Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Hur funkar det med den vanliga underhållet, som annars bostadsförening bruka stå för med avgifter?
Det fungerar precis som om du äger en villa egentligen.
Vissa regler finns såklart, äger du en villa är det fritt fram att slå ner en bärande vägg och se taket rasa in, så mycket frihet har man inte i en ägarlägenhet
Men annars är det som jag skrev precis som att äga en villa. Man betalar allt själv, men har å andra sidan fullständig rätt att hyra ut till vem man vill etc etc. Man har lagfartsbevis på lägenheten.
Jag ser egentligen bara ett problem med äganderätter. Och det är att alla boende måste vara överens om när exempel ett fasadjobb ska göras. Utomlands funkar det så att det finns en avgift för yttre underhåll eller gemensamt underhåll som betalas årsvis eller kvartalsvis och det byggs upp en buffert för yttre reparationer. För enkelhetens skull brukar en styrelse utses för att göra allt hanterbart.
Det konstiga är att Sverige nästan är helt unikt med sina bostadsrätter. Överallt annars är ägarlägenheter det vanligaste. I de allra flesta länder finns inget annat än ägarlägenheter.
USA har ju sina condominium (ägarlägenheter) och Co-Op (bostadsrätter). Jag tror fördelningen är nästan 50-50 mellan dem i New York exempelvis.
Ofattbart att det inte blivit succé här hemma med !?!