2019-03-26, 00:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Måste man vara hemma när dom levererar?,

Yep, och du måste även betala ca 3 gånger den transportkostnad det skulle ge om du tog bilen själv till butiken.

Tro mig, e-handel har NOLL chans att konkurrera ut dagligvaruhandel eftersom Logistik/Distribution är något som kunden ALLTID kommer att få betala på sin slutfaktura.

Citat:
Jag är lite tveksam till Onlineköp har dock aldrig testat.

Prisvärda onlineköp funkar fint, men du måste ändå ta bilen till butiken för att hämta ut ditt paket.

Citat:
Gillar dock fräscha matvaror,

Ett flertal firmor har ploppat upp genom åren och som erbjuder just detta, men de har fallerat lika fort eftersom få familjer med det behov dessa e-butiker tillfredställer, har de ekonomiska medel som krävs för att täcka upp de extra kostnaderna för Transport.

De som säger att E-handel kommer att hota dagligvaruhandel, är folk som har NOLL erfarenhet inom logistik.
Citera
2019-03-26, 15:05
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Måste man vara hemma när dom levererar?, Känns jäkligt osmidigt i så fall. Tveksamt att ställa matvaror i trapphuset. Kanske kan öppna för dom med elektronisktlås sen följa dom på filmkamera så dom ej snor något?
Jag är lite tveksam till Onlineköp har dock aldrig testat.
Gillar dock fräscha matvaror, beställer du Online så får du garanterat den produkten som är minst fräsch från lagret. Kortast tid till utgångsdatumet. legat längst på lagret osv. Väljer gärna mina produkter själva så dom inte tar något som legat 2 dagar eller dylikt etc.

Den dagen man knäcker logistikfrågan, vår tids största fråga (större än klimatfrågan, för löser du logistikproblemet kommer alla på jorden plötsligt kunna få mat för dagen och tillgång till färskt vatten), så slipper du fundera på när du är hemma. Den dagen kan dina varor packas och levereras på en timme från det att du beställt grejerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Yep, och du måste även betala ca 3 gånger den transportkostnad det skulle ge om du tog bilen själv till butiken.

Tro mig, e-handel har NOLL chans att konkurrera ut dagligvaruhandel eftersom Logistik/Distribution är något som kunden ALLTID kommer att få betala på sin slutfaktura.

Prisvärda onlineköp funkar fint, men du måste ändå ta bilen till butiken för att hämta ut ditt paket.

Ett flertal firmor har ploppat upp genom åren och som erbjuder just detta, men de har fallerat lika fort eftersom få familjer med det behov dessa e-butiker tillfredställer, har de ekonomiska medel som krävs för att täcka upp de extra kostnaderna för Transport.

De som säger att E-handel kommer att hota dagligvaruhandel, är folk som har NOLL erfarenhet inom logistik.

Men suck, vi pratar tio år i framtiden. Inte dagens scenario. Lyckas vi få till hyfsade självkörande elektriska fordon så förändras ALLT det där. Tänk dig själv, motsvarigheten till robotdamsugare fast för leverans. Billiga, pålitliga och effektiva. Då kommer problemet du pratar om helt att försvinna.

Jag vågar säga att du kommer få äta upp dina ord innan du går i pension. Det leveransföretaget som knäcker logistikfrågan först kommer bli större än något annat företag vi tidigare sett.
Citera
2019-03-26, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag kan intyga att sådär en 4 000 till 5000 kvadratmeter mark i närförort till Stockholm inte är gratis. Du behöver asfaltera hundratalet parkeringsplatser, fixa gatubelysning och en massa annat. Själva butiksbyggnaden kostar säkert 75 till 125 miljoner att uppföra, beroende på storlek och inkråm. Du ska personalutrymmen, lastbryggor, brandskydd, kundvagnar..... En prislapp på 200 miljoner är alltså inte enbart diskonterade vinster för de kommande åren enbart utan svarar till stor del upp mot den ”hårda investeringen” i fast egendom (=mark + marktillbehör som byggnader).

Den som säljer sin butik genom att avyttra sina aktier får givetvis hela beloppet till sig som en ren vinst, utan man måste anta att hen inte slantat upp hela investeringen själv. Rimligtvis finns det också i bakgrunden en skuld till någon; exempelvis ICA centralt som någon ”insatt person” här antydde. Banker lånar normalt inte ut riskkapital (utan oftast bara rörelsekapital) och du kan förmodligen inte låna själv på din privatbostad mer än kanske 10 miljoner (alltså fin villa + skaplig vd-lön). Min fråga är fortfarande: hur ser ICA:s ”etableringsstöd” ut till de största koncepten Maxi respektive Kvantum.

Nya butiker drivs som dotterbolag tills dess att den aktuella köpmannen köpt loss butiken.
Citera
2019-03-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Den dagen man knäcker logistikfrågan, vår tids största fråga (större än klimatfrågan, för löser du logistikproblemet kommer alla på jorden plötsligt kunna få mat för dagen och tillgång till färskt vatten), så slipper du fundera på när du är hemma. Den dagen kan dina varor packas och levereras på en timme från det att du beställt grejerna.

