2019-03-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du belyser att #Metoo och andra missnöjesyttringar inte bara handlar om kvinnor. Vi har ett inhemskt problem med hur staten, myndigheter och rättsväsendet ser på mänskliga rättigheter och hur dessa rättigheter tillämpas i Bullerbyn. Det speciella med Sverige är att mänskliga rättigheter berör inte individer, bara kollektivet. En tolkning som är emot all internationell rätt.

Det blir mer och mer tydligt att bilden av Sverige inte överensstämmer med verkligheten, och att ibland blir missnöjet stort på vissa ställen, som Dramaten, när det är deras tur att kollektivt vara lite lagom kränkta, och visa sitt missnöje.

Men det är en feministisk aktion, ett statsstyrt missnöje, där rättsväsendet eller staten inte kritiseras. Det som är anmärkningsvärt är att detta feministiska drev startades i SVT, med en skildring av en gammal relation, för att belysa att Josefin var ett offer. Utan att beakta dynamiken i destruktiva mänskors destruktiva förhållanden. En partsinlaga i statstelevisionen, som inte tar upp varför Josefin lät sig misshandlas flera gånger. Vad finns hennes ansvar?

Sverige är en feministisk stormakt som bökar i andra länder, om det inte stör relationerna till araberna. Då är kränkningar av kvinnor i Saudi, OK. Eller balkongflygningar i förorten inget myndigheterna tar tag i.

Jag förminskar inte kvinnomisshandel, men det är bara en del av problemet, som har med bristande rättssäkerhet att göra för alla medborgare som blir utsatta för brott.

Det verkar vara många med problem adhd,diagnoser mm på dramaten.
Örjan Rambergs beteende förklaras troligtvis av kombinationen adhd plus någon diagnos.
Humörsvängningar plus problem med impulskontroll och alkoholism orsakar ett dr Jekyl mr Hyde
beteende.

Jag hade en kort flirt med en snygg kvinna med missbruks problem hon fick helt plötsligt
raseriutbrott och utsatte mej för psykisk misshandel.
Hennes ex tog självmord.

Det ger nog vänster aktevisterna inom svt och bonnier en kick när deras metoder för att
styra den politiska händelseutvecklingen verkar fungera.
Men ska dom leka domstol.
Citera
2019-03-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Håller med om den osmakliga pöbelementaliteten, den klarar samhället sig utan. Det som retar mig är hyckleriet hos media; när det handlar om deras egna läggs locket på. De borde ägna sig åt att gräva och genomlysa problematiken generellt; både om brottsoffer och förövare.

Edit: Borttaget offtopic

Notera detta. Jonas Gardell;

https://www.expressen.se/kultur/qs/lat-oss-aldrig-mer-saga-att-vi-inte-visste/

För att sammanfatta. I princip säger han att alla som någonsin har begått ett brott skall ha yrkesförbud för resten av livet. Sedan hävdar han att på grund av att domaren och nämnde männen var män så fick skådespelaren en mild dom. Till saken hör är att hyckleriet är bortom all proportion - när någon av de egna har gjort någonting då är det helt okej. Egentligen vet vi ju vad det här handlar om. Den här dokumentären handlar egentligen mest om att driva en politisk agenda. Det är vad hela Metoo kampanjen från början handlade om. Det lustiga är att de har gått från att jävlas med någon Svensson som skrivit något elak på Flashback till att ge sig på varandra. Läser man kommentarsfälten på Facebook inser man ju hur fruktansvärt obehagliga svenskar är. Det finns ingen proportionalitet eller vilja till högre resonemang.

