2019-04-01, 09:41
Medlem
Tja!

Vad gör man om man har köpt en TV på faktura och nu en månad efter så har återförsäljaren registrerat mitt köp som RETUR och Klarna har nu gjort en återbetalning av hela beloppet.

När jag ringde Klarna så sa de att det enda de kan se är att återförsäljaren har markerat min order som en retur och jag har därför fått tillbaka mina pengar och att de kan inte göra något åt det.

Då är min dumma fråga, ska man dryga ut på detta och se om återförsäljaren kontaktar en och kräver pengarna eller ska man ta kontakt själv? (Moralisk fråga )

Är en väldigt stor återförsäljare så kan ju vara en praktikant som har gjort fel och råkat trycka bort min order och detta glöms säkert bort.
Citera
2019-04-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Tja!

Vad gör man om man har köpt en TV på faktura och nu en månad efter så har återförsäljaren registrerat mitt köp som RETUR och Klarna har nu gjort en återbetalning av hela beloppet.

När jag ringde Klarna så sa de att det enda de kan se är att återförsäljaren har markerat min order som en retur och jag har därför fått tillbaka mina pengar och att de kan inte göra något åt det.

Då är min dumma fråga, ska man dryga ut på detta och se om återförsäljaren kontaktar en och kräver pengarna eller ska man ta kontakt själv? (Moralisk fråga )

Är en väldigt stor återförsäljare så kan ju vara en praktikant som har gjort fel och råkat trycka bort min order och detta glöms säkert bort.
Det är alltid bäst att vara ärlig, annars kommer du gå och oroa dig. Dessutom är risken stor att de kommer upptäcka det och du får då skämmas över att du inte sa till.

För det tredje är det ju uppenbart rent moraliskt. Det är inte dina pengar och har aldrig varit dina pengar. Eftersom du tar upp frågan här i forumet så har du ju på känn vad som är det riktiga att göra.

Att behålla pengarna är beteendet hos en lömsk rackare. Man ska kunna stå rakryggat inför sig själv och hur man lever. Det känns bättre än att fuska till sig några tusen.

Skriv gärna när du bestämt dig för hur du kommer göra
Citera
2019-04-01, 10:13
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Frågan gäller condictio indebiti, dvs en felaktig utbetalning. Huvudregeln där är att den felaktiga betalningen ska återgå. Du insåg även att det var en felaktig betalning. Det finns inte en chans att du får behålla pengarna om de skulle dra det till domstol. Det är bättre att betala tillbaka nu innan du har spenderat dem.
Citera
2019-04-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Frågan gäller condictio indebiti, dvs en felaktig utbetalning. Huvudregeln där är att den felaktiga betalningen ska återgå. Du insåg även att det var en felaktig betalning. Det finns inte en chans att du får behålla pengarna om de skulle dra det till domstol. Det är bättre att betala tillbaka nu innan du har spenderat dem.

Äsch, spendera pengarna skulle jag aldrig göra. Möjligtvis "spendera" dom i en fond för lite avkastning

Lutar åt att jag gör en betalning, måste dock avsätta tid för att få tag på återförsäljaren...
Citera
2019-04-01, 10:20
Medlem
Bara att låtsas som att det regnar och sätt in pengarna på sparkontot. Vill de ha dem tillbaka så ge dem stålarna bara.....lycka till.
Citera
2019-04-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Bara att låtsas som att det regnar och sätt in pengarna på sparkontot. Vill de ha dem tillbaka så ge dem stålarna bara.....lycka till.

Funderat i samma veva, placerar dom isf på en lugn fond med de andra pengarna jag har.
Blir jag återbetalningsskyldig är det lätt att sälja av oss göra en inbetalning.

Jag måste nog ta en funderare på detta innan jag tar ett beslut, tack för svar!
Citera
2019-04-01, 10:51
Medlem
crispy-lips avatar
Jag hade inte sagt något. Hade väntat och sett om de upptäcker det och gör de det hade jag bara betalat tillbaka den felaktiga återbetalningen.
Så många människor och företag som lurat mig på pengar så det gäller att göra samma sak tillbaka när tillfället ges.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Tja!

Citera
2019-04-01, 11:04
Medlem
Liknar ju lite av förr i tiden om man hade tur så kunde man hitta en tusenlapp.
Inte fan lämnade man in den tusenlappen någonstans utan den åkte raskt ner i plånboken.
Citera
2019-04-01, 11:07
Medlem
Ett ypperligt tillfälle att göra det rätta! ge tillbaka pengarna!
Citera
2019-04-01, 11:30
Medlem
Är det en stor återförsäljare så fuck it, bara vänta och kolla. Vill dom ha cashen så säger du bara att du väntade på första fakturan haha.
Citera
2019-04-01, 11:39
Medlem
Jag skulle lagt undan pengarna tills vidare. Räntekonto typ. Beredd att betala tillbaka.

Varför vänta? Jo tänk om den stora elkedjan missköter sig. Typ tv:n visar sig inte hålla måttet. Brinner upp efter ett halvår. Du klagar men får ingen rättelse. Då är den där pengen bra att ha som påtryckning och kompensation.

Så absolut inte spendera, men fonderna, förslagsvis under hela reklamationstiden på 3 år.
Citera
2019-04-01, 12:44
Medlem
pirata-codexas avatar
Som många redan sagt ts, behöll cashen och var tyst om det.
Säger dom till, ja då är det ju bara betala tillbaka dom, men annars, behåll dom!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in