Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Ok, säg att ungefär 1 miljon hushåll i Sverige handlar mat varje dag.
Hur många självkörande bilar och hur många varupackande robotar kommer då behövas? Vad händer vid stora beställningstoppar där plock och utkörning inte hinner leverera på utsatt tid? Och vad är investeringskostnaden för dessa maskiner? Även om företaget inte behöver betala någon lön till dessa så lär dom inte vara gratis att köpa in och underhålla. Och var tror du denna kostnad kommer hamna?
Tror man att "de flesta" kommer handla sin mat på nätet om tio år så är man fruktansvärt okunnig.
Gillar att ditt svar är "Men berätta för mig hur det ska gå till dåååå"

hade jag vetat exakt det hade jag ju verkligen delat med mig av den infon här.
Men för att försöka spå framtiden: Leveransrobotarna jobbar ju inte bara med en viss typ av leveranser, dom jobbar med flertalet olika uppgifter. Det manuella lastbilar gör idag görs då automatiskt av lastbilar på nätterna, sen fyller lastbilarna med varor och robotar på eftermiddagar och kvällar och kör ut till folk. Vips så kan tio små robotar leverera till 100 personer på en kväll.
Antalet robotar kommer vara så högt att privatpersoner inte drabbas. Om någon drabbas så blir det företag där leveransen försenas något, men där är tiden inte lika akut så det märks inte av.
Investeringen kommer självklart inte göras av företagen själva, på samma sätt som leveransföretagen sköter det åt ehandlarna idag.
Alla dina "tveksamheter"/frågor kan ju förövrigt appliceras på dagens leveransalternativ vilket är aningen ironiskt.