2019-04-05, 16:34
Medlem
Plocks avatar
Ägarlägenheter som resten av vettiga Europa!
Citera
2019-04-05, 16:36
Medlem
I en ägarlägenhet kan du inte gömma hälften av lånen på en förening du betalar hyra till. För en vanlig dum svensk verkar det därför sämre med bostadsrätter. Nog lite därför ägarlägenheterna inte tagit fart som boendeform i Sverige.
Citera
2019-04-05, 16:39
Medlem
franges avatar
Varför?
Citera
2019-04-05, 16:44
Medlem
Herkulesbigs avatar
En förklaring varför det skulle förbjudas!
Varför skall det vara ägarlägenhet?
Citera
2019-04-05, 17:01
Medlem
På ett sätt kan jag hålla med TS

En vanlig missuppfattning är att ägarlägenheter är "dyrare". En ägarlägenhet är dyrare i inköp än en bostadsrätt men det beror på att nyproducerade bostadsrättsföreningar normalt belånas till cirka en tredjedel av lägenheternas pris. Kostar lägenheten fyra miljoner i inköp har alltså föreningen ytterligare två miljoner i lån för bostaden. För en ägarlägenhet får man betala det fullständiga priset för lägenheten............som då skulle bli sex miljoner kronor i detta fall.

Alltså EXAKT lika mycket, men det ena lånet "ser" man inte och föreningens lån är inte avdragsgillt !

Det är alltså ingen prisskillnad alls, men det fattar inte folk. Snarare är det dyrare med köpet av bostadsrätten då man inte får dra av 30% på hela lånet, utan egentligen bara 2/3 delar av lånet.
Senast redigerad av Revolutions 2019-04-05 kl. 17:10.
Citera
2019-04-05, 17:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
På ett sätt kan jag hålla med TS

En vanlig missuppfattning är att ägarlägenheter är "dyrare". En ägarlägenhet är dyrare i inköp än en bostadsrätt men det beror på att nyproducerade bostadsrättsföreningar normalt belånas till cirka en tredjedel av lägenheternas pris. Kostar lägenheten fyra miljoner i inköp har alltså föreningen ytterligare två miljoner i lån för bostaden. För en ägarlägenhet får man betala det fullständiga priset för lägenheten............som då skulle bli sex miljoner kronor i detta fall.

Alltså EXAKT lika mycket, men det ena lånet "ser" man inte och föreningens lån är inte avdragsgillt !

Det är alltså ingen prisskillnad alls, men det fattar inte folk. Snarare är det dyrare med köpet av bostadsrätten då man inte får dra av 30% på hela lånet, utan egentligen bara 2/3 delar av lånet.

Hur funkar det med den vanliga underhållet, som annars bostadsförening bruka stå för med avgifter?
Citera
2019-04-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hur funkar det med den vanliga underhållet, som annars bostadsförening bruka stå för med avgifter?

Det fungerar precis som om du äger en villa egentligen.

Vissa regler finns såklart, äger du en villa är det fritt fram att slå ner en bärande vägg och se taket rasa in, så mycket frihet har man inte i en ägarlägenhet

Men annars är det som jag skrev precis som att äga en villa. Man betalar allt själv, men har å andra sidan fullständig rätt att hyra ut till vem man vill etc etc. Man har lagfartsbevis på lägenheten.

Jag ser egentligen bara ett problem med äganderätter. Och det är att alla boende måste vara överens om när exempel ett fasadjobb ska göras. Utomlands funkar det så att det finns en avgift för yttre underhåll eller gemensamt underhåll som betalas årsvis eller kvartalsvis och det byggs upp en buffert för yttre reparationer. För enkelhetens skull brukar en styrelse utses för att göra allt hanterbart.

Det konstiga är att Sverige nästan är helt unikt med sina bostadsrätter. Överallt annars är ägarlägenheter det vanligaste. I de allra flesta länder finns inget annat än ägarlägenheter.

USA har ju sina condominium (ägarlägenheter) och Co-Op (bostadsrätter). Jag tror fördelningen är nästan 50-50 mellan dem i New York exempelvis.

Ofattbart att det inte blivit succé här hemma med !?!
Citera
2019-04-05, 17:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det fungerar precis som om du äger en villa egentligen.

