2019-03-26, 22:04
Medlem
bluka94s avatar
Hej!

I korthet...Vi har köpt hus och därmed sagt upp lägenheten hos det kommunala bostadsföretaget. I dagarna fick vi ett kuvert med lite tips inför flytten, vad som ska städas, bekräftelse på den uppsagda lägenheten samt garaget och parkeringsplatsen.

Dock, i bekräftelsen på uppsägningen av lägenheten stod det nåt om att bostadsföretaget ska lämna ut våra namn (mitt) och mobilnummer till 5 sökande av lägenheter så dessa kan komma och se lägenheten (placering av rum, läget och så) innan de tackar "ja" till den.

Min fråga är om bostadsföretaget har rätt att lämna ut uppgifter om mig till vilt främmande människor så dessa kan kontakta mig angående visning av lägenheten? Är det nåt som är brukligt? Någon som har råkat ut för det?
En månad efter att vi har flyttat ut så drar omfattande renoveringar igång i hela kvarteret och de boende blir "evakuerade" (som det heter fint) till tillfälliga lägenheter under dessa 12 veckor som renoveringar kommer pågå under. Har svårt att se att de hyr ut till någon som måste bli "evakuerad" en månad efter inflyttningen. Men, men...

Brevet jag fick kändes som en standard mall, liksom.

Mvh,
//bluka94
Citera
2019-03-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Hej!

I korthet...Vi har köpt hus och därmed sagt upp lägenheten hos det kommunala bostadsföretaget. I dagarna fick vi ett kuvert med lite tips inför flytten, vad som ska städas, bekräftelse på den uppsagda lägenheten samt garaget och parkeringsplatsen.

Dock, i bekräftelsen på uppsägningen av lägenheten stod det nåt om att bostadsföretaget ska lämna ut våra namn (mitt) och mobilnummer till 5 sökande av lägenheter så dessa kan komma och se lägenheten (placering av rum, läget och så) innan de tackar "ja" till den.

Min fråga är om bostadsföretaget har rätt att lämna ut uppgifter om mig till vilt främmande människor så dessa kan kontakta mig angående visning av lägenheten? Är det nåt som är brukligt? Någon som har råkat ut för det?
En månad efter att vi har flyttat ut så drar omfattande renoveringar igång i hela kvarteret och de boende blir "evakuerade" (som det heter fint) till tillfälliga lägenheter under dessa 12 veckor som renoveringar kommer pågå under. Har svårt att se att de hyr ut till någon som måste bli "evakuerad" en månad efter inflyttningen. Men, men...

Mvh,
//bluka94

Ja. Du har en skyldighet att tillse att personer kan titta på lägenheten. Det vanliga är att hyresvärden gör detta genom att lägga över det på nuvarande hyresgäst.

Du har egentligen två alternativ. Att göra det själv eller så gör hyresvärden det på en tid som passar denne.
Citera
2019-03-26, 22:19
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Hej!

Mvh,
//bluka94

Ja det är standard att man själv får visa sin lägenhet.

Om du inte vill det så kontakta hyresbolaget så kan vaktmästaren visa lägenheten.

Klart att någon kan tinga lägenheten och flytta in direkt när den är klar.
Citera
2019-03-26, 22:24
Medlem
bluka94s avatar
Tack för snabba svar. Då vet jag vad som gäller.

Mvh,
//bluka94
Citera
2019-03-26, 22:47
Medlem
Asurmans avatar
Har också hört att det är standard att göra så. Men om vi tänker på det juridiska bakom så borde det stå i kontraktet man skrivit på att man godkänner det.
Citera
2019-03-26, 23:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Standard eller inte, GDPR är GDPR. Har TS inte godkänt detta kan hyresvärden få problem. Men det är mycket möjligt att han har det i sitt hyrekontrakt. Kolla kontraktet, TS.
Citera
2019-03-27, 00:38
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja det är standard att man själv får visa sin lägenhet.

Om du inte vill det så kontakta hyresbolaget så kan vaktmästaren visa lägenheten.

Klart att någon kan tinga lägenheten och flytta in direkt när den är klar.
Då kan dom ju kolla en planritning. Beror ju dock på hur omfattande renoveringar som ska genomföras.

z
Citera
2019-03-27, 00:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Då kan dom ju kolla en planritning. Beror ju dock på hur omfattande renoveringar som ska genomföras.

z

Jo men man vill också se ljusinsläpp och hur ljuset faller och i många fall får den som ska flytta in välja färger och köksluckor mm.

Garderober och städskåp brukar man inte heller se så noga på en ritning.

Så lägenheten ska visas och TS kan välja att vaktmästaren gör det så behöver man inte lämna ut sitt nummer till främlingar.
Citera
2019-03-27, 12:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Standard eller inte, GDPR är GDPR. Har TS inte godkänt detta kan hyresvärden få problem. Men det är mycket möjligt att han har det i sitt hyrekontrakt. Kolla kontraktet, TS.

Det finns inget krav i GDPR på samtycke i en sådan här situation. Hyresvärden får lämna ut uppgifterna.
Citera
2019-03-28, 00:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det finns inget krav i GDPR på samtycke i en sådan här situation. Hyresvärden får lämna ut uppgifterna.

Inte? Referens?
Citera
2019-03-28, 10:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte? Referens?

Man får lämna ut personuppgifter om man har en rättslig grund för det. Samtycke är en sådan grund. En annan är "Intresseavvägning".

Citat:
Med intresseavvägning som rättslig grund får ni lämna ut personuppgifter till det som kallas "tredje man", alltså till någon annan som har ett berättigat intresse.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/rattslig-grund/intresseavvagning/

Min spontana bedömning är att hyresvärden har ett berättigat intresse (att få lägenheten visad). Jag skulle inte ta gift på den bedömningen.
Citera
2019-03-28, 10:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man får lämna ut personuppgifter om man har en rättslig grund för det. Samtycke är en sådan grund. En annan är "Intresseavvägning".

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/rattslig-grund/intresseavvagning/

Min spontana bedömning är att hyresvärden har ett berättigat intresse (att få lägenheten visad). Jag skulle inte ta gift på den bedömningen.
Jag håller med om den bedömningen, och att hyresvärden ändå begränsar spridningen av personuppgifterna genom att begränsa vilka de delar ut den till. De 5 som står först på kö för att skriva kontrakt på bostaden är inte en orimlig avvägning.

Men om TS inte vill så kan ts säga till hyresvärden som får ombesörja visningen själv. På detta sätt har dock ts möjlighet att påverka när det blir samt närvara själv genom att vara med och välja tid. Hyresgästen har en skyldighet att möjliggöra visning för ny hyresgäst under uppsägningstiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in