2019-04-06, 12:16
Medlem
Har bara stått i kön 2 år och har lite ångest över att inte ha ställt sig i kön när man var yngre. Har dock hört kritik från folk som stått länge utan att uppnå ett bra resultat. Så frågan är ifall det är värt att böla över denna förmedling?
Citera
2019-04-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Har bara stått i kön 2 år och har lite ångest över att inte ha ställt sig i kön när man var yngre. Har dock hört kritik från folk som stått länge utan att uppnå ett bra resultat. Så frågan är ifall det är värt att böla över denna förmedling?

Jag har stått i min kö sen 1994 och fick min första lya genom den kön förra året.
Citera
2019-04-06, 12:47
Medlem
Det är inte värt om du vill ha bostad innom dom närmaste åren.

Jag står i kö för att kunna få en lägenhet om jag skulle behöva en i framtiden.
Citera
2019-04-06, 12:48
Medlem
Det är väl självklart bra att vi har en rättvis kö. Eller i alla fall någorlunda rättvist. Det går snabbare när man får en lägenhet att ställa sig i den interna kön. Men vill du inte bo i något utanförskapsområde får du räkna med minst 8 år i kö.
Citera
2019-04-06, 13:29
Medlem
Jag har arbetat där.
Ja det är värt att stå i kön.
Citera
2019-04-06, 13:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag står i kö och har 11år just nu, jag hör det för att kunna ta en bra lägenhet vi pensionen när man vill sälja huset och casha-ut.
Citera
2019-04-06, 14:50
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag står i kö och har 11år just nu, jag hör det för att kunna ta en bra lägenhet vi pensionen när man vill sälja huset och casha-ut.

Precis så resonerar jag. Det kan ju också ske saker i livet som gör att man har behov av en hyreslägenhet. Att man skiljer sig eller förlorar sin bostadsrätt till exempel.
Då är det ett billigt pris att betala per år för att få behålla sin plats.
Citera
2019-04-06, 15:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det är värt att stå i kö, men det är för framtiden. Behöver du en bostad snart får du leta på annat vis.
Citera
2019-04-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Det är väl självklart bra att vi har en rättvis kö. Eller i alla fall någorlunda rättvist.
Bostafsförmedlingen har blivit en ny del av socialen.
Som yrkesarbetande spelar det ingen roll hur länge du stått i kön. Tittar du på vad som bjuds så kan du få för dig att det faktiskt finns lägenheter att få, men klickar du på dem så visar det sig att det är "korttidsboende", "Student" eller någon annan begränsning.

Just idag finns det t.ex. 176 lägenheter i Stockholms bostadsförmedling. Fyller du i rutan "vanliga hyresrätter" så blir det 91 kvar. Av dessa är en under markplan (!).
Av de kvarvarande 90 är 35 "nyproduktion" och inflyttning "med start i September", individuell inflyttningsplan. Dyra är dom, men inte ens dem kan du få förrän om 6 månader.
Kvar är då 55 stycken. Vissa av dem ligger lite väl långt, Gustavsberg eller Haninge (kötid 8-11 år), men måste man ha en lägenhet så måste man. Solberga ligger närmare (kötid 9-14 år) men det är ju där det skjuts så mycket, det är där alla knarklangarna verkar bo.

Men om man verkligen behöver en bostad? Husby (10-12 år), Tensta (9-10 år). Inte ens där finns det något att få.

Utan kötid måste du vara afghan eller åtminstone särskilt utsatt. Vanliga arbetande människor får inte lägenhet genom bostadsförmedlingen. En av orsakerna till segregationen.
Citera
2019-04-06, 17:24
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:

Beror väl på, kan du få lägenhet snabbare på andra sätt så är väl det bättre alternativ
Jag ställdes i kön av mina föräldrar 1992 tror jag och fick min första lägenhet (en etta) 2017 och detta efter att jag hade gått på ca 20-30 visningar innan.

Såvida du inte direkt hamnar i köplats 2-3 så har du extremt liten chans att få lägenheten, jag började hamna på köplats 10 på många lägenheter typ 2015 men insåg snabbt att jag sällan kom ner till plats 8 innan nån annan knep den.

Att ställa sig i lägenhetskö och hoppas att man får en lägenhet (med rimlig hyra för en ung person) inom två år är chanslöst om du frågar mig, då är andrahand eller ta lån och köpa en lägenhet ett snabbare alternativ
Citera
2019-04-13, 21:03
Avslutad
Se det som en investering för framtiden. Du får inte lägenheten idag men när du har 10-15 år i kön så får du säkert napp.

Jag själv har bostadsrätt och står i kön. Ifall man blir tvungen att sälja i framtiden så kan det vara bra och ha en ”livlina”.

Det är snarare dumt att inte stå i kön då den egentligen kostar tid och lite pengar.
Citera
2020-01-08, 18:14
Medlem
I detta land är ju köande normativt. Jag håller med de flesta om att det är värt att ha en köplats "i reserv". Jag har köat i 5 år så det dröjer väl ytterligare 10-15 år innan jag kan få något vettigt.
Stod i HSB:s kö i 31 år och fick en hyfsad hyreslgh för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in