När du har sonat ditt brott är du förlåten i samhällets ögon - men detta förstår inte Jonas Gardell eller någon annan. Du skall stötas ut ur samhället. Det lustiga är att Jonas Gardell (och de andra) aldrig någonsin skulle våga argumentera för att dödsstraff, livstids fängelse eller ta bort efter-rehabiliteringen av brottslingar. De kommer ständigt med ursäkter för andra brottslingar (då är det samhällets fel) men så helt plötsligt är det individens fel i andra sammanhang. Då spelar det ingen roll om killen var djupt mentalt sjuk eller andra omständigheter Häng honom högt säger de. Jag stör mig enormt på detta. Det är rent provokativt. Jag antar att det är syftet.
Senast redigerad av Edgerton 2019-03-28 kl. 22:34.
Citera
2019-03-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Den mediala förmenta idén är att rapporteringen skall inspirera drabbade bland kreti och pleti att också ta sig ur sin destruktiva relation såsom Josefin tillslut gjorde. Återstår att göra en seriös undersökning av om hur det förhåller sig i verkligheten med detta samband.

En alternativ teori är annars att det bara är en ursäkt för att få publicera lite snask om kändisar. Går det att idissla tjugo år gammal skåpmat för att sälja lösnummer och annonsplats så varför inte, typ?
Jo, det är ett ökat antal kvinnor som nu hört av sig till kvinnojourer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-josefin-nilsson-dokumentaren-fler-utsatta-kvinnor-hor-av-sig
Citera
2019-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Den mediala förmenta idén är att rapporteringen skall inspirera drabbade bland kreti och pleti att också ta sig ur sin destruktiva relation såsom Josefin tillslut gjorde. Återstår att göra en seriös undersökning av om hur det förhåller sig i verkligheten med detta samband.

En alternativ teori är annars att det bara är en ursäkt för att få publicera lite snask om kändisar. Går det att idissla tjugo år gammal skåpmat för att sälja lösnummer och annonsplats så varför inte, typ?

Anledningen till att media fångat upp detta igen är på grund av att filmen om Josefin visades och inget annat. Det är en nyhet med många bottnar att det kommer en film om J som visar hur en människa kan bli totalt förändrad inom loppet av några år, beroende på vad den råkar ut för. Det ena leder till det andra. En olycka kommer sällan ensam som det heter. Vad debatten kan leda till är upp till var och en.
Citera
2019-03-29, 08:32
Medlem
Hörde i Opinion Live igår en advokat påstå att nämna Örjan Ramberg vid namn är förtal. Märkligt han är ju dömd. Ska man resonera så får man ju inte nämna nån dömd individ vid namn. Inte ens Breivik Svartenbrant Akilov etc.
Citera
2019-03-29, 10:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
KULTURELITEN FÖRNEKAR SIG ALDRIG – NU SKYLLER MAN SINA SVINERIER PÅ ”SAMHÄLLET”

Det blir groteskt när Jonas Gardell snyftar över att ”omvärlden” inte brydde sig om Josefin Nilssons plågor. Rätt fråga är ju – var fanns han själv? Och var fanns alla kollegorna inom teater-, film-, musik- och nöjesvärlden?!!
https://samtiden.nu/2019/03/kultureliten-fornekar-sig-aldrig-nu-skyller-man-sina-svinerier-pa-samhallet/
Citera
2019-03-29, 15:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Som sagt, Ramberg är ett dåligt exempel eftersom han är 71 och inte fast anställd längre.

Men de här frågorna lär prövas i framtiden när det dyker upp andra fall. Antar att Virtanen gjorde nån sorts uppgörelse.

I Virtanens fall handlade det om två årslöner på ett bräde och munkavle om vissa saker (bland annat om just det som jag skrivit).
Citera
2019-03-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Anledningen till att media fångat upp detta igen är på grund av att filmen om Josefin visades och inget annat. Det är en nyhet med många bottnar att det kommer en film om J som visar hur en människa kan bli totalt förändrad inom loppet av några år, beroende på vad den råkar ut för. Det ena leder till det andra. En olycka kommer sällan ensam som det heter. Vad debatten kan leda till är upp till var och en.

Vi drabbas alla av livet, om vi lever. Vi har alltid en egen roll i det som sker, om vi ger oss in i relationer.

Det är inte kulturministerns uppgift att leda ett drev, när andra ministrar som justitieministern, (och de på samma jobb före honom) misslyckats totalt med sin uppgift.

Jag noterar att media besinnat sig, och antagligen är det mänga som skäms nu. De vet att de passerat alla gränser för hur ensidigt man beskriver en relation mellan två instabila människor. Trots att Josefin Nilsson är död, och det är svårt att skriva om de döda, borde media ta sitt ansvar och ge en nyanserad bild av förhållandet.

