2019-03-31, 23:29
Medlem
Hur ser ni som är veganer på djurs värde?

Har olika djur olika värde?

Om de har olika värde, varför då?

Är en elefant mer värd än en räv?

Är en ko mer värd än en bladlus?
Senast redigerad av Decimal1 2019-04-01 kl. 00:16.
Citera
2019-03-31, 23:45
Medlem
sommarlovs avatar
Det där med "lika värde" är en felöversättning som vi kan skippa nu!

Men visst, vi får inte kränka djurens rätt att bli hyggligt behandlade.
Citera
2019-03-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det där med "lika värde" är en felöversättning som vi kan skippa nu!

Men visst, vi får inte kränka djurens rätt att bli hyggligt behandlade.

Jag syftar inte på några översättningar.

Är du vegan? Gör du skillnad på djur och djur?
Citera
2019-03-31, 23:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag syftar inte på några översättningar.

Är du vegan? Gör du skillnad på djur och djur?
Jag var vegetarian i massor med år innan jag av praktiska skäl upphörde.
Fortfarande väljer jag vissa djur före andra, exempelvis helst inte kyckling och ägg pga hur de hanteras.

Men nej, inte så att jag väljer bort "högre stående djur".
Citera
2019-04-01, 00:53
Medlem
nutkjells avatar
Känner inte direkt att jag kan föra alla veganers talan men för egen del tycker jag det här med värde i denna bemärkelse känns rätt ointressant och meningslös. Lite som mänskligt lika värde, det låter ju fint men vad i hela friden betyder det i praktiken?

Tänker mest såhär: om jag kan leva ett liv där jag någorlunda undviker att skada andra levande varelser och detta ej innebär några direkta inskränkningar i mitt liv känner jag att det är det rätta för mig. I någon mening skademinimering. Ska en gräva djupare bottnar detta väl detta i någon tanke om alla levande varelsers "rätt till liv", i brist på bättre och en mer djupodlad beskrivning. Detta kan givetvis drivas in i absurdum; svamp, jäst, bakterier, flugor etc etc. Kanske duckar för problemet men känner ej heller att detta är så givande när jag på ett effektivt sätt kan minimera lidande för varelser jag vet är kababla till att uppleva obehag.

Har väl också någon idé, halvsnodd från djupekologin, om att naturen har en rätt till en värdig existens oberoende av människan. Dvs vi borde inte härja på så jävla mycket.

Tror det är få veganer som har någon skala 0-123 där dom rankar värde, men du försöker ju göra en retorisk poäng såklart.

Värdebegreppet känns ofta klumpigt men känner å andra sidan att det är svårt att leva helt utan, om inte annat av extremt pragmatiska skäl, tror världen blir en snäppet bättre plats om en tänker sig att det finns något slags värde i liv.

Men räven är såklart mer värd än elefanten, det är ju givet.

EDIT: tänkte ett varv till. säg att jag som vegan har en värdeskala och kommer fram till att bladlusen är bra mycket mer värd än något idiotiskt trögdjur, menar du att implikationen är att jag borde döda och käka trögdjuret?
Senast redigerad av nutkjell 2019-04-01 kl. 00:56.
Citera
2019-04-01, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Känner inte direkt att jag kan föra alla veganers talan men för egen del tycker jag det här med värde i denna bemärkelse känns rätt ointressant och meningslös. Lite som mänskligt lika värde, det låter ju fint men vad i hela friden betyder det i praktiken?

Tänker mest såhär: om jag kan leva ett liv där jag någorlunda undviker att skada andra levande varelser och detta ej innebär några direkta inskränkningar i mitt liv känner jag att det är det rätta för mig. I någon mening skademinimering. Ska en gräva djupare bottnar detta väl detta i någon tanke om alla levande varelsers "rätt till liv", i brist på bättre och en mer djupodlad beskrivning. Detta kan givetvis drivas in i absurdum; svamp, jäst, bakterier, flugor etc etc. Kanske duckar för problemet men känner ej heller att detta är så givande när jag på ett effektivt sätt kan minimera lidande för varelser jag vet är kababla till att uppleva obehag.

Har väl också någon idé, halvsnodd från djupekologin, om att naturen har en rätt till en värdig existens oberoende av människan. Dvs vi borde inte härja på så jävla mycket.

Tror det är få veganer som har någon skala 0-123 där dom rankar värde, men du försöker ju göra en retorisk poäng såklart.

Värdebegreppet känns ofta klumpigt men känner å andra sidan att det är svårt att leva helt utan, om inte annat av extremt pragmatiska skäl, tror världen blir en snäppet bättre plats om en tänker sig att det finns något slags värde i liv.

Men räven är såklart mer värd än elefanten, det är ju givet.

EDIT: tänkte ett varv till. säg att jag som vegan har en värdeskala och kommer fram till att bladlusen är bra mycket mer värd än något idiotiskt trögdjur, menar du att implikationen är att jag borde döda och käka trögdjuret?

Tack för svar!

Håller nog dock med om att du duckar för problematiken något här. Hur vet exempelvis du vilka varelser som kan uppleva obehag och vilka som inte kan det? Samt hur många till antal som drabbas vid t.ex. en viss livsmedelsframställning? Precis som du skriver är ju även maskar, myror och bakterier levande organismer.

Svar på edit:
Jag åsyftar snarare en värdeskala där veganen avser att värja djuret än en värdeskala där veganen avser att äta djuret. Men det är faktiskt fullt möjligt att den ser likadan ut/är densamma.
Senast redigerad av Decimal1 2019-04-01 kl. 03:29.
Citera
2019-04-01, 07:48
Medlem
Alla veganer är inte veganer för djurens skull.
Många gör det för hälsan Eller miljön.
Citera
2019-04-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsapa45
Alla veganer är inte veganer för djurens skull.
Många gör det för hälsan Eller miljön.

Jo, visst. Men det är inte det vi ska diskutera här.
Citera
2019-04-01, 11:11
Medlem
Jag tycker djur har olika värde. ju mer man lider ju mer värd är man.
Citera
2019-04-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
Jag tycker djur har olika värde. ju mer man lider ju mer värd är man.

Ok. Hur mäter man det?
Citera
2019-04-01, 12:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar------->Filosofi

/Mod.
Citera
2019-04-01, 18:50
Medlem
Ingen vegan som vill delge sin syn på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in