2019-04-04, 02:24
Medlem
kakelpannas avatar
Nu vet jag nog redan svaret allt det här men vill ändå diskutera det.

Låtsas att du sitter på ett torg, eller kanske under tak på ett köpcentrum. Det är vansinnigt fullt med folk där. Folk som pratar och barn som skriker. Fågar kvittrar, trädtoppar susar, fotsteg stampar, fontäner forsar. Bilmotorer brummar.

Visualisera nu alla ljudvågor runtomkring som når ditt öra. Det ger både konstruktiv och destruktiv interferens slumpmässigt.

(Energin från varje källa blir exponentielt svagare när det breder ut sig.)
(Sannoliketen för att vågor runtomkring ska interferera konstruktivt blir lägre ju fler antal vågor.)

Varför får vi aldrig (av ren chans med höga odds) en konstrukiv interferens av väldigt mycket runtomkring så stark att vågen spränger trumhinnan?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2019-04-04 kl. 16:03.
Citera
2019-04-04, 10:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Nu vet jag nog redan svaret allt det här men vill ändå diskutera det.

Låtsas att du sitter på ett torg, eller kanske under tak på ett köpcentrum. Det är vansinnigt fullt med folk där. Folk som pratar och barn som skriker. Fågar kvittrar, trädtoppar susar, fotsteg stampar, fontäner forsar. Bilmotorer brummar.

Visualisera nu alla jordvågor runtomkring som når ditt öra. Det ger både konstruktiv och destruktiv interferens slumpmässigt.

(Energin från varje källa blir exponentielt svagare när det breder ut sig.)
(Sannoliketen för att vågor runtomkring ska interferera konstruktivt blir lägre ju fler antal vågor.)

Varför får vi aldrig (av ren chans med höga odds) en konstrukiv interferens av väldigt mycket runtomkring så stark att vågen spränger trumhinnan?
Det kanske faktiskt händer ibland att det uppstår "monsterljudvågor"? Tänker på de monstervågor på havet som kan välta stora skepp, länge betraktade som ren myt, men som man nu verkar tro finns på riktigt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monstervåg

F ö avtar ljudvågor normalt INTE exponentiellt, utan omvänt proportionellt mot kvadraten på avståndet. Dvs som 1/r², inte som exp(-kr).
Citera
2019-04-04, 14:28
Medlem
Det borde väl vara samma sak med ljus i så fall? Med alla slumpvisa ljusvågor som träffar oss från alla håll, varför förstärker de inte ibland varandra till en bländande blixt?

Jag föreställer mig att en sådan förstärkning i så fall bara skulle kunna inträffa i en enda punkt vid varje tillfälle. Kanske tillräckligt för att chocka en enstaka cell, men inte nog för att registreras av våra sinnen.
Citera
2019-04-04, 16:11
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det kanske faktiskt händer ibland att det uppstår "monsterljudvågor"? Tänker på de monstervågor på havet som kan välta stora skepp, länge betraktade som ren myt, men som man nu verkar tro finns på riktigt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monstervåg

F ö avtar ljudvågor normalt INTE exponentiellt, utan omvänt proportionellt mot kvadraten på avståndet. Dvs som 1/r², inte som exp(-kr).

1/(r^2) = r^(-2), eller?

Japp, stämmer mycket bra det och det var härifrån jag fick trådidén:
https://www.youtube.com/watch?v=iWKFPTgkpXo

Efter många år hittade jag äntligen detta klipp
https://youtu.be/mC8bHxgdHH4?t=761 vet inte om just den monstervågen är en rekonstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det borde väl vara samma sak med ljus i så fall? Med alla slumpvisa ljusvågor som träffar oss från alla håll, varför förstärker de inte ibland varandra till en bländande blixt?

Jag föreställer mig att en sådan förstärkning i så fall bara skulle kunna inträffa i en enda punkt vid varje tillfälle. Kanske tillräckligt för att chocka en enstaka cell, men inte nog för att registreras av våra sinnen.

Mycket intressant fråga. Det här är vad jag tror (eventuellt idiotinlägg):

När det gäller ljus så är det intensiteten som förändras, inte fotonernas energi. En kollega hade en gång en idé om att använda ljus av olika våglängder för att konstruera nya. Jag vet inte om det är möjligt.

Så frågan är vad som händer om en cell utsätts för extra hög intensitet en stund. Och här har du svaret: https://www.youtube.com/watch?v=wCrtk-pyP0I (extrem hetta vid den punkten)

Om det händer "spontant" eller inte ute i naturen är fortfarande frågan, precis som frågan om ljudvågor. Men svaret kanske är detsamma där, att det är så osannolikt att det antingen aldrig eller nästan aldrig händer.
Senast redigerad av kakelpanna 2019-04-04 kl. 16:14. Anledning: vad är det för jävla fel på min stavning på sistone
Citera
2019-04-05, 07:49
Medlem
GalFisks avatar
Det var en annan tråd här där vi räknade ut hur många dB ljudnivån ökade (teoretiskt max) om tio, hundra eller tusen människor skrek samtidigt.
Om jag minns rätt fick man en 3 dB ökning när man tiodubblade antalet skrikare, och om de vore i fas skulle man ha fått 6 dB istället.
Citera
2019-04-05, 16:58
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
1/(r^2) = r^(-2), eller?

Det var inget.. . Fortfarande inte exponentiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det var en annan tråd här där vi räknade ut hur många dB ljudnivån ökade (teoretiskt max) om tio, hundra eller tusen människor skrek samtidigt.
Om jag minns rätt fick man en 3 dB ökning när man tiodubblade antalet skrikare, och om de vore i fas skulle man ha fått 6 dB istället.

Ja precis, om det nu är så. Låter troligt. Annars hade man nog hört förhöjda ljud oftare i folksamlingar.
Senast redigerad av kakelpanna 2019-04-05 kl. 17:01.
Citera
2019-04-07, 11:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
dB är en logaritmisk skala på ljudeffekt. En fördubbling av effekten ger en ökning på
10 lg(2) = ca 3.01 dB
(där lg är 10-logaritmen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in