Men suck, vi pratar tio år i framtiden. Inte dagens scenario. Lyckas vi få till hyfsade självkörande elektriska fordon så förändras ALLT det där. Tänk dig själv, motsvarigheten till robotdamsugare fast för leverans. Billiga, pålitliga och effektiva. Då kommer problemet du pratar om helt att försvinna.

Jag vågar säga att du kommer få äta upp dina ord innan du går i pension. Det leveransföretaget som knäcker logistikfrågan först kommer bli större än något annat företag vi tidigare sett.

Det råder ju ingen tvekan om att detta kommer att ske i framtiden men jag tror du underskattar hur lång tid det kommer att ta. Om 20-30 år kanske stor del av transport har ersatts av självkörande fordon, om inte desto tidigare än så för enkla ”kör mellan dessa två positioner”. Att lösa logistiken kring leverans av matvaror kommer ju dock kräva oerhört mycket mer. Vad ska den transporterande robotdammsugaren göra när den kommit till ditt lägenhetshus? Transformera till Optimus Prime och bära in varorna? Eller dumpa varorna på vägkanten så du själv får hämta upp dina grönsaker med Hornsgatansmog?

Att bygga automatiserade transportmedel är en sak, hela infrastrukturen kommer att behöva ändras för att anpassa sig efter dessa nya typer av leveranser. Att tro att automatisering är runt knuten är naivt, det kommer men det kommer att ta 10+ år innan det är smart och säkert nog att ens övervägas få föras fram i normal trafik. Häromveckan så var väl dock första automatiserade lastbilen igång, men den skulle väl dock köra efter någon hundra meter lång sträcka på ett industriområde. Om det är endast dit vi kommit nu, så återstår många års utveckling innan vi ser någonting på vägarna.

Lite mer on topic så är det självfallet inte en dålig idé att sikta efter att äga en Ica-butik, det kommer ta väldigt lång tid innan näthandel på något sätt skulle utgöra ett hot mot en fysisk matvarubutik.
Citera
2019-03-26, 16:45
Avslutad
Citat:

Ok, säg att ungefär 1 miljon hushåll i Sverige handlar mat varje dag. Hur många självkörande bilar och hur många varupackande robotar kommer då behövas? Vad händer vid stora beställningstoppar där plock och utkörning inte hinner leverera på utsatt tid? Och vad är investeringskostnaden för dessa maskiner? Även om företaget inte behöver betala någon lön till dessa så lär dom inte vara gratis att köpa in och underhålla. Och var tror du denna kostnad kommer hamna?

Tror man att "de flesta" kommer handla sin mat på nätet om tio år så är man fruktansvärt okunnig.
Senast redigerad av trazke 2019-03-26 kl. 16:51.
Citera
2019-03-26, 17:16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok, säg att ungefär 1 miljon hushåll i Sverige handlar mat varje dag.

Hur många självkörande bilar och hur många varupackande robotar kommer då behövas? Vad händer vid stora beställningstoppar där plock och utkörning inte hinner leverera på utsatt tid? Och vad är investeringskostnaden för dessa maskiner? Även om företaget inte behöver betala någon lön till dessa så lär dom inte vara gratis att köpa in och underhålla. Och var tror du denna kostnad kommer hamna?

Tror man att "de flesta" kommer handla sin mat på nätet om tio år så är man fruktansvärt okunnig.

Gillar att ditt svar är "Men berätta för mig hur det ska gå till dåååå" hade jag vetat exakt det hade jag ju verkligen delat med mig av den infon här.

Men för att försöka spå framtiden: Leveransrobotarna jobbar ju inte bara med en viss typ av leveranser, dom jobbar med flertalet olika uppgifter. Det manuella lastbilar gör idag görs då automatiskt av lastbilar på nätterna, sen fyller lastbilarna med varor och robotar på eftermiddagar och kvällar och kör ut till folk. Vips så kan tio små robotar leverera till 100 personer på en kväll.

Antalet robotar kommer vara så högt att privatpersoner inte drabbas. Om någon drabbas så blir det företag där leveransen försenas något, men där är tiden inte lika akut så det märks inte av.

Investeringen kommer självklart inte göras av företagen själva, på samma sätt som leveransföretagen sköter det åt ehandlarna idag.

Alla dina "tveksamheter"/frågor kan ju förövrigt appliceras på dagens leveransalternativ vilket är aningen ironiskt.
Citera
2019-03-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingeeeeen
Hur lång tid tror du att det kan gå mellan anställning och att bli handlare i en mindre butik? Har jobbat där på ica sedan jag var 15 i 4,5 h i veckan. Nu är jag 18.
10 år, då gör du det snabbt och allt flyter på. Mycket beror på att allt ska klaffa. Mejeriansvarig kanske slutar, du får platsen som 20 åring. Får bra flyt i avdelningen och visar siffror. Därefter blir du säljledare på kolonial och till slut butikschef. Få blir ICA-handlare innan 30.
Citera
2019-03-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nya butiker drivs som dotterbolag tills dess att den aktuella köpmannen köpt loss butiken.
Det är oftast modellen om köpmannen är ny, men inte om köpmannen haft annan butik tidigare.
Citera
2019-03-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Du måste utveckla kring det här med finansieringen.

