2019-03-31, 22:40
Medlem
15000 kr per månad är för mycket i boendekostnad för någon med skulder hos kronofogden. Man måste som många skrivit inte bo i Stockholm. Boendekostnaderna är låga i många mindre städer. Livskvaliteten är högre, särskilt om man har barn. Överväg att söka jobb i en mindre stad per omgående. Kontakta kommunen där och undersök hyresmarknaden. På många håll i t ex Västsverige (som inte bara är Göteborgsområdet) finns det förstahandskontrakt som man kan få på en gång. Billigare liv, bättre livskvalitet. På kort sikt måste du nog begära hjälp av familj. Även Svenska kyrkan bör kontaktas, liksom socialnämnden, som skall verka för att barn inte vräks. Mejla dem idag med ditt mobilnummer och personnummer.
Citera
2019-03-31, 22:50
Medlem
Det bästa är ju om du slipper flytta. Du och ditt barn behöver trygghet och du kanske har bra läkare och inarbetade vårdrutiner.

Insamling på Facebook?
Be kyrkan/annan religiös församling om hjälp?
Cancerfonden?
Citera
2019-03-31, 22:55
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Du får söka billigare boende utanför Stockholm, Västerås är bara en timma utanför Stockholm exempelvis. Det går att få hyra lägenheter i Göteborg för 6-7000 tusen, då måste det finnas ännu billigare i Västerås. Har man inte tillräcklig hög lön får man skära i sina utgifter så enkelt är det. Om du har cancer eller inte är irrelevant, bedöms du ej kapabel att jobba får du sjukpenning.
Citera
2019-03-31, 23:05
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det bästa är ju om du slipper flytta. Du och ditt barn behöver trygghet och du kanske har bra läkare och inarbetade vårdrutiner.

Insamling på Facebook?
Cancerfonden?

Tror det blir mycket svårt att lyckas med en insamling så länge TS har en hyra på 15 000 kr/mån. De flesta kommer att tycka att det är en orimlig kostnad och kommer därför inte vara villiga att skänka pengar.
Citera
2019-03-31, 23:25
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenman2017
Läs innan du öppnar din mun
Jag jobbar heltid

Varför skrev du att du inte kunde jobba då?
Dumt att spalta flera meter text utan ens indela i stycken.
Ingen orkar läsa allt självömkan.
Vill du inte ha råd eller? Vill du bara att vi alla ska snyfta och tycka synd om dig, flytta till en billigare lägenhet innan du lipar loss här ditt våp!

Citat:
För 2 år sen fick jag blodcancer diagnos
O blev jätte dåligt kunde inte jobba. Som
Bla bla bla massa text borttagen från en jobbig WOT ...
,

Detta mina vänner, är det riktiga resultatet av en curlande feminazistisk stat, som hjärntvättar en del att tro att just dessa (idioter) är universums medelpunkt som ALLT kretsar runt.
Det blir en hård faceplant när vissa inser att alla inte tycker synd om densamme!
Senast redigerad av pirata-codexa 2019-03-31 kl. 23:31.
Citera
2019-03-31, 23:28
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Insamling på Facebook?
Cancerfonden?

Med en hyra på 15.000 i månaden??
Knappast, enligt socialtjänstens tabell är det en ordentlig bit över bidragsnivå med en sån hyra.
Nää ts får nog sluta lipa och skaffa sig ett billigare boende. Men jag tror inte detta är sant, inte förrän ts kan visa ett RIKTIGT kvitto på sin hyra i alla fall.
Sad but true, jag tror inte alls på detta!
Citera
2019-04-01, 01:24
Medlem
Citat:
Vissa av er är så jälvla dumma så att jag inte vet vad jag ska säga istället att mobba bättre att ni bara håller käften o hoppas ni får cancer o gå genom det så ni vet hur det känns , har jobbat hela mitt liv o jobbar heltid nu trots min cancer många av er sitter hemma med minsta sjukdomen o utnyttiar systemet , alltså
Frågan är inte min hyra , er dumma frågan är trotts hyreskontrakt o kontoutdrag de tror jag o hyresvärden ljuger o vi bor 6 personer i lägenheten
Det ligger för bedömning hos tingsrätten men jag får behålla 3000kr för hyra tills tingsrätten fattar beslut , kan inte ni ge tips o råd så kan ni bara hålla er mobbning o idiotiska komentarer för er

Från vad jag har fattat så är det dig och din dotter.. Sen bor ni 6 pers i lägenheten med hyra på 15000? Vilka är dom andra fyra? Betalar inte dom något?

Vart ska din dotter ta vägen medans du får behandling VARANNAN månad? Barnvakt/följa med/päron/kompisar t.ex? Själv pendlade jag 4 timmar tur retur ensam varannan vecka för min egen behandling.. Ingen big deal, du får hjälp oberoende av vart du bor. Du får väl ingen strålning när det är i blodet? Någon typ av 3 dagar r-chop kur? Få dom att ta in dig på helgen, ta din behandling och fråga dom om din dotter kan sova där med dig om du inte har någon annan plats hon kan vara?

