Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Jag hamnar ju i en lite pressad situation då, att verkligen behöva skaffa bostad inom ett visst antal månader.
Undrar om man lånar hela beloppet i brygglånet eller om man måste ha handpenning á 15%?
Beroende på hur lånet på nya bostaden kommer se ut och hur banken resonerar kan det kanske vara lite olika.
Jag har varit i samma sits som du. Köpte bostad och begärde minst tre månader till tillträdet. Under den tiden sålde jag den tidigare bostaden.
Lånet på den nya bostaden skedde med bolån och överbryggningslån. Uppdelat från början, så när jag tillträdde den nya bostaden fanns de bolån som skulle vara kvar, och ett separat överbryggningslån. Handpenningen betalades kontant i förväg.
Datumet för tillträde för den gamla bostaden användes intäkterna från försäljningen till att lösa de gamla bolånen, samt överbryggningslånet, och kvar hade jag sedan det bolån som var planerat.
Tiden mellan tillträdena hade jag alltså bolån på båda bostäderna samt överbryggningslån. Banken godkände detta i och med att jag hade försäljningskontraktet klart inom stipulerad tid.