2020-02-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Tackar nu blev det tydligare!
Får man fråga på vilket företag och vart i Sverige du jobbar?

Ska försöka att inte out:a mig för mycket..

Företaget är en helhetsleverantör inom automation, d.v.s. vi har allt från projektering, projektledning, konstruktion (både mekanisk och elektrisk), byggnation (både mek och el), installation (både mek och el), programmering och driftsättning.
Vi är ca 7 programmerare. Totalt 35 anställda på hela företaget.
Vi finns i Skåne.

Vi bygger specialmaskiner, såtillvida att ingen maskin är den andra lik. Främst materialhantering med inriktning mot träindustrin.
Men även en del VA-automation.
Citera
2020-02-18, 10:18
Man kan säga så här också: Har du tillägg, beredskap o annat som drar upp din lön mycket. Då är det ofta så att du har en lägre grundlön än om du bara jobbar dagtid. Många som har högre grundlön har ju all ev övertid inbakat i lönen. Jag mer än dubblade min årslön på extragrejer förra året. Men har låg grundlön. Det ska ju inte påverka lönesättningen men min erfarenhet är att arbetsgivare nedgraderar grundlöner för t ex skiftarbetare, de som har mycke jour, beredskap, traktamenten osv. De ser på totallönen rent krasst. Även om de inte borde göra det.
Citera
2020-02-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Man kan säga så här också: Har du tillägg, beredskap o annat som drar upp din lön mycket. Då är det ofta så att du har en lägre grundlön än om du bara jobbar dagtid. Många som har högre grundlön har ju all ev övertid inbakat i lönen. Jag mer än dubblade min årslön på extragrejer förra året. Men har låg grundlön. Det ska ju inte påverka lönesättningen men min erfarenhet är att arbetsgivare nedgraderar grundlöner för t ex skiftarbetare, de som har mycke jour, beredskap, traktamenten osv. De ser på totallönen rent krasst. Även om de inte borde göra det.

Vill bara förtydliga att det inte riktigt är fallet. Jag är hyfsat ensam om att klocka så många övertidstimmar och att åta mig så mkt beredskapsuppdrag som jag gör.

Men visst, "grund"lönen kunde ju alltid vara bättre.
Citera
2020-02-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingeeeeen
Det låter sjukt eftersom man bara behöver gå el energi i vissa fall. Någon som känner någon inom branschen.

http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6...tionstekniker/

inte en chans du får 40k grundlön som tekniker haha
Knappt automationsingenjörerna och automationsprojekterare känner det i grundlön.

Min förra projekterare som skulle sy ihop hela projekt till kunder och samordna ingenjörer och tekniker tjänade 45 / mån har jag för mig, grundlön.

det är med OB/trakt/Ackord inräknat
Det är alltså med helg, övertid och annat skit inräknat

som ny får du inte över 30 i grund
Citera
2020-02-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Vill bara förtydliga att det inte riktigt är fallet. Jag är hyfsat ensam om att klocka så många övertidstimmar och att åta mig så mkt beredskapsuppdrag som jag gör.

Men visst, "grund"lönen kunde ju alltid vara bättre.

Man kan tjäna som en VD med rätt jour, trakt, ackord, övertid.
Allt sossarna kommit på

Men grundlönen som tekniker, nja
Få tjänar väl över 30 i grund såvida man inte är typ delägare i någon VVS firma eller något
Citera
2020-02-18, 13:31
Medlem
Citat:
Det beror på.....

Först och främst ska man ha klart för sig att villkoren för en heltidsanställd automationsingenjör/automationstekniker skiljer sig åt en del mellan olika företag.

Jag har sett alltifrån företag som strikt följer teknikavtalet (Unionen vs. Teknikföretagen) eller åtminstone matchar det, till företag som har ganska mycket bättre villkor.

Som någon redan påpekat så är det inte ovanligt att det förekommer resor både nationellt och internationellt (beroende på företag samt den enskilde automationarens kompetens/inriktning). Redan här kan det skilja ordentligt mellan de som endast betalar minimitraktamente (den skattefria delen) till de som utöver det även betalar en skattepliktig del.
Sen spelar det såklart roll hur lång tid man är ute och far.
Om man får betald restid (och huruvida den är 100% eller ej) kan ju också spela in ifall man ska ta sig till andra sidan jorden 2ggr/månad.

Sen är det ganska olika hur mkt övertid som arbetas på de olika företagen, och även vilken ersättning som ges för det.

Det finns de som aldrig arbetar en timmes övertid, och de som arbetar upp emot 800 övertidstimmar per år.
Då blir det även ganska märkbart ifall man får 150% betalt per timme eller 200%.

Sen har vissa företag beredskapsuppdrag som kan vara mer eller mindre frivilliga. Har sett exempel på beredskapsuppdrag som ger mellan 3.000-10.000 kr per vecka (brutto).

Har man tur att hamna på ett företag med bra villkor samt är arbetsvillig och duktig så är 40.000 kr lågt räknat.

