2025-07-14, 14:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Idag vore det ju möjligt att hitta föräldrarna till detta barn med hjälp av släktdatabaser…

Tekniskt sett ja. Men jag vet inte om det är tillåtet.

DNA-släktforskning är ju från första juli tillåtet för att försöka hitta den skyldige till grova brott (så som mord). Men det är inte tillåtet för att försöka identifiera en avliden. Om man ska försöka hitta barnets föräldrar så skulle det ju ske genom att försöka identifiera barnet.

Kanske kan man tänka sig att det fanns DNA från andra personer än hennes själv på kläder eller kropp. I så fall borde man kunna använda sig av DNA-släktforskning för att identifiera detta.
Citera
2025-07-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tekniskt sett ja. Men jag vet inte om det är tillåtet.

DNA-släktforskning är ju från första juli tillåtet för att försöka hitta den skyldige till grova brott (så som mord). Men det är inte tillåtet för att försöka identifiera en avliden. Om man ska försöka hitta barnets föräldrar så skulle det ju ske genom att försöka identifiera barnet.

Kanske kan man tänka sig att det fanns DNA från andra personer än hennes själv på kläder eller kropp. I så fall borde man kunna använda sig av DNA-släktforskning för att identifiera detta.
Föräldrarna är troligtvis dom som ligger bakom mordet.
Citera
2025-07-14, 18:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaslegion

För att hitta föräldrarna, genom släktforsknings-DNA, är ett första steg att ”identifiera” barnet. Inte i teknisk mening (barnet hade ju inget personnummer, utgår jag från) men att kunna se vad det har för anfäder. Jag vet inte om den nya lagen möjliggör det.
Citera
2025-07-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att hitta föräldrarna, genom släktforsknings-DNA, är ett första steg att ”identifiera” barnet. Inte i teknisk mening (barnet hade ju inget personnummer, utgår jag från) men att kunna se vad det har för anfäder. Jag vet inte om den nya lagen möjliggör det.
Precis det är det jag tänker att man borde göra men kanske inte är lagligt.
Citera
2025-07-14, 23:19
Medlem
Citat:

Inte säkert att det var ett mord i det här fallet. Minst en annan brottsrubricering är minst lika trolig.
Citera
2025-07-15, 12:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Inte säkert att det var ett mord i det här fallet. Minst en annan brottsrubricering är minst lika trolig.

Antar att det är barnadråp du tänker skulle kunna komma på fall? Nej, mord är den absolut mest sannolika rubriceringen i det här fallet.
Senast redigerad av Troian 2025-07-15 kl. 12:16.
Citera
2025-07-15, 20:39
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det inte ett mord?
Citera
2025-07-15, 20:45
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det inte ett mord?

Du får nog lov att läsa om inlägget.
Citera
2025-07-15, 20:48
Medlem
Citat:
Du får nog lov att läsa om inlägget.
Om det inte var ett mord så skulle dom inte lämna barnet utan att ta kontakt med ambulans, det är uppenbarligen att dom försöker dölja ett brott.
Citera
2025-07-15, 21:06
Medlem
Citat:
Om det inte var ett mord så skulle dom inte lämna barnet utan att ta kontakt med ambulans, det är uppenbarligen att dom försöker dölja ett brott.

Har det sagts att det inte skulle vara ett brott? Känns som att du inte riktigt har förstått.
Citera
2025-07-15, 21:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fieldforest
Polisen får från och med den 1 juli 2025 använda dna-baserad släktforskning i utredningar av mord och terrorbrott. Så förhoppningsvis blir detta mord löst en gång för alla.
Det pratas om fallet i https://www.sverigesradio.se/avsnitt...r-gammalt-fall, jag har för mig att det sägs att nuvarande lagstiftning inte tillåter användning av flickans DNA, men att det finns misstänkt mamma-DNA som får användas. Jag vet inte vadd lagen säger om DNA-släktforskning, men en relevant detalj bör var vara huruvida det DNA som används kan knytas till en brottsmisstänkt. Flickan torde inte vara brottsmisstänkt.
Citera
2025-07-15, 23:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Har det sagts att det inte skulle vara ett brott? Känns som att du inte riktigt har förstått.

Är det barnadråp du tänker på skulle kunna vara aktuellt? Kan du i så fall utveckla varför du tror det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in