Sök jobb utanför sthlm och flytt, sluta kasta energi på att vara arg, sluta önska cancer på andra och börja leta lösningar. Det är du som är i skiten och bara du kan ta dig ur detta. Tror inte ens "cancerkortet" funkar för dig om du er såhär arg på allt och alla.
Citera
2019-04-01, 06:41
Medlem
Citat:
Vissa av er är så jälvla dumma så att jag inte vet vad jag ska säga istället att mobba bättre att ni bara håller käften o hoppas ni får cancer o gå genom det så ni vet hur det känns , har jobbat hela mitt liv o jobbar heltid nu trots min cancer många av er sitter hemma med minsta sjukdomen o utnyttiar systemet , alltså
Frågan är inte min hyra , er dumma frågan är trotts hyreskontrakt o kontoutdrag de tror jag o hyresvärden ljuger o vi bor 6 personer i lägenheten
Det ligger för bedömning hos tingsrätten men jag får behålla 3000kr för hyra tills tingsrätten fattar beslut , kan inte ni ge tips o råd så kan ni bara hålla er mobbning o idiotiska komentarer för er

Det hedrar dig naturligtvis att in i det sista försöka jobba och göra rätt för dig och att inte belasta systemet i onödan.

Men du ska ju inte jobba och ta ut dig i den grad att allting annat faller och att du inte har kraft och ork till den nödvändiga byråkratin som du måste underkasta dig i din sits.

Jag beklagar din situation men det känns lite som att du prioriterar fel och förväntar dig att allt ska lösa sig enkelt och smidigt för att du väljer att fortsätta jobba heltid och så fungerar det inte för någon.
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-04-01 kl. 06:44.
Citera
2019-04-01, 06:48
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Det framgår inte riktigt vad din frågeställning är, men du har en bostad som KFM anser är för dyr och tingsrätten lär dela den uppfattningen. Det kommer inte som någon överraskning för KFM att andrahandshyrorna är höga i Stockholm, men de tycker inte att det är rimligt att betala 15k i månaden för en bostad. Att innehavaren står skriven på bostaden är ett problem som du inte kan lösa.
Kvar finns då tre alternativ:

1) Flytta till en billigare bostad på samma ort
2) Flytta till en billigare bostad på annan ort
3) Fortsätt leva som du gör nu, med lån från vänner och bekanta tills ingen längre vill ha med dig att göra.

Att du behöver behandling i Stockholm eller Göteborg innebär inte att du måste bo i Stockholm eller Göteborg, som andra påpekat. Att du då behöver hitta en barnvakt är förstås lite jobbigt, men det borde anses vara hanterbart. Du är trots allt inte inne på sjukhus var och varannan dag.

Det framgår inte hur stora skulder du har, men om det finns en realistisk chans att betala av dem inom ett par år så är det bättre att bara bita ihop och få det överstökat, lägg din energi på annat.

Citat:
Ursprungligen postat av sniken00
Från vad jag har fattat så är det dig och din dotter.. Sen bor ni 6 pers i lägenheten med hyra på 15000? Vilka är dom andra fyra? Betalar inte dom något?

Det par med två barn som innehar förstahandskontraktet står fortfarande skrivna på bostaden de hyr ut, trots att de inte bor där. Hade med någon dagiskö att göra eller något.
Senast redigerad av OldFashioned 2019-04-01 kl. 06:51.
Citera
2019-04-01, 07:38
Medlem
Citat:
Får man det inte att gå ihop ekonomiskt så är utgifterna det första man tittar på och eftersom du har hög hyra på 15 tusen i månaden så är det där du lan spara mest.

Har varit sjuk många ggr men inte varit sjukskriven en enda dag sedan jag slutade skolan.
Är väl medveten om att jag kan få cancer i morgon eller drabbas av något annat så gäller att bygga upp ekonomin före det händer (för förr eller senare blir man gammal, sjuk eller pensionär).

Men lycka till, det löser sig säkert för dig till slut 🙂
Citera
2019-04-01, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Du skulle bara veta hur sällan vårt system fungerar när saker är så pass illa som för ts, folk i allmänhet vet inte hur illa myndigheter och sjukvården fungerar och samarbetar i storstäderna just nu.

Mitt tips är att ta hjälp av en kurator knutet till ditt sjukhus. De är ofta väldigt bra på att hjälpa till att lösa liknande situationer. Även budgetrådgivningen på kommunen kan hjälpa ibland. Rent praktiskt alltså, de kan hjälpa dig ta kontakt åt dig ibland.
Jag hade nog anlitat en advokat istället... en bekant till mig fick problem med en axel och kunde inte sova osv.. F-kassan börja krångla med det ena efter det andra... han tog sina papper till en advokat och då löste sig allt... inbillar mig att det blir lättare när F-kassan svarar i telefon och i andra änden presenterar sig Advokat Göransson som representerar svetsar-Gunnar.. F-kassan förstår då att det är nån som kan regelverk och lagar de har att göra med...
Jag kommer i vartfall använda mig av advokat om jag blir sjuk eller liknande
Citera
2019-04-01, 11:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag hade nog anlitat en advokat istället... en bekant till mig fick problem med en axel och kunde inte sova osv.. F-kassan börja krångla med det ena efter det andra... han tog sina papper till en advokat och då löste sig allt... inbillar mig att det blir lättare när F-kassan svarar i telefon och i andra änden presenterar sig Advokat Göransson som representerar svetsar-Gunnar.. F-kassan förstår då att det är nån som kan regelverk och lagar de har att göra med...
Jag kommer i vartfall använda mig av advokat om jag blir sjuk eller liknande

Det är inte FK-kassan som krånglar. Hon jobbar heltid. Det är Kronofogden som gör en löneutmätning i nuläget och inte accepterar storleken på hyran. Den summa hon får behålla gör att hon inte har råd ned hyran. Eftersom hon har jobb kan hon inte få pengar från soc.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-04-01 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in