2019-04-05, 20:14
Medlem
Kommer få in tre skulder till inkasso inom kort och har lite frågor gällande detta.

En är på ca 73000, en på 25000 och en på 49000 kr.

Går det på något sett att förhandla ner summan? Vad bör man mer göra? Frysa räntan? Försöker göra allt för att det inte ska komma till KF så att jag även kan betala av detta i egen takt.

Sen undrar jag också om någon vet om CSN skickar direkt till KF eller till inkasso först?

Mvh
Citera
2019-04-05, 21:01
Medlem
Vi har ingen aning. Fråga dem du är skyldig pengar. Om du betalar i tid går det inte till kronofogden. Det är ingen mänsklig rättighet att få avbetalning men det är möjligt. Låter dock motsägelsefullt med kombon låg ränta och lång amorteringstid. Det naturliga är att få det ena av dem. Men inget är givet. De vet ju bara att du är skyldig pengar men inte betalat enligt de första uppmaningarna. Inte om du är lat miljardär som skiter i räkningarna eller nånting i andra änden av skalan.
Citera
2019-04-05, 21:19
Medlem
Det är lättare att förhandla med företaget du hade skulden hos från början. I och med att det nu finns på inkasso så är det svårare för att du har redan där för grundbolaget blivit dyrare och grundbolaget kommer redan få mindre tillbaka även om du betalar hela summan till i kassobolaget. Mindre sympati nu.

När det kommer till kronofogden så är det lättare att förhandla om en plan. Och ja - vad gör det om du hamnar hos kronofogden? Du har trots allt en skuld som du borde först och främst fokusera på och jag som näringsidkare är glad att få veta att jag gärna kan hjälpa andra företag att under en tid säga nej till dig.
Citera
2019-04-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kommer få in tre skulder till inkasso inom kort och har lite frågor gällande detta.

Går det på något sett att förhandla ner summan? Vad bör man mer göra? Frysa räntan? Försöker göra allt för att det inte ska komma till KF så att jag även kan betala av detta i egen takt.

Sen undrar jag också om någon vet om CSN skickar direkt till KF eller till inkasso först?

Mvh

CSN kör så vitt jag vet med 2 påminnelser, svindyra typ 400 kr per påminnelse sen direkt till KF. alltså inte via inkasso
Citera
2019-04-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p

Mvh

Ring å säg att du inte tänker betala 1 krona och att dom kan skicka allt till KF med en gång så dom får göra en utmätning.
Det är det sista ett inkassobolag vill höra eftersom dom då inte kan ta ut sin skyhöga ränta.
Chansen är stor att dom föreslår själva om en betalningsplan om du lägger fram det så.
Den här taktiken funkar bara om du har en fast inkomst.
Annars kollar inkassobolagen mot skattemyndigheten 2 ggr per år om du börjat få inkomst och så låter dom räntan ticka på fram till dess.
Citera
2019-04-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Ring å säg att du inte tänker betala 1 krona och att dom kan skicka allt till KF med en gång så dom får göra en utmätning.
Det är det sista ett inkassobolag vill höra eftersom dom då inte kan ta ut sin skyhöga ränta.
Chansen är stor att dom föreslår själva om en betalningsplan om du lägger fram det så.
Den här taktiken funkar bara om du har en fast inkomst.
Annars kollar inkassobolagen mot skattemyndigheten 2 ggr per år om du börjat få inkomst och så låter dom räntan ticka på fram till dess.
Det är i första hand respektive fordringsägare som skall kontaktas för att begära en amorteringsplan. Är någon av dessa skulder statliga så går det inte till inkasso, då blir beloppet istället restfört.
Räntenivå är ju inget som godtyckligt sätts på en skuld, den regleras i första hand av räntelagen, i andra hand av avtal som träffats när skulden uppstod.
Citera
2019-04-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är i första hand respektive fordringsägare som skall kontaktas för att begära en amorteringsplan. Är någon av dessa skulder statliga så går det inte till inkasso, då blir beloppet istället restfört.
Räntenivå är ju inget som godtyckligt sätts på en skuld, den regleras i första hand av räntelagen, i andra hand av avtal som träffats när skulden uppstod.
Inkassobolagen har en ränta på 22 - 23%
I det här fallet som TS tar upp är skulderna på väg till inkasso. Men givetvis kan TS kontakta den ursprungliga fodringsägaren innan skulden hamnar hos inkasso.
Citera
2019-04-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Inkassobolagen har en ränta på 22 - 23%
I det här fallet som TS tar upp är skulderna på väg till inkasso. Men givetvis kan TS kontakta den ursprungliga fodringsägaren innan skulden hamnar hos inkasso.
Inkassobolag sätter inte räntenivån, den är i grunden reglerad i lag (8 procentenheter över referensräntan), men kan i avtal vara annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in