2019-03-29, 15:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vanliga muslimer är ungefär lika intoleranta som islamister alltså..?
Det här med tolerans är intressant. Vem ska tolerera vem, och varför?
Citera
2019-03-29, 15:05
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Nämn en planet där Homosexualitet borde vara pådyvlat av staten?

Har jag sagt att jag är för Sharia? Eller ens att jag är Muslim? Eller ens att jag känner Islam?

Ingen. Men du låtsades att detta inte var vanlig islam som visar sitt ansikte, så jag frågar efter ett par exempel på muhammedaniska stater där homosexualitet inte straffas av staten, och sedan frågade jag om det var straffbart enligt Sharia och vad strafframen är. Du är mycket ohederlig i din tillgång till diskussion. Du skulle väl aldrig vara muhammedan?
Citera
2019-03-29, 15:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vanliga muslimer är ungefär lika intoleranta som islamister alltså..?
Sekulära, icketroende muslimer kan vara hur toleranta som helst. En rättrogen muslim kan aldrig vara det. En imam t.ex. kan aldrig tolerera sådant som går emot profetens ord.

Det är ingen slump att Brunei och andra muslimska länder stenar homosexuella: Det dikteras av skrifterna.
Citera
2019-03-29, 15:28
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Jag låter dig Tro det i din religiösa enfald.

Min ståndpunkt är att man aldrig blir bildad nog. Det är nog därför jag lyckas bättre.

Jag tror ju inte har jag sagt.
Vi kan mäta kukar för att se vem som är mest lyckad, frågan är om du vinner, du tror säkert det, jag vet att du inte gör det.
Citera
2019-03-29, 15:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Sekulära, icketroende muslimer kan vara hur toleranta som helst. En rättrogen muslim kan aldrig vara det. En imam t.ex. kan aldrig tolerera sådant som går emot profetens ord.

Det är ingen slump att Brunei och andra muslimska länder stenar homosexuella: Det dikteras av skrifterna.
Nå ja. Jag vill nu inte verka som att jag kan uttala mig om vad "ett rättrogen muslim" verkligen är, och jag förstår att de flesta muslimer skulle hålla med dig i det du säger, men:

"Och i denna [Tora] föreskrev Vi för dem att ett liv [skall tas] för varje liv [som spills] och ett öga för ett öga och en näsa för en näsa och ett öra för ett öra och en tand för en tand och för varje sår ett motsvarande sår. Men den som för Guds skull vill förlåta [och avstå från hämnd] kan få förlåtelse [för egen synd]. Ja, de som inte dömer i enlighet med vad Gud har uppenbarat begår orätt mot sig själva."

Att sedan människor är döva för Ordet är en annan sak.
Citera
2019-03-29, 15:40
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nå ja. Jag vill nu inte verka som att jag kan uttala mig om vad "ett rättrogen muslim" verkligen är, och jag förstår att de flesta muslimer skulle hålla med dig i det du säger, men:

"Och i denna [Tora] föreskrev Vi för dem att ett liv [skall tas] för varje liv [som spills] och ett öga för ett öga och en näsa för en näsa och ett öra för ett öra och en tand för en tand och för varje sår ett motsvarande sår. Men den som för Guds skull vill förlåta [och avstå från hämnd] kan få förlåtelse [för egen synd]. Ja, de som inte dömer i enlighet med vad Gud har uppenbarat begår orätt mot sig själva."

Att sedan människor är döva för Ordet är en annan sak.
Du har rätt, möjlighet till nåd finns naturligtvis. Men benådning utgör endast ett sällsynt undantag från lagen.
Citera
2019-03-29, 15:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har rätt, möjlighet till nåd finns naturligtvis. Men benådning utgör endast ett sällsynt undantag från lagen.
Det jag menar är att alla som genom lag dömer blir under lag dömda.

ALLA människor har syndat mot Gud, och i köttet syndar alla mot Gud. Sedan vill folk inte bekänna detta, trots att Koranen uppmanar till det.
Citera
2019-03-29, 15:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

ALLA människor har syndat mot Gud, och i köttet syndar alla mot Gud. Sedan vill folk inte bekänna detta, trots att Koranen uppmanar till det.
"Låt därför dem som följer Evangeliet döma i enlighet med vad Gud där har uppenbarat; de som inte dömer i enlighet med vad Gud har uppenbarat är syndare som trotsar Gud.

Vi har uppenbarat Koranen för dig med sanningen, som bekräftar det som består av [äldre tiders] uppenbarade Skrifter och vars uppgift det är att vaka över det. Döm mellan dem [som följer dessa Skrifter] på grundval av det som Gud har uppenbarat [för dig] och ge inte efter för deras önskningar [som står i strid] med den sanning som du har fått ta emot. För var och en av er har Vi fastställt en lag och en levnadsregel. Om Gud hade velat hade Han helt visst gjort er till ett enda samfund, men det var Hans vilja att sätta er på prov genom det som Han har skänkt er. Tävla därför med varandra om att göra gott! Till Gud skall ni alla vända åter och Han skall upplysa er om allt det som ni var oense om." (Koranen 5:48-49)
Citera
2019-03-29, 15:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Du citerar Toran och hänvisar till Koranen. Tora är väl inte en auktoritativ skrift inom islam?
Citera
2019-03-29, 15:47
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Detta är inte en diskussion om gud hit och dit utan om lag stiftad av människor.
Citera
2019-03-29, 15:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Detta är inte en diskussion om gud hit och dit utan om lag stiftad av människor.
Det verkar inte så på rubriken.

Frågan kanske borde lyda: Varför lyder inte muslimer Koranen?
Eller så borde den lyda: Varför är människan döv och blind?
Citera
2019-03-29, 15:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du citerar Toran och hänvisar till Koranen. Tora är väl inte en auktoritativ skrift inom islam?
Det är Koranen (5:45)

Det stämmer att muslimer för det mesta påstår att de tidigare skrifterna inte går att läsa pga korrumption. Det är INTE vad Koranen säger. Koranen säger att Skrifterna korrumperats. Stor skillnad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in