2019-04-06, 15:20
Medlem
Jag har dryga ca 4 euro i min plånbok som är helt oanvändbara för jag inte ska resa till ett euroland snart, därför undrar jag om butiker nuförtiden tar emot euromynt t.ex. Ica eller coop?
Citera
2019-04-06, 15:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friskomannen
Jag har dryga ca 4 euro i min plånbok som är helt oanvändbara för jag inte ska resa till ett euroland snart, därför undrar jag om butiker nuförtiden tar emot euromynt t.ex. Ica eller coop?
Skulle inte tro det eftersom dom i sin tur måste växla in dom mot en avgift
Citera
2019-04-06, 15:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Är det inte enklast att växla dom till någon polare som åker till något Euro-land?
Citera
2019-04-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det inte enklast att växla dom till någon polare som åker till något Euro-land?
Jo men var mest bara nyfiken på om det gick att handla för dem
Citera
2019-04-06, 15:28
Medlem
Citat:
Jo men var mest bara nyfiken på om det gick att handla för dem

...men tanken att faktiskt prova har inte slagit dig?
Citera
2019-04-06, 15:30
Medlem
MrBabyBoys avatar
Du kan väl säkert handla en kopp kaffe och en kaka i ett marknadsstånd på gatan nånstans, men du får betala överpris. Alternativt ge dem till en tiggare
Citera
2019-04-06, 15:33
Medlem
st0ckiss avatar
Mynt är det väldigt få som tar emot, sedlar brukar gå bra.
Hanteringen av utländska mynt är åt helvete för jobbig för butikerna att handskas med oftast och åt helvete för dyr att växla in.
Citera
2019-04-07, 00:11
Medlem
Det går på vissa småbutiker.
blev av me 6 euro i mynt.
fick 7kr per euro men de va helt okej.
Citera
2019-04-07, 00:14
Medlem
Citat:

de har säkert inte ens koll p vad det är du har, de får ju inte sina jobb för de är normalintelligenta.

se om du inte kan växla dem hos någon som ska resa eller reser ofta.
Citera
2019-04-07, 06:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det går på vissa småbutiker.
blev av me 6 euro i mynt.
fick 7kr per euro men de va helt okej.

Lägg undan så små belopp till nästa resa, har nog närmare €20 i växelmynt. Bara att bokföra på bra-att-ha kontot. Vill man väldigt gärna handla med euro i sverige så är det norrut man skall bege sig: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngQvyn/haparanda-har-redan-infort-euro
Citera
2019-04-07, 06:12
Medlem
När jag jobbade på Systembolaget, så tog vi emot EUR, men.. det är rätt längesedan.

Numera är det ju knappt man kan betala med KR. Det är bara plastic som gäller.
Citera
2019-04-07, 06:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
När jag jobbade på Systembolaget, så tog vi emot EUR, men.. det är rätt längesedan.

Numera är det ju knappt man kan betala med KR. Det är bara plastic som gäller.

Det är sant, men ute i europa är det 70% cash som gäller vid mindre transaktioner precis som det skall vara. Sverige som påstås vara mellanmjölk är istället extremt och inte på något bra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in