2019-03-31, 16:50
Medlem
Passepartouts avatar
Är Boktorget för okänt och småskaligt för att det ska löna sig att lägga ner jobb på att annonsera där? Å andra sidan, ju fler som använder Boktorget, desto mer ökar utbudet. Tjänsten verkar vara helt avgiftsfri (hund begraven här?) till skillnad från tidiga Bokbörsen som tog betalt per försäljning samt annonsbilder.

Jag vill inte gå tillbaka till Bokbörsen, men har böcker att sälja. Gillar inte deras nya upplägg med inkasso och mellanhänder.

Tacksam för info.
Citera
2019-03-31, 17:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Tyvärr har jag varken sålt eller köpt på sidan.

Kollade som hastigast och orsaken till att vanligt folk kan annonsera gratis är för att företag och författare betalar en avgift för vissa förmåner. I mina ögon helt vettig att göra så.

https://www.boktorget.se/om-boktorget/info-till-foretag

Sidan har funnit sedan 2003, vilket ökar seriositeten. Och när jag googlar hittar jag inga negativa rubriker eller artiklar om sidan. Med tanke på hur länge sidan funnits borde den dragit på sig flertalet negativa artiklar och inlägg om den varit oseriös.
Citera
2019-03-31, 17:47
Medlem
BertFoxs avatar
Boktorget har för litet utbud och för få besökare. Botrkastat arbete att annonsera där.
Bit i det sura äpplet och gå tillbaka till Bokbörsen. Det i särklass bästa stället att sälja böcker för privatpersoner.
Jag retade mig också på det nya systemet till en början, men har börjat gilla det mer och mer.
Att man numera kan välja alternativet "portofritt" är senaste förbättringen.
Citera
2019-03-31, 22:08
Medlem
Carobnjaks avatar
Jag säljer där. Funkar. Inte alls lika mycket exponering som bokbörsen men det funkar. Det är inga avgifter och de som driver sidan är kontaktbara. Annonsera gärna där så blir vi fler.

Bokbörsen kan skita ner sig! Återvänder aldrig dit.
Citera
2019-03-31, 23:49
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag säljer där. Funkar. Inte alls lika mycket exponering som bokbörsen men det funkar. Det är inga avgifter och de som driver sidan är kontaktbara. Annonsera gärna där så blir vi fler.

Bokbörsen kan skita ner sig! Återvänder aldrig dit.

Vill inte heller återvända dit, de körde över användarna när de gjorde om systemet (som var genialt enkelt), bland annat genom tvinga upp fraktkostnaden.

Hur många böcker har du sålt på Boktorget? Hur länge varit säljare där? Tar du betalt i efterskott? Vilken leveranstyp väljer du? Boktorget har enligt hemsidan haft problem med bedragare som utgett sig för att ha böcker som de ej levererat när folk betalat i förskott.

Kan man registrera när man är på semester? Lite svettigt att finnas tillgänglig 24/7 året om. Sedan hittar jag ingen presentationstext som det fanns på Bokbörsen, behändigt att direkt kunna se säljarens villkor kring ångerrätt, frakt, förskottsbetalning o.s.v. I övrigt verkar grafiken på Boktorget fått ett lyft och påminner en del om Bokbörsen.

På Bokbörsen levererade jag alltid innan betalning om boken kostade under 200:-, men hade ingen ångerrätt (var noga med beskrivningen av skicket så ingen beställare skulle känna sig lurad). Såg en ära i snabb leverans, hålla fraktkostnaden låg och sålde hundratals böcker till nöjda köpare (endast tre personer struntade i betalningen). Undrar om Boktorget har en avstängningsfunktion eller varning för oseriösa köpare? Bokbörsen stängde av dem vill jag minnas.

Saknar gamla Bokbörsen
Citera
2019-04-02, 11:58
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vill inte heller återvända dit, de körde över användarna när de gjorde om systemet (som var genialt enkelt), bland annat genom tvinga upp fraktkostnaden.

Hur många böcker har du sålt på Boktorget? Hur länge varit säljare där? Tar du betalt i efterskott? Vilken leveranstyp väljer du? Boktorget har enligt hemsidan haft problem med bedragare som utgett sig för att ha böcker som de ej levererat när folk betalat i förskott.

Kan man registrera när man är på semester? Lite svettigt att finnas tillgänglig 24/7 året om. Sedan hittar jag ingen presentationstext som det fanns på Bokbörsen, behändigt att direkt kunna se säljarens villkor kring ångerrätt, frakt, förskottsbetalning o.s.v. I övrigt verkar grafiken på Boktorget fått ett lyft och påminner en del om Bokbörsen.

På Bokbörsen levererade jag alltid innan betalning om boken kostade under 200:-, men hade ingen ångerrätt (var noga med beskrivningen av skicket så ingen beställare skulle känna sig lurad). Såg en ära i snabb leverans, hålla fraktkostnaden låg och sålde hundratals böcker till nöjda köpare (endast tre personer struntade i betalningen). Undrar om Boktorget har en avstängningsfunktion eller varning för oseriösa köpare? Bokbörsen stängde av dem vill jag minnas.

