2019-03-30, 22:01
Medlem
Hej folket,

21 år gammal, enligt denna sparkalkylator så kommer jag vara miljonär innan 30 och ha 22 miljoner på kontot när jag är 55 år gammal.

Är detta ett rimlig scenario? 8% årlig ränta låter ändå ganska rimligt, vart lägger jag mina pengar för att hamna på runt 8% om året?

Har sparat ihop 150k under mitt första arbetsår, lägger undan ungefär 10k i månaden.

Verktyget: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Citera
2019-03-30, 22:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
...vart lägger jag mina pengar för att hamna på runt 8% om året?
Det vet man naturligtvis inte, men på samma sajt som du länkar till har man gjort en sammanställning över hur börsen gått de senaste trettio åren.
https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/

I din ålder hade jag utan tvekan valt högriskfonder, gärna globala sådana. Men man kan aldrig veta vad som händer.
Citera
2019-03-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det vet man naturligtvis inte, men på samma sajt som du länkar till har man gjort en sammanställning över hur börsen gått de senaste trettio åren.
https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/

I din ålder hade jag utan tvekan valt högriskfonder, gärna globala sådana. Men man kan aldrig veta vad som händer.

Jag förstår, är bara så jävla feg...!

Har ju offrat det mesta för att kunna spara 10k+ i månaden dvs köpa dyra kläder, gå ut ofta osv.

Skulle vara surt o satsa med hög risk o se allt förloras, surt milt sagt.
Citera
2019-03-30, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Skulle vara surt o satsa med hög risk o se allt förloras, surt milt sagt.
Om du känner så ska du lägga dina pengar i bra sparkonton, och kanske obligationer när ditt kapital kommit upp en bit.

Hög förväntad avkastning är detsamma som hög risk.
Citera
2019-03-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du känner så ska du lägga dina pengar i bra sparkonton, och kanske obligationer när ditt kapital kommit upp en bit.

Hög förväntad avkastning är detsamma som hög risk.

Med andra ord 8% är alltså hög avkastning? Är total nybörjare när det gäller sånt här.
Citera
2019-03-30, 22:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Med andra ord 8% är alltså hög avkastning? Är total nybörjare när det gäller sånt här.
I dagens läge är 8% över tid väldigt mycket, men över lång tid, den du har på dig, kan det vara realistiskt.

Sedan får du inte glömma inflationen. Dina miljoner kommer inte ha samma köpkraft den dagen du går i pension.

Jag har bara kanske tio år kvar till pensionen, och har sparat lite under åren, men måst använda det de senaste åren. Inga stora pengar, men då var det skönt att ha lite. I dag är jag på gång med sparande igen, och det mesta ligger på Avanza Global.
Citera
2019-03-30, 23:29
Medlem
Onanikrems avatar
8% är bra, allt under 1,5% äter inflationen upp.

Vill du fega så ha en tredjedel på börsen, en tredjedel på stabil fond (avanza zero typ) en tredjedel på räntekonto, Marginalen har i dagsläget bra ränta på bundet sparande 2% bra så tillvida att kapitalet inte minskar över tid i alla fall som det ser ut i dag.
Dessa 2% skall det skattas på, drar du in 8% på aktier och har ISK konto så är skatten i det närmaste försumbar, att tänka på!
Citera
2019-03-30, 23:34
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Hej folket,

21 år gammal, enligt denna sparkalkylator så kommer jag vara miljonär innan 30 och ha 22 miljoner på kontot när jag är 55 år gammal.

Är detta ett rimlig scenario? 8% årlig ränta låter ändå ganska rimligt, vart lägger jag mina pengar för att hamna på runt 8% om året?

Har sparat ihop 150k under mitt första arbetsår, lägger undan ungefär 10k i månaden.

Verktyget: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Helt klart realistiskt, båda avkastning och förväntad förmögenhet. Tänk bara på att det är omöjligt för dig att veta hur ditt liv kommer se ut i framtiden, det är inte säkert att du konsekvent kan investera 10k i månaden om du redan "offrat det mesta". Se till att jobba lite extra hårt nu när du är ung istället så kan du leva utan ekonomiska bekymmer om tio år. Att du "offrat det mesta" och bara kan investera 10k antyder att du har väldigt låg inkomst eller höga avgifter, se till att ta tag i det så kommer du vara miljonär innan 25.
Citera
2019-03-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Helt klart realistiskt, båda avkastning och förväntad förmögenhet. Tänk bara på att det är omöjligt för dig att veta hur ditt liv kommer se ut i framtiden, det är inte säkert att du konsekvent kan investera 10k i månaden om du redan "offrat det mesta". Se till att jobba lite extra hårt nu när du är ung istället så kan du leva utan ekonomiska bekymmer om tio år. Att du "offrat det mesta" och bara kan investera 10k antyder att du har väldigt låg inkomst eller höga avgifter, se till att ta tag i det så kommer du vara miljonär innan 25.

Har extremt låg inkomst bara, detta är mitt första jobb då jag gick ut skolan för snart ett år sedan.

Har 119kr i timmen.
Citera
2019-03-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
8% är bra, allt under 1,5% äter inflationen upp.

Vill du fega så ha en tredjedel på börsen, en tredjedel på stabil fond (avanza zero typ) en tredjedel på räntekonto, Marginalen har i dagsläget bra ränta på bundet sparande 2% bra så tillvida att kapitalet inte minskar över tid i alla fall som det ser ut i dag.
Dessa 2% skall det skattas på, drar du in 8% på aktier och har ISK konto så är skatten i det närmaste försumbar, att tänka på!

Avanza Zero är inte en stabil fond, det är en indexfond och ska följa Stockholmsbörsen. Om du med "en tredjedel på börsen" menar att sprida ut kapitalet på flera olika aktier så är chansen stor att det kommer följa samma mönster som Avanza Zero.

En global fond är ett bättre val om man vill ha mer spridning av riskerna, men fortfarande hög risk med chans på bra avkastning. Vill man ha ett mer säkert val ska en större del gå in på räntefonder eller blandfonder (en blandning mellan aktiefonder och räntefonder).

Är inte 8% lite väl hög avkastning? Brukar man inte säga att snittet, på Stockholmsbörsen, är 6-7%? Om avkastningen i snitt är 7 eller 8% gör stor skillnad på en 30-års period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in