Min tanke är att olika drev, indignation och andra dunkla känslor ersätter ett fungerande rättsväsen. I det nya Sverige har man drev för att komma till rätta med kvinnomisshandel i stället för effektiv lagstiftning och efterlevnad av lagarna. Drev är en budgetlösning när staten förlorat kontrollen, över rättsskipningen och kvinnornas trygghet i den feministiska stormakten.

Nästa drev, om en annan "angelägen" fråga, är kanske inte för en sak du tycker är angelägen, men andra medborgare hänger på.
Citera
2019-03-30, 01:50
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på varför media skyddar honom? Han är dömd för misshandel och har ett omvittnat förflutet men Örjan går från kvinna till kvinna och upprepar sitt beteende, han får priser och medverkar i roll efter roll, hans sida på Wikipedia är vit som snö.

Finns ett enkelt svar på din fråga. Trots medias goda intentioner, styrs de som överallt annars i samhället av en stark tystnadskultur som tack och lov håller på att luckras upp.

Behovet av att någon aktör inom media, dagspress, kvällspress osv tar initiativ och skriver om Örjan och hans gelikar,vad de ställt till med och vilka konsekvenser det får för samhället skulle eventuellt leda till stämningar och polisanmälningar från dessa herrar som tror sig större än lagen och skulle säkert i sig kunna leda till en dialog där man per automatik belyser problemet och lyfter frågan.

Eftersom dessa män knappast vill ha en offentlig insyn i deras dagliga verksamhet kanske det är en gamble värd att ta, förutsatt att någon medieaktör har balls enough att gå först.

.
Senast redigerad av monti garbi 2019-03-30 kl. 01:53.
Citera
2019-03-30, 05:38
Medlem
Varför har Örjan Ramberg under så lång tid kunnat uppträda som brutal flåbuse, utan att journalisterna har reagerat?

Mitt svar på frågan är dels tidsandan, dels det faktum att politikerna, juristerna och journalisterna i Sverige uppträder som ett odelbart helt, en monolit. Eller med andra ord: Medierna granskar inte makten i Sverige, utan man håller den om ryggen.

Och så tidsandan. På 1960-talet kom "ungdomsrevolten", där framför allt unga män tog för sig mer och mer i samhället. Denna ungdomsrevolt kom att innebära att gamla uppförandekoder urholkades och stökiga unga män fick mer plats.

En detalj som jag måste få berätta om, även om den skulle vara off topic, är att regeringen på 1960-talet tillsatte en enmansutredning för att diskutera samhällets inställning till våldtäkt. Enmansutredaren, vars namn jag totalt har glömt, föreslog att våldtäkt skulle avkriminaliseras och försvinna som begrepp. Och varför det? Jo, för i och med att den sexuella revolutionen hade kommit på 1960-talet, så var kvinnorna inte längre tvungna att var oskulder när de gifte sig. Män kunde inte längre kräva att få en orörd flicka till fru, men det betydde ju också att de inte heller behövde respektera andra mäns rätt till en orörd hustru. Därför var alla kvinnor "alla mäns egendom".

Utredaren föreslog att endast det våld som utfördes vid en våldtäkt skulle vara straffbart, och våldet skulle bedömas som misshandel. Men själva sexualakten som följde efter mannens våld mot kvinnan skulle inte vara straffbar, för det var "naturligt" för män och kvinnor att ha sex med varandra. Så om en man överföll en främmande kvinna, brottade ner henne och slet av henne kläderna och sedan penetrerade henne, så skulle själva penetrationen betraktas som någonting helt normalt och inte som någonting straffbart.

Jag känner till detta därför att journalisten Maria-Pia Boëthius skrev en hel bok om den här utredningen om våldtäkt och om den sexualsyn som låg bakom. Jag hittade boken på biblioteket på 1980-talet, när boken redan var minst tio år gammal. Jag lånade boken och läste den och förfasade mig, men sedan lämnade jag tillbaka boken igen.