Saknar gamla Bokbörsen

Jag har inte så många böcker på Boktorget så jag har inte sålt så många men säg ca 30 tal. Jag började sälja sen Bokbörsen valde att ändra. Så drygt två år blir det väl? Jag tar inte betalt i förskott. Precis som när jag sålde på börsen är folk i regel ärliga och trevliga. Någon månad sen blev jag dock lurad på drygt 600 kr av en idiot som jag till slut polisanmälde. Han är den ende som har betett sig dåligt. Hade jag fått någon beställning på dyrare grejer hade jag övervägt förskott och förklarat varför. Jag känner en person som säljer där och en till har jag träffat. De skulle inte luras. Jag har inte hört för att folk inte har skickat iväg böcker. Jag kan ha missat den informationen. Men däremot att köpare inte betalar känner jag till. För övrigt är det väl samma situation som på gamla Bokbörsen. Det har alltid funnits bedragare och det kommer alltid att finnas. Lyckligtvis är andelen stolskott minimalt.

Det går inte att pausa vad jag vet. Men det är inte så stort problem. Får du en beställning kan du alltid svara att du är på semester. Det är en funktion de borde införa. Presentation finns inte heller vilket också är en nackdel.

Boktorget har ingen avstängningsfunktion men man kan skriva till de som administrerar sidan så skickar de ut ett massmejl.
Citera
2019-04-02, 23:30
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag har inte så många böcker på Boktorget så jag har inte sålt så många men säg ca 30 tal. Jag började sälja sen Bokbörsen valde att ändra. Så drygt två år blir det väl? Jag tar inte betalt i förskott. Precis som när jag sålde på börsen är folk i regel ärliga och trevliga. Någon månad sen blev jag dock lurad på drygt 600 kr av en idiot som jag till slut polisanmälde. Han är den ende som har betett sig dåligt. Hade jag fått någon beställning på dyrare grejer hade jag övervägt förskott och förklarat varför. Jag känner en person som säljer där och en till har jag träffat. De skulle inte luras. Jag har inte hört för att folk inte har skickat iväg böcker. Jag kan ha missat den informationen. Men däremot att köpare inte betalar känner jag till. För övrigt är det väl samma situation som på gamla Bokbörsen. Det har alltid funnits bedragare och det kommer alltid att finnas. Lyckligtvis är andelen stolskott minimalt.

Det går inte att pausa vad jag vet. Men det är inte så stort problem. Får du en beställning kan du alltid svara att du är på semester. Det är en funktion de borde införa. Presentation finns inte heller vilket också är en nackdel.

Boktorget har ingen avstängningsfunktion men man kan skriva till de som administrerar sidan så skickar de ut ett massmejl.

Tack för informationen. Lutar åt Bokbörsen i alla fall, får bita i det sura äpplet som någon skrev.

Det roliga med Bokbörsen var när folk blev glada över udda böcker. Sålde bland annat "Sjösala brinner", "Dagarnas skum" och en bok om hur man utför obduktioner; tror inte det är så stor chans att sådana böcker går hem på Boktorgets lilla format.
Citera
2019-04-03, 21:34
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tack för informationen. Lutar åt Bokbörsen i alla fall, får bita i det sura äpplet som någon skrev.

Det roliga med Bokbörsen var när folk blev glada över udda böcker. Sålde bland annat "Sjösala brinner", "Dagarnas skum" och en bok om hur man utför obduktioner; tror inte det är så stor chans att sådana böcker går hem på Boktorgets lilla format.

Jag tror att du kan bli positivt överraskad. Bokbörsen har lyssnat lite på kritiken av det fasta portot, och infört alternativet "fri frakt". Det använder jag på lättare pocketböcker och filmer. Sedan kan man ju lägga på en tjuga på priset om man vill.
På tyngre böcker utnyttjar jag deras avtal med Postnord, som gör att man kan skicka upp till 3(!) kilo spårbart för 55kr. Med adresslappen färdig att skriva ut. Det tekniska har gått framåt på flera sätt.
Fortfarande en del saker att reta sig på, men jag är tacksam så länge dom finns kvar. Dom påstår att försäljningen ökade under 2018.
Lycka till!
Citera
2020-01-16, 08:49
Medlem
nickeheaads avatar
Lyfter tråden lite.
Fortfarande ingen idé att sälja på boktorget 2020?

Är det Bokbörsen som fortfarande gäller?
Har ca. 100 beställningar på Bokbörsen sedan Nov -19, (har alltid lägst pris), men sidan är ju åldrig och otroligt svårt att navigera på den både för köpare o säljare, då man måste veta ganska specifikt vilka böcker man söker istället för att man kan bläddra och få uppslag & förslag.

Känns som Bokbörsen valt att inte utveckla sidan att bli användarvänlig, utan bara intresserad av att mjölka så mycket pengar det går.

Finns det andra mer aktuella sidor att sälja på?
(Tradera är ju också stendött, när det gäller böcker).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in