Citat:
Ursprungligen postat av
Tony_Tedeschi
Tror ingen som är uppvuxen i Stockholm är särskilt förvånad över att ingen gjorde något vare sig när JN eller EF m.fl blev misshandlade och förnedrade Ingen vill förlora sin chans i rampljuset. Precis som med #metoo så vaknar folk upp 10-15 år senare när samvetet kommit ikapp och sömnlösheten blir vardag.
Frågan är hur vi ska gå vidare med denna herre.
Skämtar du med oss eller? Har du hört;
Citat:
"När de envisades med sin fråga, såg han upp och sade: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne," Och han böjde sig ner igen och ritade på marken.(Joh 8:7-8)"
Alla människor har gjort dumma saker i sina liv. Sedan har de flesta av oss inte begått brott. Jag kan väl räkna upp mina synder i livet. När jag var sådär 15-22 år var jag rätt förtjust i att hetsdricka. Det var inte så att det gick ut över skolan eller mina studier och jag har aldrig begått något brott men efter tionde ölen säger man dumma saker. Oftast har det handlat om att jag argumenterat på fyllan och sagt dumma och förolämpande saker - vilket är konsekvensen av att dricka för mycket. Jag var ihop med en tjej i några månader när jag första terminen i gymnasiet och vi var ”otrogna” mot varandra. Typ, ”hånglade” med andra på fester. Jag var ihop med en tjej i gymnasiet, under sabbatsåret och under min första tid vid universitet. Under de här 3-4 åren som vi var ihop hånglade (aldrig låg) med ett par tjejer på fylla några gånger. Jag skäms för det idag men jag var också rätt ung. Hon dumpade mig dock och skaffade en mognare och äldre kille som hon gifte sig med nu många år senare. En vettig kille. Jag var inte alltid speciellt ömtålig med orden och gjorde väl bort mig på fyllan. Typ, att jag sade någonting dumt. Sällan till henne men folk retade sig på mig. ”Nej, nu skall han dricka en massa öl” – ungefär.
Det skall sägas att jag aldrig har haft något alkoholberoende utan gillade bara att festa rätt hårt då och då. Jag sade väl några dumma kommentarer till henne när det tog slut. Jag bad om ursäkt dock så vi skiljdes på goda grunder. Jag tror jag har sagt rätt mycket skit på fyllan när jag var där 16-22 år som jag inte står för idag. Är det tillräckligt för att jag aldrig skall få ha ett jobb? Om någon har skrivit ”neger” på Flashback är det tillräckligt för att personen inte skall få inneha ett yrke någonsin i sitt liv? Det är många som tycker det. Till saken hör – genom åren har jag träffat på genuint elaka människor. Både män och kvinnor. Dessa är naturligtvis helt ”oantastliga”. Många människor som tror att de är ”goda” är oftast fruktansvärt omoraliska själva. De fattar inte ens att de är där eftersom kretsen de rör sig i, arbetsplatsen, deras familjer, universitetet och ibland samhället som sådant accepterar omoraliskt beteende. De uppfattar inte ens handling som omoralisk.
Det är litet som när du åker till länder i tredje världen (om du inte gjort det) och många män (och kvinnor) tycker att det är helt okej att slå barn (förvisso inte olagligt i England) eller för den delen kvinnor. Du får inte ”skit” av samhället om du ger din fru i Nigeria, Afghanistan, Burma, Syrien eller Filippinerna så länge du inte slår henne blodig. Det anses inte moralisk felaktigt. Omoraliska människor? Nja, jag vet inte. Det är en kulturell skillnad. Jag tycker själv inte om barnaga eller att man slår sin partner men det är vad jag tycker. Finns det dem som tycker det dem som tycker att det är okej? Tja, väldigt många. I Sverige tycker alla partier (utom SD) att det är okej att omskära pojkar. Jag tycker det är fruktansvärt omoraliskt men det gör inte 80 procent av befolkningen – uppenbarligen. I min frus hemland (hon är uppvuxen mestadels i Sverige) är det vanligt att mannen med ”status” har sexuella relationer med kvinnor. Det är inte accepterat eftersom det är en katolsk kultur - men det sker rätt frekvent. Ingen säger något om det – men jag personligen gillar det inte. Den här skådespelaren som var en missbrukare slog sin missbrukande flickvän. Sådant händer. Det är tragiskt och han har fått sitt straff men det finns ingen mening med att sådär 20 år senare stå och skrika om att den här mannen skall uteslutas ur samhället för livet. Det är bara vulgärt och de som gör det förstår inte de mest grundläggande principerna om försoning.