2019-03-26, 11:35
Medlem
Soterns avatar
Mobiler tar emot och alstrar mikrovågor. Men hur alstras dessa mikrovågor i mobilen? Finns en miniversion av en magnetron, eller?
Citera
2019-03-26, 13:12
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Mobiler tar emot och alstrar mikrovågor. Men hur alstras dessa mikrovågor i mobilen? Finns en miniversion av en magnetron, eller?

Magnetroner är ett bra sätt att generera mikrovågor när man behöver mycket effekt. De är varken nödvändiga eller praktiska i mobiler.

Mikrovågorna genereras som i alla radiosändare genom att det sitter en mycket liten japan därinne och liksom gungar fram och tillbaka fast väldigt snabbt.
Citera
2019-03-26, 18:50
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Mobiltelefoner använder inte mikrovågsbandet...

Eller jag ändrar mig, satt precis och kollade. Satan vad brett frekvensområdet är för "mikrovågor" beroende på definition.

Men vad jag tror TS menar är om mobiltelefoner använder samma frekvensområde som mikrovågsugnar och... De ligger relativt nära i alla fall.

Mikrovågsugn ligger på ca 2,45GHz och 4G ligger på 2,6GHz.

Men exakt hur en mobiltelefons sändare fungerar kan jag inte svara på, en magnetron är det i varje fall inte dessutom är effekterna flera faktorer högre i en magnetron i en mikrovågsugn.
Senast redigerad av Zoider 2019-03-26 kl. 19:02.
Citera
2019-03-27, 02:19
Medlem
Boosheids avatar
Jag lånar den här tråden lite när den ändå handlar mikrovågor och magnetroner:

Samtliga mikrovågsugnar som jag har ägt kör alltid med full effekt. Sänker jag effekten med 50% så innebär det i princip att mikrovågsugnen kör med full effekt i tio sekunder, för att sen slå ifrån spänningen till magnetronen i tio sekunder o.s.v.

Kan man inte bara sänka spänningen till magnetronen, eller blir det fel våglängder då?

Detsamma gäller min spis med keramikhäll. Sänker jag värmen på vredet så växlar spisplattan mellan av och på i intervaller.
Senast redigerad av Boosheid 2019-03-27 kl. 02:23.
Citera
2019-03-27, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Kan man inte bara sänka spänningen

Det är inte så "bara", utan enklaste och billigaste lösningen är att slå av och på i intervaller.
Citera
2019-03-27, 09:35
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoider
dessutom är effekterna flera faktorer högre i en magnetron i en mikrovågsugn.

en iPhone beroende på version sänder med 20-50 mW
en typisk microugn som drar 900W kanske ger 600-700W i din kyckling?

Den där videon som lagar mat med fyra mobiltelefoner är rimligen inte korrekt, det går åt tusentals och åter tusentals med lurar för att motsvara en microugn.
Citera
2019-03-27, 17:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag lånar den här tråden lite när den ändå handlar mikrovågor och magnetroner:

Samtliga mikrovågsugnar som jag har ägt kör alltid med full effekt. Sänker jag effekten med 50% så innebär det i princip att mikrovågsugnen kör med full effekt i tio sekunder, för att sen slå ifrån spänningen till magnetronen i tio sekunder o.s.v.

Kan man inte bara sänka spänningen till magnetronen, eller blir det fel våglängder då?

Detsamma gäller min spis med keramikhäll. Sänker jag värmen på vredet så växlar spisplattan mellan av och på i intervaller.
Teoretiskt är det möjligt, men förmodligen en enklare lösning att reglera med pulsrepetitionsfrekvens eller pulsbredd, som lösningen du beskriver. Hypotetiskt går det även att reglera effekten med katodspänningen (som pulsas) i magnetronen. Det kanske dock även kräver att magnetfältet måste vara reglerbart eftersom katodspänningen förmodligen påverkar elektronernas utgångshastighet mot anoden i magnetronen. En annan variant kan kanske vara att reglera glödspänningen.
Senast redigerad av MrArtur 2019-03-27 kl. 17:43.
Citera
2019-04-04, 18:42
Medlem
GalFisks avatar
Magnetroner och spisplattor slås av och på eftersom det är mycket enklare att bryta än att reglera hundratals till tusentals watt effekt. Jag har för mig att det finns/fanns ett märke lyx-mikrougnar där hela drivkretsen var solid state, som var tystgående men mycket dyr.

Små radiosändare i mobiler består av elektroniska oscillatorer. Vid de här frekvenserna är hela oscillatorn lämpligast integrerad på ett chip, eftersom små varuationer i induktanser och kapacitanser påverkar oscillatorn.
Citera
2019-04-05, 01:47
Medlem
kakelpannas avatar
Helt "vanlig" antenteori, helt "vanliga" antenner. Tillverkas med vanlig IC-teknik.

"vanlig" = samma fysik men ganska sofistikerat med fraktalantenner och mer åt kvantfysikhållet med nanostrukturer än klassisk fysik.

Jag kan blanda ihop cutting edge och industristrandard när jag pratar kvantfysik och nanoantenner. Har för mig att inte så omoderna iPhones har en vanlig liten monopolantenn inne i telefonen.
Senast redigerad av kakelpanna 2019-04-05 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in