Själv hade jag länge ett vanligt kneg (kollektivanställd i privat sektor) där jag alltid fick lön enligt kollektivavtal. Sedan pluggade jag en yrkeshögskoleutbildning till just automationare (två år).
Min lön när jag slutade på gamla jobbet (avslutade utbildningen 2015): 26.000 kr/mån
Min snittlön 2018 på nya jobbet: 63.000 kr/mån

Värt att notera är att jag i snitt arbetade ca: 55h per vecka de veckor jag arbetade (man har ju lite semester/sjuk/vab etc. också =). Till detta hör också att jag hade en hel del beredskapstjänstgöring vilket innebar en hel del utryckningar (50-60st år 2018) på kvällar/nätter/helger.

För min del så har det varit bland det bästa jag gjort att studera till automationare. Är teknikintresserad och älskar problemlösning, har en förstående familj (de måtte väl för f*n vara förstående för 63.000 kr/mån! =) och är inte rädd för att hugga i, så de två åren jag pluggade har redan betalat sig.

Där jag jobbat skulle dom aldrig anställd någon som gått 2 årig yrkeshögskola och inte är grym på högvniå matte och dom grejorna. Minst 3 årig högskole auto ingenjör

Du älskar problemlösning men tog den lätta vägen via KY?

Antar att du är mer tekniker och kör mer lätt programmering då, typ gymnasienivå
Citera
2020-02-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Där jag jobbat skulle dom aldrig anställd någon som gått 2 årig yrkeshögskola och inte är grym på högvniå matte och dom grejorna. Minst 3 årig högskole auto ingenjör

Du älskar problemlösning men tog den lätta vägen via KY?

Antar att du är mer tekniker och kör mer lätt programmering då, typ gymnasienivå

Där jag jobbar skulle de aldrig anställt en som kallar sig "jorban" på Flashback.

Så, nu har vi rett ut hur våra respektive arbetsgivare tycker och tänker kring hur de anställer folk, det var väl bra!

Beträffande mina arbetsuppgifter så går det mest ut på att tälja barkbåtar och att få olika lampor att blinka i roliga mönster. Helt okvalificerat alltså, och snarare att betrakta som mellanstadienivå.
Vi ska via ett EU-projekt få lära oss multiplikation och division nu till hösten. Ska bli skoj!

Sen vad gäller problemlösning så är det såklart självskrivet att om man gillar det så aspirerar man ju per definition på de svåraste problemen, typ lösa Israel-/Palestinakonflikten, klimatproblematiken o.s.v.
Senast redigerad av Dicktherick 2020-02-20 kl. 12:42.
Citera
2020-02-20, 13:02
Bannlyst
Citat:
inte en chans du får 40k grundlön som tekniker haha
Knappt automationsingenjörerna och automationsprojekterare känner det i grundlön.

Min förra projekterare som skulle sy ihop hela projekt till kunder och samordna ingenjörer och tekniker tjänade 45 / mån har jag för mig, grundlön.

det är med OB/trakt/Ackord inräknat
Det är alltså med helg, övertid och annat skit inräknat

som ny får du inte över 30 i grund

Jodå, dessa automationstekniker tjänar rätt sjukt, min morbror är just det och har en grundlön på 43.000 i månaden nu. Lägg sedan till allt OB etc och han drar in rätt sjuka summor årligen.
Citera
2020-02-20, 16:08
Medlem
Citat:
Där jag jobbar skulle de aldrig anställt en som kallar sig "jorban" på Flashback.

Så, nu har vi rett ut hur våra respektive arbetsgivare tycker och tänker kring hur de anställer folk, det var väl bra!

Beträffande mina arbetsuppgifter så går det mest ut på att tälja barkbåtar och att få olika lampor att blinka i roliga mönster. Helt okvalificerat alltså, och snarare att betrakta som mellanstadienivå.
Vi ska via ett EU-projekt få lära oss multiplikation och division nu till hösten. Ska bli skoj!

Sen vad gäller problemlösning så är det såklart självskrivet att om man gillar det så aspirerar man ju per definition på de svåraste problemen, typ lösa Israel-/Palestinakonflikten, klimatproblematiken o.s.v.

Trams
Är väl enklare maskiner ni sysslar med
Du hade inte fått vara med i större projekt såsom digitalisera hel industri

Utan riktig matte och utbildning i ryggen är man ingen problemlösare
Automation är mer än enkla ladders
Citera
2020-02-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Jodå, dessa automationstekniker tjänar rätt sjukt, min morbror är just det och har en grundlön på 43.000 i månaden nu. Lägg sedan till allt OB etc och han drar in rätt sjuka summor årligen.

Men tekniker alltså han programmerar väl.
Då är man egentligen ingenjör.
Installerar man bara kan man omöjligen få 40
Citera
2020-02-20, 16:36
Medlem
macknus avatar
Citat:
Men tekniker alltså han programmerar väl.
Då är man egentligen ingenjör.
Installerar man bara kan man omöjligen få 40

Nej inga problem som tekniker att komma upp i 40 på rätt plats. Är väldig skillnad på tekniker och tekniker.
Citera
2020-02-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Nej inga problem som tekniker att komma upp i 40 på rätt plats. Är väldig skillnad på tekniker och tekniker.

Det jag menade
Är.man mekaniker eller proggar man något stor skillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in