Jag hade en granne som checkade ut sålde sin (stora) butik för en prislapp runt 200 miljoner....Hn sålde även sin villa och drog till land där beskattningen av befolkningen inte står högst upp på dagordningen. Hur köper man en sådan då? Inte genom utbildningar och via ett 50 000-kronors bolag...

Kan tillägga att banker inte lånar ut Riskkapital som många tycks tro, Det som du möjligen kan bli aktuellt är att banken lånar Rörelsekapital, dvs sådan kredit som kan krävas för att överbrygga varuinköp, löner, lågsäsong osv.
200 miljoner är inte troligt. Det finns en möjlighet att en butik kan kosta så mycket, om det är en MAXI, butiken hyrs inte av en fastighetsägare. Då kanske fastigheten i sig kostar en 40 mille. Att varor och inventarier skulle kosta 160 MYCKET TVEKSAMT. I övrigt kan tilläggas att 19/20 ICA-butiker löper på hyresavtal som ICA står på - inte köpmannen!
Citera
2019-03-26, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Läget köper jag väl, men resten...

De flesta ICA-butiker är väl bara ett plåtskal för runt 25mille typ?
Liknande plåtskalslokaler kostar iallafall nåt sånt. (jag räknar högt här)
Sen tillkommer innanmätet och det lär inte kosta mer än 25mille till?

Köper man in varulager själv så låter det som en dyr kostnad men vet inte hur sånt funkar.

Nån lär väl veta vad det kostar?

Citat:
Gillar att ditt svar är "Men berätta för mig hur det ska gå till dåååå" hade jag vetat exakt det hade jag ju verkligen delat med mig av den infon här.

Men för att försöka spå framtiden: Leveransrobotarna jobbar ju inte bara med en viss typ av leveranser, dom jobbar med flertalet olika uppgifter. Det manuella lastbilar gör idag görs då automatiskt av lastbilar på nätterna, sen fyller lastbilarna med varor och robotar på eftermiddagar och kvällar och kör ut till folk. Vips så kan tio små robotar leverera till 100 personer på en kväll.

Antalet robotar kommer vara så högt att privatpersoner inte drabbas. Om någon drabbas så blir det företag där leveransen försenas något, men där är tiden inte lika akut så det märks inte av.

Investeringen kommer självklart inte göras av företagen själva, på samma sätt som leveransföretagen sköter det åt ehandlarna idag.

Alla dina "tveksamheter"/frågor kan ju förövrigt appliceras på dagens leveransalternativ vilket är aningen ironiskt.

Med tanke på hur säker du var på din sak så är det konstigt om du inte kan backa upp det med mer än "det kommer ju självklart lösas! Det är ju framtiden duuh".

"10 robotar levererar till 100 hushåll på en kväll"

Det kommer alltså behövas 100 000 robotar och lika många självkörande bilar för att klara den dagliga efterfrågan.

Men det är lugnt för företaget som säljer maten behöver inte investera i detta då något annat företag sköter leveranserna och de investeringar som krävs. Självklart utan att lägga denna kostnad på det företag som säljer maten, antingen för att dom är så snälla eller för att dom trollar fram de maskiner som behövs.

Och då har vi fortfarande inte diskuterat oväntade försäljningstoppar där alla kunder beställer mat samtidigt.

Om nu alla mina frågor är lika relevanta angående dagens situation så kanske det är en förklaring till varför det inte kommer ske några större förändringar i dagligvaruhandeln de närmaste 10 åren? Och det kanske även är en förklaring till varför näthandel med mat bara har en marknadsandel på 1,6% idag trots att denna typ av handel existerat i över 20 år.
Citera
2019-03-26, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Det är oftast modellen om köpmannen är ny, men inte om köpmannen haft annan butik tidigare.

Har köpmannen pengar att trycka in själv så är det såklart en annan sak. Frågeställningen är ju snarare hur man går tillväga om man saknar denna möjlighet.
Citera
2019-03-26, 17:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingeeeeen
Hur blir man detta? Jag kan jobba 10 h om dagen utan problem och säkert helger också. Hur fungerar ica skolan? Kan vem som helst som jobbar där söka kurser eller utser chefen?
Som flera nämner, betyder ju ICA-handlare att du äger butiken. Är du ung tycker jag att du ska köra om du vill driva en ICA-butik.

1. Skaffa ett jobb på en matbutik. Vissa framfötterna och klättra i herakin så du får lefarerfarenheter.
2. Jobba extra på en matbutik, samtidigt som du pluggar handels på universitetet.
3. Jobba två år efter utbildningen och spara en jäkla massa pengar.
4. Starta en ICA nära, som blir ett ICA Kvantum och som sen blir ett ICA Maxi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in