• 3
  • 4
2019-04-05, 08:10
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Intressant! Då undrar man om även Iron Maiden kan ha hämtat inspiration från Anne Clark?

https://www.youtube.com/watch?v=Ij99dud8-0A

Vem vet, men det där diskuteras flitigt på nätet. Inte första gången det händer heller. Tidigare har man undrat om Rammstein har tagit lite väl mycket inspiration från Ministry:

https://www.youtube.com/watch?v=XYYGKCanqfA
Citera
2019-04-05, 15:46
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Ursäkta mig, men är du lågbegåvad? Det är ju helt tydligt att det är stackars judar i koncentrationslager som det där syftar på. Hur kan man var så borta att man uppfattar judarnas gula stjärna som en sheriffstjärna (ska inte särskrivas förresten)???

Hoppas du trollar, annars är det rent bedrövligt.
Du måste förstå att den dag konstnären/artisten släppt sitt verk ligger tolkningsföreträdet i betraktarens ögon och min tolkning är så god som din.

Detta är något jag lärt ut på en föreläsningsturne för konstkritiker och rescensenter för övrigt.
Citera
2019-06-19, 06:29
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danjileha
Rammstein har alltid fokuserat mycket på symbolik i sina videos vilket dom även gör här.
Enligt en intervju med direktorn av videon så är det symboliken i färgerna som är fokus med henne.

T.ex när hon är i den medeltida utrustningen så är färgerna svart (hud), rött (läpparna) och guld (rustningen / flaggan) + den tyska "eagle". När hon går med hundarna är det liknande statyn "Quadriga" som finns i Berlin. Scenerna med pengarna som faller är hyperinflationen som rådde i Tyskland innan ww2, i scenen med nazisterna har hon en ögonlapp vilket symboliserar att man "vände ögat till" och blundade för det som skedde, Lenin statyn är 1970's Tyskland etc.
Jag tänker också att hon symboliserar det svarta i flaggan och att de röda laser strålarna är det röda i flaggan. Sen är det självklart provocerande med en negress som Germania.

För övrigt stör jag mig på sångarens tunna näsring. Så fult! Antingen en tjock ring som matchar snoken eller ingen alls.
Citera
2019-06-19, 15:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Symboliserar inte de olika färgerna i videon Tysklands nuvarande flagga i Svart, rött och gult?

Den svarta damen står för det svarta i flaggan och har i ett klipp guld runt halsen och rött läppstift. Plus att de vill chocka lite. Även om det idag givetvis är väldigt pk med en svart modell i videon men det finns de som stör sig över det också. De vill nog chocka i olika riktningar. Vänstern gillar nog inte att de sjunger om Deutschland.

Hoppsan pucktrea sorry.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-06-19 kl. 15:48.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in