(Det framgick förresten av Maria-Pia Boëthius bok att hon och några andra feminister hade fått nys om den här utredningen om straffrihet för våldtäktsmän. De lämnade in protester till regeringen, och regeringen bestämde sig för att inte följa utredarens förslag.)

Enmansutredaren från 1960-talet speglar en syn på mäns rättigheter och kvinnors rättslöshet som nog inte var helt ovanlig på 1960- och 70-talet. Jag skyndar mig att säga att de flesta män på den här tiden säkert inte var ute efter att skada eller förnedra kvinnor, men de ville gärna berusa sig på sin egen nyvunna frihet.

Och jag tror att ganska många män som var eller blev journalister under åren 1960-2000 var påverkade av den här manliga frihetsrevolutionen. De hade ett naturligt "manligt" perspektiv på tillvaron, precis som enmansutredaren som ville avkriminalisera våldtäkt.

Jag tror att journalistkåren under många årtionden var präglad av en machokultur. I samband med att Fredrik Virtanen och Oisin Cantwell pekades ut för svinerier under #metoo-upproret, så framkom det att machokulturen på Aftonbladet hade varit mycket värre tidigare än den var nu. Då, för kanske 15-20 år sen, var Aftonbladet helt dominerat av manliga journalister, av vilka många var halvt alkoholiserade och levde ut sin hejdlösa macho-manlighet i fyllan och villan på Aftonbladets redaktion. Nej, jag påstår inte att de manliga journalisterna våldtog eller misshandlade sina kvinnliga kollegor, men jag tror att den manliga respektlösheten mot de fåtaliga kvinnorna på Aftonbladets redaktion var mycket stor.

Slutsats? Om en känd skådespelare anklagades för att ha misshandlat en kvinna som han var i en relation med, skulle den manliga journalistkåren på den tiden ha ryckt ut till den misshandlade flickvännens försvar? Nej, knappast. Men det fanns väl kvinnliga journalister också på den här tiden? De kunde väl ha skrivit om det? Nej, för kvinnorna fick bara skriva sånt som deras chefer ville trycka. Och skulle deras chefer ha velat trycka elaka saker om en känd och populär skådis bara för att han hade bankat skiten ur sin flickvän? Nej, knappast.

Mårten Schultz skrev en intressant artikel om hovrättsomen mot Örjan Ramberg angående hans misshandel av Josefin Nilsson.
Skådespelaren ställdes inför rätta för att ha misshandlat Josefin Nilsson vid tre tillfällen och åtalades för överträdelse av besöksförbud, olaga hot och skadegörelse. Tingsrätten fällde på alla punkter. Straffet: Fängelse, tre månader. Skådespelaren överklagade i misshandels- och skadegörelsedelen.

https://www.svd.se/absurd-dom--om-man-lyfter-blicken-fran-juridiken
Men hovrätten mildrade domen. Ramberg frikändes från två fall av misshandel, och straffet sänktes till villkorlig dom.

Det mest fascinerande med hovrättsdomen är att hovrätten uttryckte sympati och medkänsla med Örjan Ramberg, men däremot inte med Josefin Nilsson:
Hovrättens dom i påföljdsdelen innehåller en motivering som nu, med facit i hand, framstår som provocerande. Den mediala uppmärksamheten som hade riktats mot processen gjorde, enligt skådespelaren, att hans liv och förutsättningar att arbeta förändrats. Kollegorna var rädda för honom. Han kunde inte längre besöka uteställen på grund av uppmärksamheten. ”Han tvingas därför nu att leva ett stillsamt hemmaliv”, skriver hovrätten förstående. Eftersom han ”drabbats hårt av den massmediala uppmärksamhet som givits målet” lindrades påföljden.
Ja, stackars Örjan Ramberg. Han kunde inte gå ut och festa som förut, därför att han hade fått dåligt rykte av tingsrättsdomen. Hovrätten led med Ramberg och sänkte straffet och mildrade bedömningen av ÖR:s brott, så att han skulle kunna gå ut och festa igen.

