2019-03-24, 18:35
Medlem
Jag undrar vad det bästa sättet är att få lite skatteavdrag för resor till/från arbetet.
Det verkar ju svårt att överstiga 9 tkr om arbetet är i samma stad som du bor i.
Speciellt med kollektivtrafik som har årskort som inte överstiger 9tkr.

Jag tror det enda som går att komma undan med är 250kr för att cykla till arbetet? Inte mycket det, men bättre än 0kr

Eller om man vågar, så kan man ju helt enkelt skriva kanske 13 tkr för bilresor.. men då ligger man illa till ifall de vill att man ska bevisa det.

Är det någon som vet hur stor chansen är att de skille be dig att bevisa?
Vad är rimmligt nog att skriva för siffra för bilresor för att det ska vara en väldigt liten chans att de gör besväret att titta närmre på det?
Citera
2019-03-24, 18:46
Medlem
Turist i tidens avatar
Man måste göra en tidsvinst på två timmar om dagen jämfört med buss oxo...
Citera
2019-03-24, 18:56
Medlem
BestCoast.s avatar
11 tusen är brytpunkten.
Cykel till arbetet får du inte dra av för, det får endast dras av om du använder den som delmål, exempelvis cyklar till tåget.
Citera
2019-03-24, 20:06
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Och varför vill du försöka lura till dig pengar du inte har rätt till?
Nåt fel på moralkompassen?
Citera
2019-03-24, 21:11
Medlem
Ronilles avatar
Jag var pendlat i flera år och blivit granskad.

Då ska man hala fram kvitton, de vill se besiktningsprotokoll (om du färdas med bil) samt motivera att jag tjänade två timmar per dag.

Så nja, inte värt att mygla.
Citera
2019-03-25, 05:45
Bannlyst
Exakt 2% chans att bli granskad. Lika bra du trycker in lite extra i sedelpressen..
Citera
2019-03-25, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Exakt 2% chans att bli granskad. Lika bra du trycker in lite extra i sedelpressen..

Så du vill bli granskad?

Eller hade du otur när du tänkte och förväxlade ”chans” med ”risk”?
Citera
2019-03-25, 06:58
Medlem
DoktorNos avatar
För ungefär 20 år sen fick jag ett jobb 3 mil hemifrån och gjorde således avdrag för det. Efter 4-5 år bytte jag jobb och fick bara en knapp mil till jobbet. Jag chansade och fortsatte göra avdrag för den längre sträckan och har så gjort sen dess. Har aldrig blivit granskad.

Det jag får tillbaka efter karensbeloppen räcker ändå inte till bensinen jag förbrukar på den kortare sträckan men det är ju bättre än ingenting.
Citera
2019-03-25, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Så du vill bli granskad?

Eller hade du otur när du tänkte och förväxlade ”chans” med ”risk”?
Lämnade min moralkompass hemma. Hade fått skatteskulder på flera hundra tusen om jag blivit granskad. Nej tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in