• 1
  • 2
2019-04-05, 09:27
Medlem
Forsberg21s avatar
Har några kompletta bilar jag ska skrota men väldigt varierande vad skrotarna betalar runt om i Sverige.
Göteborg 1800kr mot 200 eller ingenting i tex Jönköping.

Tips? Västergötland, Östergötland och Örebro är mest aktuellt avståndsmässigt.
Citera
2019-04-05, 09:42
Bannlyst
Du får vara glad om du inte får betala för att lämna på skrot
Citera
2019-04-05, 10:24
Medlem
Kolla här : http://www.skrotauktion.se/
Citera
2019-04-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21
Har några kompletta bilar jag ska skrota men väldigt varierande vad skrotarna betalar runt om i Sverige.

Med hämtning eller kör du dom till skroten? I min stad finns det ingen som hämtar gratis om det inte är en fin bil, kör man dom till skroten får man betalt om dom kan ta delar. Är det en nedpundad och fallfärdig bil där gps-displayen är ett hål i golvet så man ser vart man är så får man inget alls men för bilar med attraktiva reservdelar kan man få upp till någon tusenlapp.

Jag sålde en saab 9-5 på en av skrotarna och fick 1800:- för den, ingen ville ha den mot avhämtning så jag blev nöjd. En 9-5 kan man ta tändkassett, ecu, sid mm så har skroten enkla pengar säkra och iom att jag körde den till skroten så fungerade delarna.

edit; det är ingen som provat göra sig av med skrotbilar genom att ge dem till tiggare utanför affärer? Säga åt dom att ordna någon med svenskt körkort för säkert ägarbyte så får dom bilen i burken.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-04-05 kl. 10:38.
Citera
2019-04-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21

Jag var i kontakt med några skrotar innan jag kom på att jag skulle slakta själv då jag har en bil som är i löjligt bra skick för att skrotas.
Den enda skrot som kunde tänka sig att betala var Boets bilskrot i Ödeshög. Detta är en skrot som säljer både begagnade samt nya piratdelar.
Men de upplös mig om att de inte kunde ge pris utan att se bilen fysiskt samt att det var struntsummor.

Så jag har två tips.
1. Kolla med de stora skrotarna som lever på försäljning.
2. Ge upp o ge bort bilarna så blir du av med problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av darkfun
Du får vara glad om du inte får betala för att lämna på skrot
VA?
Jag som är slutanvändare av bilar har aldrig behövt betala för en bil jag själv tagit till en skrot.
Däremot så har jag ett slaktobjekt som inte kan ta sig dit för egen maskin. Den vill de ta betalt för om de ska hämta.
Citera
2019-04-05, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

VA?
Jag som är slutanvändare av bilar har aldrig behövt betala för en bil jag själv tagit till en skrot.
Däremot så har jag ett slaktobjekt som inte kan ta sig dit för egen maskin. Den vill de ta betalt för om de ska hämta.

Skrotarna här tar 1500kr om du plockat en mutter av bilen , är den på ställd och körbar till skroten så kan du få lämna den gratis , varit så länge här
Citera
2019-04-05, 11:14
Medlem
Citat:
Skrotarna här tar 1500kr om du plockat en mutter av bilen , är den på ställd och körbar till skroten så kan du få lämna den gratis , varit så länge här
Jaja. Jag säger inte att du har fel. Jag vet att vissa tar betalt.
Jag själv använder mig av en mindre bilskrot. De betalar inget men tar inte heller betalt för mer än transport.
Pratade även med en annan kille när han hämtade grannens bil. Även den skroten hade samma princip.
Frågan är om det är olika beroende på region där de bildat kartell eller om jag bara har hittat rätt skrotar?
Inget jag kan uttala mig om.
Citera
2019-04-06, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Frågan är om det är olika beroende på region där de bildat kartell eller om jag bara har hittat rätt skrotar?

