2019-03-30, 00:43
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Har ett hypotetiskt scenario som jag funderat lite kring över för att försöka förstå bättre av vad ''jord'' är samt vad det innebär. Säg att du hänger ifrån en faserna ifrån en ledning på 220kv. Sen flyger det upp en helikopter till dig. Ifrån helikoptern så hänger det en stor metallbit(låt oss säga att den består av järn, aluminium eller Koppar om det gör skulle göra någon skillnad?) som väger säg 100000 kg. Denna kropp hänger alltså i luften. Om jag då rör denna metallbit samtidigt som jag håller i en av faserna, vad kommer då att hända?
Citera
2019-03-30, 00:46
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Har ett hypotetiskt scenario som jag funderat lite kring över för att försöka förstå bättre av vad ''jord'' är samt vad det innebär. Säg att du hänger ifrån en faserna ifrån en ledning på 220kv. Sen flyger det upp en helikopter till dig. Ifrån helikoptern så hänger det en stor metallbit(låt oss säga att den består av järn, aluminium eller Koppar om det gör skulle göra någon skillnad?) som väger säg 100000 kg. Denna kropp hänger alltså i luften. Om jag då rör denna metallbit samtidigt som jag håller i en av faserna, vad kommer då att hända?
Är den kall kommer du att frysa om handen, varm så bränner du dig! Kommer den fort emot dig gör du illa dig.
Citera
2019-03-30, 00:53
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Vad kommer då att hända?

Du ponerar att föremålets storlek skulle vara så pass att vidrörandet av detta skulle räknas som att du blev jordad? Så är dock inte fallet eftersom elkabeln, du, och föremålet inte bildar en sluten krets.
Senast redigerad av AndersM79 2019-03-30 kl. 01:00.
Citera
2019-03-30, 00:57
Medlem
Titta vid 2.40 i denna film! Jag skulle tro att det vore ganska kännbart..!
Citera
2019-03-30, 01:18
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Du ponerar att föremålets storlek skulle vara så pass att vidrörandet av detta skulle räknas som att du blev jordad? Så är dock inte fallet eftersom elkabeln, du, och föremålet inte bildar en sluten krets.

Som jag då förstått det så kan inte föremålet agera jord oavsett föremålets storlek eller förmåga att hålla laddningar? Fick det talat för mig att för att man ska bli jordad så måste man röra ''samma jord'' som där generatorn där man framställer strömmen, är jordad. Men min fråga är varför? Hur vet strömmen att det är samma jord även när avståndet från där man skapar strömmen och mig kan skilja sig med flera tusen km? Och skulle denna metallbit kunna agera jord om den var lika stor som hela jordklotet då? (hypotetiskt sett såklart)
Citera
2019-03-30, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vi talar om en temporär laddningsförflyttning, dvs det vi brukar kalla för "statisk elektricitet". TS har rätt i sin fundering, föremålets storlek spelar faktiskt roll, som en parameter. Den andra är relativ potential.

Kondensatorer är inte slutna kretsar de heller, men de släpper igenom förändringar i potential (vanligtvis alltså växelström) och fenomenet här är det samma. En statisk stöt från en liten ballong är mindre än från en stor ballong, enkelt uttryckt. Det spelar ingen jätteroll om föremålet faktiskt är en ledare med fria elektroner som en metallklump eller en isolator som en plastballong. Det påverkar bara parametrarna och hur en potentialskillnad kan uppkomma från första början.
Citera
2019-03-30, 04:07
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom kraftledningen har växelström och metallkroppen kommer ha en viss kapacitans, kommer det gå en ström.
Hur stor är svårt att säga.

Det är också skillnad på skyddsjord och signaljord, dessa tankelekar har lite med verkliga förhållande att göra.
Citera
2019-03-30, 07:25
Medlem
Bongomans avatar
Du får en jävla stöt när din kropp agerar ledare för att jämna ut potentialen, den som varit noll tidigare, till 200 kV. Det är därför de som gör linjeservice i helikopter potentialutjämnar med en pinne innan de klättrar på trådarna.
Citera
2019-03-30, 10:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
förstå bättre av vad ''jord'' är

På Edisons tid var nog 'jord' en pinne nerslagen i marken bakom blomrabatten, idag är det ytterst mycket mera komplicerat, jord på en siljaline båt kan vara hela skrovet, jord på en traktor kan vara chassiet, fast isolerat från marken via gummihjulen, gamla stereon kunde ha en egen liten jordskruv som bildade sin egen flytande jord. Jorden i bilen är chassiet, fast en del elektronik kan vara ansluten till batteriet men ända inte vara galvaniskt ansluten utan vara 'flytande'. Finns egentligen hur mycket som helst.
Citera
2019-03-30, 11:14
Medlem
Kan ju passa på att påpeka oskicket att prata om minus när man menar jord. På en bil finns ingen minus, det finns plus och jord. Samma på de flesta elektriska apparater. Jord är referens. För att prata om plus och minus måste det finnas en referens och den kallas jord, 0 V. Och så kan det ibland var lite mer komplicerat...
På ett fartyg borde det kallas grund eller vatten! (???!!!)

För att återgå till första frågan: När du hänger i 220kV ledningen så kommer du att känna av spänningen eftersom du fungerar som en kondensator. Och du kommer nog ha fått en rejäl, kanske dödlig, dos av elektricitet redan innan helikoptern kommer.
Citera
2019-03-30, 16:26
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Kan ju passa på att påpeka oskicket att prata om minus när man menar jord. På en bil finns ingen minus, det finns plus och jord. Samma på de flesta elektriska apparater. Jord är referens. För att prata om plus och minus måste det finnas en referens och den kallas jord, 0 V. Och så kan det ibland var lite mer komplicerat...
På ett fartyg borde det kallas grund eller vatten! (???!!!)

För att återgå till första frågan: När du hänger i 220kV ledningen så kommer du att känna av spänningen eftersom du fungerar som en kondensator. Och du kommer nog ha fått en rejäl, kanske dödlig, dos av elektricitet redan innan helikoptern kommer.

Fast rätta mig om jag har fel, men en människokropp kan väl inte lagra laddningar som en kondensator gör? Enligt min far som är en före detta elektriker så är din potentiella spänning dig och jord 0 volt så fort du lämnar din kontakt med ledningen och när du hänger i ledningen så är din potential mellan dig och ledningen också 0 volt. Detta skulle väl ej vara fallet om ens kropp kan fungera som en kondensator? Och då skulle väl t.ex fåglarna också få en stöt när dom först landar på en högspänningsledning?
Citera
2019-03-30, 16:32
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
På Edisons tid var nog 'jord' en pinne nerslagen i marken bakom blomrabatten, idag är det ytterst mycket mera komplicerat, jord på en siljaline båt kan vara hela skrovet, jord på en traktor kan vara chassiet, fast isolerat från marken via gummihjulen, gamla stereon kunde ha en egen liten jordskruv som bildade sin egen flytande jord. Jorden i bilen är chassiet, fast en del elektronik kan vara ansluten till batteriet men ända inte vara galvaniskt ansluten utan vara 'flytande'. Finns egentligen hur mycket som helst.

Ok så om jag tar samma exempel som i trådstarten fast i mindre skala, säg att jag har stoppat en lång metall pinne i en fas från vägguttaget som jag håller i samt att jag är helt isolerad från jord med bra gummistövlar. Sen rör jag plåten på en bil som också är helt isolerad p.g.a däcken. Får jag ström igenom mig då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in