2019-04-04, 14:40
Medlem
Igår åkte jag förbi FRA anläggningen på Lovön. På utsidan är det normalt. Men jag såg en bil parkerad på personalparkering med antenner. Bilen såg ut att vara några är gammal. Sen så såg jag en radar, giraffen? Och stora paraboler.

Vad används bilen och parabolen till?
Citera
2019-04-05, 02:02
Medlem
Oddballs avatar
14 inlägg raderade, dvs alla utom trådstarten. Skärp er, vet ni inte svaret på hans fråga så låt bli att svara då, istället för att fylla tråden med trams och OT.

Oddball
Moderator
Citera
2019-04-05, 06:35
Medlem
Jan66s avatar
Om vi börjar med saker som står INNE på ett Skyddsobjekt så är det FÖRBJUDET att beskriva eller fotografera det!
Därför kommenterar jag inte den materiel du påstår dig ha sett.

Bilen på personalens parkering tillhör troligtvis en Radioamatör. Det jobbar åtskilliga sådana på FRA.
Citera
2019-04-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Om vi börjar med saker som står INNE på ett Skyddsobjekt så är det FÖRBJUDET att beskriva eller fotografera det!
Därför kommenterar jag inte den materiel du påstår dig ha sett.

Bilen på personalens parkering tillhör troligtvis en Radioamatör. Det jobbar åtskilliga sådana på FRA.
Varför inte?

Låt oss granska bilen som idioten fått se.
Är den här tråden en skrämseltråd i FBs regi eller vill ni verkligen diskutera något?
Lovön ja, vad har man sett där?

Tror TS att alla andra är så dumma i huvudet?
Visst FRAcenter ligger där men det betyder ingenting. Så vi vill se BEVIS på din påstådda bil med x och y!

Om du inte visar BEVIS så tycker jag att ditt inlägg ska behandlas som alla andras.
Citera
2019-04-08, 11:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Igår åkte jag förbi FRA anläggningen på Lovön. På utsidan är det normalt. Men jag såg en bil parkerad på personalparkering med antenner. Bilen såg ut att vara några är gammal. Sen så såg jag en radar, giraffen? Och stora paraboler.

FRA har en pejlbil som bl.a. har en riktantenn som liknar den på Giraffe-radarn, men mindre till formatet. Den används främst för att spåra mindre sändare som de fasta pejlantennerna kan ha svårt att hitta.
Citera
2019-04-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
FRA har en pejlbil som bl.a. har en riktantenn som liknar den på Giraffe-radarn, men mindre till formatet. Den används främst för att spåra mindre sändare som de fasta pejlantennerna kan ha svårt att hitta.

Spårar de antenner i Sverige? Vart kan dessa hemliga antenner finnas?
Citera
2019-04-08, 13:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är väl mest förmågan att spåra de har. Tror inte de spårar så mycket annat än under större övningar då det kan förekomma sändare som inte borde finnas i övningsområdet. På senare år är det nog mest drönaraktivitet de spanar på.

Post&telestyrelsen pejlar också, men mest där det är störande radiosändare (som stör annan verksamhet pga för höga signalstyrkor och liknande). Det är möjligt att FRA också utför pejlningar på uppdrag av Post&telestyrelsen.
Citera
2019-04-08, 16:24
Medlem
Citat:
Vad är en hemlig antenn?
Vet du ens vad du pratar om? Vad ska denna antenn göra? Förklara lite!
Citera
2019-04-08, 16:27
Medlem
Citat:
Det är väl mest förmågan att spåra de har. Tror inte de spårar så mycket annat än under större övningar då det kan förekomma sändare som inte borde finnas i övningsområdet. På senare år är det nog mest drönaraktivitet de spanar på.

Post&telestyrelsen pejlar också, men mest där det är störande radiosändare (som stör annan verksamhet pga för höga signalstyrkor och liknande). Det är möjligt att FRA också utför pejlningar på uppdrag av Post&telestyrelsen.

Det finns inga störare för en sändare ? Så man måste hitta sändaren?
Citera
2019-04-08, 16:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Satt det en "stor" parabol på bilen?
Du är något oklar i din trådstart.
Citera
2019-04-09, 13:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Gamla televerket hade egna pejlresurser en gång i tiden för att jaga radiopirater, inte helt ovanligt förr. PTS är ju bara ett gäng kontorsryttare så det känns väl naturligt att de inte håller på med sådant själva.

Och drönare ja det börjar ju bli ett gissel så det är helt naturligt att man försöker hitta dem och tas sig in på deras kanaler och tvinga ner dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in