Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-04, 21:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
CV:t och är snart arbetslös och har utgifter på minst 10.000 sek i månaden. Vart kan min kompis investera eller göra för att inte totalt bli helt jävla fucked?

Ett blankolån på 300tusen kan inte kosta mera än 3000-3500 kr i månaden. Det lär han väl kunna betala?
Sen undrar jag såklart varför han tar lån på 300tusen och inte 200tusen som hans ursprungliga skuld var på?

Generellt måste han betala av, för hamnar skulden hos fogden blir räntan hög och skulden kan ackumuleras till hög ränta. Däremot kanske han kan ringa kreditgivaren och göra en avbetalningsplan där han förklarar den prekära situationen med avsaknad av jobb.

Investering sade du: Ja slänger du 100 tusen på bitcoin nu så kanske det är 200 tusen kr om 9 månader. Men ta inte det som ett råd. Det är bara jag som spekulerar. Högst osäkert att göra så. Men, om jag haft 100 tusen att slänga på något skulle jag gjort just det. Vi får se om 9 månader vad svaret blir på en sådan högst imaginär investering.
Citera
2019-04-04, 22:01
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Hej,

Kortfattat: Min polare har stora skulder i ett annat land och dom hotar med fängelse, han kommer från detta land. Hur som helst så har han skulder på ca 200.000 sek, vi bor just nu i spanien och min kompis har förstört relationen med våran nuvarande arbetsgivare (skitlön) i hopp att han fått ett nytt jobb som ger 400.000 sek om året.

Grejen är det att han fått det nya jobbet och tagit ett lån på 300.000 swk(blankolån) för att betala sina gamla skulder. Nu säger nya jobbet att dom kommer göra en bakgrundskontroll och han har ljugit på CV:t och är snart arbetslös och har utgifter på minst 10.000 sek i månaden. Vart kan min kompis investera eller göra för att inte totalt bli helt jävla fucked?
Knark såklart. Eller via CSN om han börjar på någon folkhögskola runt Järna.
Citera
2019-04-04, 22:05
Medlem
Köp onecoin. Bra avkastning
Citera
2019-04-04, 22:16
Medlem
Jag förstår inte riktigt problemet. Det är ju inga jätteskulder direkt. Betydligt mindre än de flesta idag har i lån. Om de hotat med fängelse lär det jul röra sig om något brott? Är det skatteskulder han har i det landet som han skitit i att betala? En arbetsplats bryr sig knappast om några vanliga lån, de måste därmed ha fått veta att han sysslat med olagligheter. Men om han nu fått ett nytt lån och betalat sina gamla skulder, vad är då problemet? Som sagt, att han har ett banklån på fjuttiga 300k lär ingen arbetsgivare bry sig om.
Citera
2019-04-04, 22:23
Medlem
Sådana här trådar får mig alltid att må bra.
Tack TS.
Citera
2019-04-04, 23:28
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Hej,

Kortfattat: Min polare har stora skulder i ett annat land och dom hotar med fängelse, han kommer från detta land. Hur som helst så har han skulder på ca 200.000 sek, vi bor just nu i spanien och min kompis har förstört relationen med våran nuvarande arbetsgivare (skitlön) i hopp att han fått ett nytt jobb som ger 400.000 sek om åretf?

”Jag har en vän som.....” jojo......😇

Men vilket land talar du om???? Det finns väl inget land där det är olagligt att vara skuldsatt?!?!
Citera
2019-04-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Hur skulle han få en skatteskuld?
Den skulden TS nämnde som ev kunde ge fängelse är ju avbetalad med hjälp av ett högre lån.

Blev fel Menar Dödsbo som skattas, KFM gör utmätning på tillgångar efter skatt. Skv går före.

Hur som helst är det en dålig ide. Kfm är motsvarigheten till statligt kreditbolag. Gör han inte upp med bolaget i frågan kommer han få samma förslag från kfm
Citera
2019-04-05, 09:00
Medlem
sluskjohans avatar
Känner jag min kompis så kommer han knappt betala något till sina gamla lån då han inte har en aning om belopp osv, han är väldigt slarvig. Det han egentligen vill nu är att få detta lån "annullerat"

Kanske ska fundera på krypto valuta. Bör även tillägga att lånen i hans hemland är små blandade lån med hög ränta. Han kommer betala 4000 sek/mån på detta nya blanco. Ni som undrar varför han tog lån på 300.000 sek så beror det på att han vill köpa massa saker.
Senast redigerad av sluskjohan 2019-04-05 kl. 09:03.
Citera
2019-04-05, 09:39
Medlem
Läs på och investera i crypto. Hela marknaden har gått upp 50 biljoner på 1 vecka, rushen är snart här.
Citera
2019-04-05, 10:00
Medlem
Citat:
Känner jag min kompis så kommer han knappt betala något till sina gamla lån då han inte har en aning om belopp osv, han är väldigt slarvig. Det han egentligen vill nu är att få detta lån "annullerat"

Kanske ska fundera på krypto valuta. Bör även tillägga att lånen i hans hemland är små blandade lån med hög ränta. Han kommer betala 4000 sek/mån på detta nya blanco. Ni som undrar varför han tog lån på 300.000 sek så beror det på att han vill köpa massa saker.

Det här är en person som passar till Lyxfällan. Vad menar han med "annullera" lånet? Hoppas han på att hamna hos KF och få skattesanering? Det kommer aldrig att hända i det tillståndet han är nu ("kommer inte betala något", "han är väldigt slarvig"). Har han pengarna kvar menar du, i så fall är det ju bara att betala tillbaka så fort som möjligt.

De fyra sakerna han ska göra är:

1. Se över sitt liv och fråga sina målsmän varför de inte lärde honom vikten av att hantera pengar på ett ansvarsfullt sätt

2. Leta efter billigare boende, börja handla den billigaste skiten när det kommer till hushållsvaror (vi snackar Dollarstore, ÖB och Lidl här) och den billigaste polska/ryska vodkan

3. Ringa sin bank och be dem om ekonomisk rådgivning

4. Ringa lånegivarna och göra upp en betalningsplan och förklara situationen grundligt. Skriv gärna upp ett litet manus som han kan använda sig av, då det är lätt att svamla bort sig när man ska bestiga berg och inte är van vid ekonomi.
Lånegivarna brukar se det positivt att man vill göra upp en betalningsplan, för det sista de vill är att lånetagaren inte betalar ett öre och sedan får skulderna övertagna av KF. Det är deras värsta mardröm.
Citera
2019-04-05, 19:30
Moderator
Fear2bes avatar
Den enda investeringen han ska göra är i sina skulder så att han blir skuldfri så snart som möjligt. Genvägar blir alltför ofta senvägar så bäst att sikta på att uppnå nollan så snart som möjligt för att sedan börja bygga upp något. Den som är skuldsatt är inte fri.
Citera
2019-04-05, 19:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Okej, mitt högsta råd är att han verkligen betalar dom 4000 för det blir inte kul vara ung och få en jätteskuld. Det finn "samla lån hos långivare" men då måste han ha kontrakt på arbete. Självfallet är det nu ytterst vikt han inte får betalningsanmärkning för då kan det bli trist, alltså inte gå "samla lånen" på ett enkelt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hills
Läs på och investera i crypto. Hela marknaden har gått upp 50 biljoner på 1 vecka, rushen är snart här.

Ja, alltid kul. Men i fallet nu berodde det på att en köpare gav 1 miljard på inköp av Bitcoin.. Kul för jag har väl tjänat 1500 kr på två dagar.
Senast redigerad av Hegamon 2019-04-05 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in