2019-04-04, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Om jag sger att vi inte existerar d kan du motbevisa mig?

Hej, robot. Du r en av alla skdespelare i mitt liv som inte finns p riktigt. Varfr vill du leka med mig? Lgg dig och sov Jrgen!
Citera
2019-04-04, 10:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
cogito, ergo sum som Descarte uttryckte det.
Eller som Ambrose Bierce uttryckte det i sin The Devil's Dictionary:
Cartesian,adj. Relating to Descartes, a famous philosopher, author of the celebrated dictum, Cogito ergo sum - whereby he was pleased to suppose he demonstrated the reality of human existence. The dictum might be improved, however, thus: Cogito cogito ergo sum - 'I think I think, therefore I think that I am'; as close an approach to certainty as any philosopher has yet made.
Citera
2019-04-04, 15:26
Bannlyst
Bsta filosofernas "strsta bidrag" stort misslyckanden

Ja, de bsta filosofin "om jag tnker, ja d existerar jag". Vad gr filosoferna anyway, rullar p tummarna?

Nej, faktumet r att vi existerar inte, man kan bevisa detta matematiskt helt 100%. Hela kvantfysiken gr ut p det, att vi inte ens existerar
Citera
2019-04-04, 15:28
Medlem
Vi tror iaf att vi existerar

Det rcker vl .
Citera
2019-04-04, 15:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, de bsta filosofin "om jag tnker, ja d existerar jag". Vad gr filosoferna anyway, rullar p tummarna?

Nej, faktumet r att vi existerar inte, man kan bevisa detta matematiskt helt 100%. Hela kvantfysiken gr ut p det, att vi inte ens existerar

va bra,
d behver ingen betala ut din ln/ersttning nsta mnad..
Citera
2019-04-04, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
va bra,
d behver ingen betala ut din ln/ersttning nsta mnad..

Okej, de rullar timmar fr att f ln
Citera
2019-04-04, 15:35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Vill du veta vad filosoferna gr s br du lsa dem.
Citera
2019-04-04, 15:45
Medlem
WGASs avatar
Citat:

Du har totalt missat hela pongen. Kvantfysiken gr ut p att allt bde existerar och inte existerar. Filosofi gr ut p att beskriva vad det r att vara mnniska. Kvantfysik lyder under vetenskaplig metod. Filosofi r inte en vetenskap. Du slnger dig med begrepp du inte begriper och r kanske full
Citera
2019-04-04, 15:55
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Okej, de rullar timmar fr att f ln

nja,
jag menar att om du inte finns, s har du ju inget behov av pengar..
Citera
2019-04-04, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Du har totalt missat hela pongen. Kvantfysiken gr ut p att allt bde existerar och inte existerar. Filosofi gr ut p att beskriva vad det r att vara mnniska. Kvantfysik lyder under vetenskaplig metod. Filosofi r inte en vetenskap. Du slnger dig med begrepp du inte begriper och r kanske full

"Varfr vi inte finns men samtidigt finns" precis det jag menar, vet inte riktigt vad jag ska diskutera med dig, kanske tnk till extra gng s menar jag precis det.
Citera
2019-04-04, 16:09
Medlem
Europes avatar
Jag kan inte se hur kvantfysiken skulle ha bevisat att vi inte existerar till 100%. Jag misstnker att det r ett missfrstnd frn TS sida.

Personligen tycker jag att det mesta av existerande filosofins kunskapsvrde har reducerats av att empiriskt grundad och med rimlig vetenskaplig metodik genomfrd vetenskaplig forskning har visat sig vara en bttre metod fr att erhlla hllbar kunskap om oss sjlva och vrlden. Mjligtvis innebr det nd inte att filosofin har spelat ut sin roll, s lnge den inte fr resonemang utifrn antaganden som redan har vederlagts av empiriskt grundad och med rimlig vetenskaplig metodik genomfrd forskning.

Sedan hller jag inte med om att alla tiders filosofer har "misslyckats", speciellt inte p mnga omrden som matematik, logik, vetenskapsteori o.s.v. Till och med Nietzsches skrifter har vissa litterra och underhllsmssiga kvaliter, samt brukar nd mnga gnger vara intellektuellt inspirerande, ven om jag knappast ppnar en bok av honom fr att lra mig ngot om Livet, Universum och Allting. Att vissa teorier och kunskapsmetoder blir frldrade jmfrt med nyare innebr inte att de skulle ha saknat alla ponger nr det begav sig, samt eventuellt ven banade vgen fr mer korrekta beskrivningar.

Edit: Det r ven vrt att notera att ven om jag aldrig har gett mycket fr Ren Descartes knda uttalande om det dr med att tnka och finnas till, s bidrog han mycket genom att bland annat utveckla den matematik som sedermera krvdes fr kvantfysiken. Det r allts tveksamt att hans knda citat r p ngot stt hans "strsta bidrag".
Senast redigerad av Europe 2019-04-04 kl. 16:15.
Citera
2019-04-04, 16:55
Medlem
WGASs avatar
Citat:
"Varfr vi inte finns men samtidigt finns" precis det jag menar, vet inte riktigt vad jag ska diskutera med dig, kanske tnk till extra gng s menar jag precis det.
Wow. Du vet inte, men jag kanske? Allt du vill veta r beskrivet i bcker. Ls en bok och babbla mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in