Mårten Schultz i Svenska Dagbladet kritiserar alltså hovrättsdomen, cirka tjugo år efteråt, och det gör han rätt i. Men signifikant nog skriver han ingenting om dåtidens journalisters ansvar för att bedöma hovrättsdomen, den gången när den var aktuell.

Under en mycket lång tid har svenska journalister inte varit visselblåsare. De har varit maktens och tidsandans redskap, som har ställt sig på maktens och tidsandans sida.

Både män och kvinnor har blivit överkörda och förstörda av svenska journalisters vindflöjelbeteende. Först krossades Josefine Nilsson när hennes grymme misshandlare fick journalisternas förlåtelse, sen krossades Benny Fredriksson på Stockholms Stadsteater när journalister bestämde sig för att peka ut honom som en omänsklig plågoande.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-03-30 kl. 05:49.
Citera
2019-03-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMy
Jo, det är ett ökat antal kvinnor som nu hört av sig till kvinnojourer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-josefin-nilsson-dokumentaren-fler-utsatta-kvinnor-hor-av-sig

Tillfälliga reaktioner på enskildheter är inte särskilt viktigt. Vad man vill se är i så fall en enskilt nedåtgående trend för den här typen av våld.

Det viktiga är ju framförallt att inte ens inleda relationer med svin.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-30 kl. 10:24.
Citera
2019-03-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Notera detta. Jonas Gardell;

https://www.expressen.se/kultur/qs/lat-oss-aldrig-mer-saga-att-vi-inte-visste/

För att sammanfatta. I princip säger han att alla som någonsin har begått ett brott skall ha yrkesförbud för resten av livet. Sedan hävdar han att på grund av att domaren och nämnde männen var män så fick skådespelaren en mild dom. Till saken hör är att hyckleriet är bortom all proportion - när någon av de egna har gjort någonting då är det helt okej. Egentligen vet vi ju vad det här handlar om. Den här dokumentären handlar egentligen mest om att driva en politisk agenda. Det är vad hela Metoo kampanjen från början handlade om. Det lustiga är att de har gått från att jävlas med någon Svensson som skrivit något elak på Flashback till att ge sig på varandra. Läser man kommentarsfälten på Facebook inser man ju hur fruktansvärt obehagliga svenskar är. Det finns ingen proportionalitet eller vilja till högre resonemang.

När du har sonat ditt brott är du förlåten i samhällets ögon - men detta förstår inte Jonas Gardell eller någon annan. Du skall stötas ut ur samhället. Det lustiga är att Jonas Gardell (och de andra) aldrig någonsin skulle våga argumentera för att dödsstraff, livstids fängelse eller ta bort efter-rehabiliteringen av brottslingar. De kommer ständigt med ursäkter för andra brottslingar (då är det samhällets fel) men så helt plötsligt är det individens fel i andra sammanhang. Då spelar det ingen roll om killen var djupt mentalt sjuk eller andra omständigheter Häng honom högt säger de. Jag stör mig enormt på detta. Det är rent provokativt. Jag antar att det är syftet.

Intressant nog är ju Jonas Gardell kristen och troende och har tidvis gjort ett stort nummer av detta. Förlåtelsen är rätt central i kristendomen men för Jonas G gäller den nog bara "utsatta" personer. En grupp han själv räknar sig till som homo. Örjan räknas naturligtvis inte dit trots att man nog med rätta kan påstå att Jonas Gardell är en ännu mer maktgalen skådis/estradör än Örjan. Undrar vilka lik Gardell själv har i garderoben? Han utstrålar fördömande och självförhärligande nuförtiden, alla varningslampor blinkar på den killen.

Följande citat från Jonas är också intressant:
Citat:
En omvärld som tiger, som tittar bort, som väljer att inte se, väljer att inte tro, väljer att inte ta reda på.
Jonas Gardell spelade med i filmen Adam & Eva som blev klar 1997, samma år som Örjan dömdes.
https://www.imdb.com/title/tt0118554/?ref_=fn_al_tt_1

Undrar vad han själv valde att "inte ta reda på"? De jobbade alltså tillsammans med filmen precis i den vevan då Örjans och Josefins förhållande rämnade.
Monumentalt hyckleri.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-30 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in