Ja, ungefär något åt det hållet... Skrotarna verkar vara ganska måna om att upprätthålla bilden av att en skrotbil är totalt värdelös så att de gör dig världens kompistjänst när de löser problemet åt dig genom att ta hand om den.
I verkligheten är det mer komplicerat än så. Vissa bilar är värda förvånansvärt mycket skrotade, beroende på vad som sitter kvar på den. Jag råkade härom dagen stå bredvid en av mina svartskrotande bekanta när han bjöd 2500 på facebook för katalysatorn på en viss biltyp. Just för att han kan sälja den till metallåtervinning för ännu mera pengar än så!
Samtidigt måste ju skrotarna hantera att det kommer in ett rostigt vrak där någon som har kunskap har plockat av det som har ett större värde och de (skroten) ska lägga arbetstid på att tömma oljor och plocka av fyra totalslut torrspruckna däck och pressa karossen och avregga papperna och snacka med kunden som kom med bilen och så. Det kostar iofs pengar och arbetskraft.
Tror det är lite "Vi tjänar in på gungorna vad vi förlorar på karusellen." i slutändan.
Citera
2019-04-06, 09:13
Medlem
Citat:

Herrgud! Utan att outa dig för mycket, var i landet är det så illa ställt?
Citera
2019-04-06, 15:31
Medlem
ormbitens avatar
Min lokala bildemontering debiterar också alltid 1500 kr när privatkunder vill lämna in en bil.... En bildemontering som jag gissar tillhör bland dom tio största i landet.

Saken är väl förmodligen den att dom köper in mycket bilar från försäkringsbolagen och behöver väl därför inte stå och krusa gentemot privatpersoner som oftast kommer in med skit.

Men här omkring finns en hel del andra skrotbehandlingsföretag som också köper in bilar och där får man oftast 1000-1500 för en komplett bil...mindre vid isärskruvade bilar.
Citera
2019-04-07, 18:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Min lokala bildemontering debiterar också alltid 1500 kr när privatkunder vill lämna in en bil.... En bildemontering som jag gissar tillhör bland dom tio största i landet.

Saken är väl förmodligen den att dom köper in mycket bilar från försäkringsbolagen och behöver väl därför inte stå och krusa gentemot privatpersoner som oftast kommer in med skit.

Men här omkring finns en hel del andra skrotbehandlingsföretag som också köper in bilar och där får man oftast 1000-1500 för en komplett bil...mindre vid isärskruvade bilar.

Det här tycker jag är åt h-e minst sagt! Om landet har ett uttalat mål att bli av med skrotbilar och Svensson anser att han vill göra sig av med sitt lik så ska det banne mig inte kosta en sekin att lämna den till en auktoriserad skrot! Oavsett skick eller hur komplett den är. Det ska, av miljömässiga skäl, vara i hela systemets intresse att så sker. Sen må det vara lite gungor och karuseller i detta; på vissa bilar finns det saker som är enkla att avyttra medan andra är mindre attraktiva av olika skäl. Betalades det inte in en premie tidigare när en ny bil registrerades just för att det skulle bli enklare och smidigare att skrota den?

Skrotarna häromkring tar en femhundring om minsta list är borta, annars får man lämna den gratis. Några andra alternativ finns inte. För jävligt egentligen då allt dom kan slå mynt av är ren vinst och dom får t o m pengar för en tom kaross (= metallen) så dom kan omöjligt gå back på detta om dom har effektiva logistik- och destruktionsprocesser.
Citera
2022-08-11, 18:16
Medlem
Jag har aldrig i hela mitt liv skrotat en bil och vill absolut undvika kostnader för skrotning.
Bilen är inte körbar, men rätt person skulle kunna få fart på den och till och med säkert få ut ett par år till ur den. Jag har däremot satt ner foten och vill inte kasta mer tid och pengar på den nu.

Jag bor söder om stan, om det nu har betydelse. Jag vet att det finns viköperdinbil.se etcetera, men jag vill för det första bli av med den gratis och helst tjäna något och för det andra slippa strul med babbeluringar och andra skojare.

Tips mottages tacksamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in