2019-03-30, 21:01
Medlem
Martikes avatar
Varför och hur skapades FB. Vad är FBs filosofi och utopi?
2019-03-30, 21:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martike

https://www.flashback.se/flashbacks-historia

Här finns historian.
2019-03-30, 22:09
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martike

Total och absolut anonym yttrandefrihet.

Flashback skapades under den digitala medeltiden när telefonmodem var normen och bär fortfarande ämnena som var normalt att diskutera på internet för sin tid. Knark, porr, nynazism, anarki, datorkunskap, piratkopiering och bombrecept.

När Flashback kom till var internet nåt helt annat än Facebook och all annan skit som finns idag.
2019-04-03, 12:03
Medlem
Flashback är i grunden baserad på Subgenius-filosofin, en kult som växte fram i form av olika schismer på 50-60talet. En medlem kallade sig för subgeni och bad till en fiktiv figur som heter Bob med en pipa i munnen. Det är någon som hette Ivan Stang som står för denna föreställning. De hade inte för längesedan vad jag minns en plattform som hette Taphouse Cabal. Något som intresserar dessa är discordianism. Kerry Thornley har en del trams som du kan läsa om bla på internet. Thornley läste mycket om Khayam.

Men inspirationerna kommer också från Loompanics som i sin tur var inspirerade av det föregående och mer om det finns att läsa. Axelsson har lekt med substituter i en svensk version. Men mer om det kan jag skriva om lite senare om hur han i denna metod leker spöke.

Men grunden för FB är det som jag nämnde om du tänker inspirationer. Det är former utav discordian aktivitet som är lätt att koppla till lovord om yttrande friheter. De har en sekterisk syn på regelverket och hur symboliken bidrar till en världsuppfattning kommer jag skriva om det finns ett intresse.

Plattformen utnyttjas som verktyg , oftast av extrema libertarianer, punknazister, SD och subpolitiska/kulturella rörelser men förändras över en tid. De har parodier och skojar om maktstrukturer osv. Men admin är den heliga figuren och regelverket är deras heliga bok.

Game kallas det!
2019-04-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Total och absolut anonym yttrandefrihet.

Flashback skapades under den digitala medeltiden när telefonmodem var normen och bär fortfarande ämnena som var normalt att diskutera på internet för sin tid. Knark, porr, nynazism, anarki, datorkunskap, piratkopiering och bombrecept.

När Flashback kom till var internet nåt helt annat än Facebook och all annan skit som finns idag.

Jag föreslår att du forskar om saker och ting innan du uttalar dig.
2019-04-03, 12:34
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag föreslår att du forskar om saker och ting innan du uttalar dig.

Forumet startades 96, vad kallar du det om inte internets medeltid?

Ditt inlägg var dock mer utstuderat.
2019-04-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Forumet startades 96, vad kallar du det om inte internets medeltid?

Ditt inlägg var dock mer utstuderat.

Jag ber om ursäkt om jag skrev i en allvarligare ton men jag tycker att många i Sverige inte förstår vad FB är. Det är faktiskt inte bara ett forum på nätet.
2019-04-03, 14:48
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag skrev i en allvarligare ton men jag tycker att många i Sverige inte förstår vad FB är. Det är faktiskt inte bara ett forum på nätet.

Det vet jag.

Mitt inlägg var mest en grov generalisering och närmare en "uppfattning" om vad FB är i hänsyn till i vilken tid FB skapades.

Nä, FB är inte vilket forum som helst det håller jag verkligen med om. Men jag djupanalyserar det inte
2019-04-03, 16:47
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Flashback är i grunden baserad på Subgenius-filosofin, en kult som växte fram i form av olika schismer på 50-60talet. En medlem kallade sig för subgeni och bad till en fiktiv figur som heter Bob med en pipa i munnen. Det är någon som hette Ivan Stang som står för denna föreställning. De hade inte för längesedan vad jag minns en plattform som hette Taphouse Cabal. Något som intresserar dessa är discordianism. Kerry Thornley har en del trams som du kan läsa om bla på internet. Thornley läste mycket om Khayam.

Men inspirationerna kommer också från Loompanics som i sin tur var inspirerade av det föregående och mer om det finns att läsa. Axelsson har lekt med substituter i en svensk version. Men mer om det kan jag skriva om lite senare om hur han i denna metod leker spöke.

Men grunden för FB är det som jag nämnde om du tänker inspirationer. Det är former utav discordian aktivitet som är lätt att koppla till lovord om yttrande friheter. De har en sekterisk syn på regelverket och hur symboliken bidrar till en världsuppfattning kommer jag skriva om det finns ett intresse.

Plattformen utnyttjas som verktyg , oftast av extrema libertarianer, punknazister, SD och subpolitiska/kulturella rörelser men förändras över en tid. De har parodier och skojar om maktstrukturer osv. Men admin är den heliga figuren och regelverket är deras heliga bok.

Game kallas det!
Jag hade sökt lite på google och hittade ingenting på företaget. Jag hade för mig att Jan var en journalist som inspirerades av Idi Amin.
2019-04-03, 19:01
Medlem
najass avatar
Läs på länken som gavs i första svarsinlägget.

Låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in