Vissa regler finns såklart, äger du en villa är det fritt fram att slå ner en bärande vägg och se taket rasa in, så mycket frihet har man inte i en ägarlägenhet

Men annars är det som jag skrev precis som att äga en villa. Man betalar allt själv, men har å andra sidan fullständig rätt att hyra ut till vem man vill etc etc. Man har lagfartsbevis på lägenheten.

Jag ser egentligen bara ett problem med äganderätter. Och det är att alla boende måste vara överens om när exempel ett fasadjobb ska göras. Utomlands funkar det så att det finns en avgift för yttre underhåll eller gemensamt underhåll som betalas årsvis eller kvartalsvis och det byggs upp en buffert för yttre reparationer. För enkelhetens skull brukar en styrelse utses för att göra allt hanterbart.

Det konstiga är att Sverige nästan är helt unikt med sina bostadsrätter. Överallt annars är ägarlägenheter det vanligaste. I de allra flesta länder finns inget annat än ägarlägenheter.

USA har ju sina condominium (ägarlägenheter) och Co-Op (bostadsrätter). Jag tror fördelningen är nästan 50-50 mellan dem i New York exempelvis.

Det jag var ute efter, det funkar nästa det samma. Fast som du säger man äger lägenheten och inte föreningen.
Jag måste säga jag är också förvånad över det inte finns i Sverige samma utsträckning som i utomlands.
Citera
2019-04-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det jag var ute efter, det funkar nästa det samma. Fast som du säger man äger lägenheten och inte föreningen.
Jag måste säga jag är också förvånad över det inte finns i Sverige samma utsträckning som i utomlands.

Jag med, det är ett väl beprövat koncept....minst sagt !

En fördel till : En bostadsrättsförening kan faktiskt gå i konkurs, det har hänt massvis med gånger. Detta är det helt tyst om i goda tider, men kommer en krasch eller när räntorna stiger och årsavgifterna behöver tredubblas för att betala föreningens lån då kan detta bli en realitet. Detta är inte någon risk i en "ägarrättsförening" som endast förvaltar ett positivt kapital som ska användas till gemensamma utrymmen (möjligtvis kan någon svindlare försnilla detta kapital, men det är fortfarande din lägenhet liksom).

Tänk att Stockholms mest belånade förening har 60000 kr i lån per kvadratmeter. Det är jävligt mycket ! Låt gå att de också har tillgångar i form av butiker de hyr ut på bottenplan...men ändå !
Citera
2019-04-05, 18:33
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:

Är väl lättbegripligt att folk inte vill köpa något de inte förstår, inte har hört talas om, och som inte har några direkta uppenbara fördelar (vad jag vet)?

Finns väl knappt några att köpa heller. Man köper väl där man vill bo, inte pga om det är ägarlägenhet eller bostadsrättslägenhet.
Citera
2019-04-05, 18:36
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Detta är inte någon risk i en "ägarrättsförening" som endast förvaltar ett positivt kapital som ska användas till gemensamma utrymmen (möjligtvis kan någon svindlare försnilla detta kapital, men det är fortfarande din lägenhet liksom).

Inte någon risk? Vadå? Att ägarrättsföreningen aldrig får skulder, som inte kan betalas? Det finns väl absolut stor och ständig sådan risk, om förvaltningen sköts av idioter eller kriminella.

Inte som att man kan ta sin ägarlägenhet på flaket på en lastbild och flytta det någon annanstans, om övriga byggnaden mäts ut för skulder och säljs på auktion.
Citera
2019-04-05, 18:41
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ägarlägenhet innebär ett ökat självbestämmande eftersom du själv äger lägenheten och söker lagfart enligt samma regler som för andra typer av fastigheter. Du disponerar fullständigt över lägenheten och kan måla om , byta kök, hyra ut den och så vidare. Precis som för den som äger en villa eller ett radhus finns också möjlighet att pantsätta, belåna och överlåta sin fastighet.

Citat:
En ägarlägenhet kan verkligen nyttjas flexibelt och går att köpas av företag, inga tillstånd krävs för uthyrning i andra hand mm.

Oj, man får måla om!!! Wow!

Nej är inte intresserad av att ha företagslägenheter intill mig, eller AirBnB med äckliga människor som springer och festar där jag bor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in