflyttningsdatum är om tre månader.
Så att du själv har tid att buda på andra bostäder.
Citera
2019-04-08, 07:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Banken ser det som att man kommer ha dubbla boendekostnader om du inte har sålt eller bevis på att du sålt din bostad när du kommer till banken och ber om lån för bostadsköpet.
Därmed spricker deras kalkyler och du får inget lån.
I detta avseende var det mycket enklare förr när bostäder bara gick upp i värde.
En lösning är att sälja på villkor att inflyttningsdatum är om tre månader.
Så att du själv har tid att buda på andra bostäder.
Jag hamnar ju i en lite pressad situation då, att verkligen behöva skaffa bostad inom ett visst antal månader.
Undrar om man lånar hela beloppet i brygglånet eller om man måste ha handpenning á 15%?
Citera
2019-04-08, 07:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag hamnar ju i en lite pressad situation då, att verkligen behöva skaffa bostad inom ett visst antal månader.
Undrar om man lånar hela beloppet i brygglånet eller om man måste ha handpenning á 15%?

Du får se det ur bankens synvinkel, de skulle ta en mycket högre risk om de gav ut brygglån till folk som inte ens sålt ännu. I nedåtgående marknad ökar försäljningstiderna snabbt.

Att du "hamnar i en lite pressad situation" är by design så att säga, i värsta fall går det alltid att hitta temporärt boende - till och med vandrarhem om det kniper även om det vore tråkigt så skulle inte den kostnaden någon månad eller två påverka ekonomin i affären nämnvärt.
Citera
2019-04-08, 09:27
Moderator
tobess avatar
Jag misstänker detta har mycket att göra med vilken typ av lägenhet du äger för tillfället. Om det är t.ex. en lägenhet i ett attraktivt område i Stockholm där försäljningstiden snarare brukar handla om dagar än om månader, så är det troligen inga prboblem. Om det däremot är en villa ute i någon avfolkningsort där det är svårt att få något sålt överhuvudtaget lär de inte vara så pigga på idén.

Fråga banken med andra ord. Går dom inte med på det, fråga en annan bank.
Citera
2019-04-08, 17:01
Medlem
bojos avatar
Precis som tobes skriver, mycket beroende på nuvarande bostad hur lättsåld de tror att den kommer att vara.

Vi köpte hus, visserligen för 6 år sedan och det var inga problem att köpa huset innan vi sålt det gamla eftersom vår gamla bostad låg i en av staden mest populära områden.
Mycket riktigt blev den såld fort och vi satt med dubbelt boende i ca 14 dagar.

Gissar att om banken ser att du har råd med dubbelt boende genom sparandet hos dem underlättar nog.
Sälj först och vorst case får du väl magasinera möbler och bo på hotell.
Citera
2019-04-08, 17:29
Medlem
RostigHinks avatar
Jag har genom åren gjort 5 bostadsaffärer varav de 3 i mitten haft överbryggningslån. Aldrig några problem med det så länge jag kunnat visa ett säljkontrakt. Inte ens med SBAB i sista affären trots att de troligen är de hårdaste på detta.
Citera
2019-04-08, 17:56
Medlem
Isnatts avatar
Min nuvarande lägenhet ligger centralt och är en bra förening, bostäderna säljs ofta redan innan att visningsdatumet varit. Sen är det klart, vad som helst kan hända. En vän med familj kulle skulle sälja i slutet av hösten 2017(?) och just då var det stendött! Kom inte ens folk på visning.
Jag är extremt petig med hur min bostad ska vara och det är sällan några såna hus kommer ut på marknaden i dom områden jag vill bo, så vill inte sälja och sen hoppas att det dyker upp nåt.
Citera
2019-04-10, 19:27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hej!

Jag ska i veckan åka och titta på ett nytt boende. Boendet är lite dyrare än det jag bor i nu men jag har råd med det, jag kommer kunna betala 75% av värdet på bostaden med kontanta medel om jag säljer mitt nuvarande boende.
Problemet är att jag har mina pengar låsta i bostaden jag nu bor i. Jag ska alltså köpa bostaden innan jag själv sålt och måste därmed ta ett överbryggningslån.
Jag hittar inte så mycket info om överbryggningslån men på nåt ställe står det att jag måste ha tecknat säljkontrakt (att den är såld) på min nuvarande bostad innan jag kan få överbryggningslån på nästa bostad. Men jag vet ju inte om jag vinner budgivningen på bostaden, då vill jag givetvis inte ha sålt min nuvarande bostad och riskera att bli hemlös om jag inte vinner budgivningen!
Jag vill köpa ny bostad och hoppas att jag får mitt nuvarande boende sålt inom rimlig tid.

Nån som har egna erfarenheter eller andra tips?
(Jag har värdepapper för några hundra tusen hos avanza som ingår i 'superlånet' men vet inte om man kan belåna dom för nåt sånt här)

Du kan ta ut pengarna i "superlånet" och använda till vad du vill!
Citera
2019-04-10, 22:43
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du kan ta ut pengarna i "superlånet" och använda till vad du vill!
Nja, Avanza erbjuder ju än så länge bara värdepapperskredit och bolån.

Citat:
Vanliga frågor om värdepapperskredit
Får jag använda Superlånet till något annat än handel med värdepapper?
Nix. Superlånet är en värdepapperskredit och är alltså till för att köpa nya värdepapper på ditt konto.
Citera
2019-04-10, 23:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Nja, Avanza erbjuder ju än så länge bara värdepapperskredit och bolån.

Fast i praktiken kan du göra ett uttag från kontot där du har krediten/superlånet. Det gör jag ibland och det är inga som helst problem!
Citera
2019-04-11, 13:37
Medlem
tankermans avatar
Citat:

Beroende på hur lånet på nya bostaden kommer se ut och hur banken resonerar kan det kanske vara lite olika.

Jag har varit i samma sits som du. Köpte bostad och begärde minst tre månader till tillträdet. Under den tiden sålde jag den tidigare bostaden.

Lånet på den nya bostaden skedde med bolån och överbryggningslån. Uppdelat från början, så när jag tillträdde den nya bostaden fanns de bolån som skulle vara kvar, och ett separat överbryggningslån. Handpenningen betalades kontant i förväg.

Datumet för tillträde för den gamla bostaden användes intäkterna från försäljningen till att lösa de gamla bolånen, samt överbryggningslånet, och kvar hade jag sedan det bolån som var planerat.

Tiden mellan tillträdena hade jag alltså bolån på båda bostäderna samt överbryggningslån. Banken godkände detta i och med att jag hade försäljningskontraktet klart inom stipulerad tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in