2019-03-24, 06:21
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har på förekommen anledning en fråga angående glipan mellan båt och kaj vid ombordstigning och landstigning, samt höjdskillnaden mellan däck och kaj vid samma tillfällen. Finns det inga regler för hur stora dessa avstånd får vara, innan skepparen måste tillhandahålla en landgång, trappa, stege etc. för att underlätta för passagerarna? Man skulle ju kunna ramla mellan båten och kajen, klämmas fast och kvävas, slå i huvudet och drunkna... OK någon kan ge en hand, men om personen som tappar balansen väger mycket, orkar den andra inte hålla emot.

Förutom att vem som helst kan ha otur och trampa fel, så kan ju människor vara kortvuxna, gamla och stela, förvirrade, berusade (självförvållat men ändå), ha dåligt balanssinne, muskelsvaghet, ledproblem etc. etc. ... och en snabb googling på "ramlade mellan båten och kajen" gav mycket riktigt en lång rad incidenter. När det finns så mycket lagar och regler för sjöfart och båtliv annars, så verkar det konstigt att ett så här pass farligt moment ska vara helt oreglerat?

Läste det här t.ex.:

https://www.gd.se/artikel/gavle/han-raddade-86-aringen-ur-vattnet

En 86-årig kvinna föll i vattnet när hon skulle kliva ombord på Limöbåten på Södra Skeppsbron i Gävle. Hon tappade medvetandet och fördes i ambulans till Gävle sjukhus med livshotande skador.

Det var vid 11.30-tiden på torsdagen som den 86-åriga kvinnan föll ner mellan kajen och båten när hon skulle kliva ombord på Limöbåten.

---
Nu finns det ingen landgång mellan båten och kajen.

Och det är inte heller möjligt att i framtiden ha någon eftersom båten ofta är lägre än kajen. En landgång skulle då stå rakt upp.

Ibland leder lågvattnet till att höjdskillnaderna är så stora som 47 centimeter. Då brukar en trappa eller lådor underlätta för passagerarna att ta sig iland. Dessa redskap gör dock inte att glipan försvinner.

Och det här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddjBAJ/hittades-livlos-vid-kajkanten-avled

En man i 40-årsåldern ramlade i vattnet vid Söder Mälarstrand i Stockholm tidigt på fredagsmorgonen.

Han hittades mellan båten och kajkanten, enligt polisen.

Mannen fördes med ambulans till sjukhus där han senare dog.

Klockan 03.41 på fredagsmorgonen fick polisen in ett larm om att en man fallit i vattnet vid Söder Mälarstrand i Stockholm.

Polis, räddningstjänst och ambulans åkte till platsen. Drygt nio minuter senare vid 03.50 hittas han i vattnet. Intill platsen där mannen hittats ligger en krogbåt.

Var medvetslös
– Ganska så snabbt så hittar man honom mellan båten och kajkanten. Han var medvetslös, säger Jonas Widmark befäl vid Stockholmspolisens regionledningscentral tidigt på fredagsmorgonen.

Mannen fick hjärt- och lugnräddning av ambulanspersonal och fördes till sjukhus där han senare avled. Anhöriga är underättade. Inget brott misstänks i samband med händelsen.
Senast redigerad av Merwinna 2019-03-24 kl. 06:24.
Citera
2019-03-24, 07:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Vet inte om det finns ett regelverk, ser dock svårigheten med det med tanke på att avståndet i många fall är rörligt och varierar både i längd och höjd. Den stackars damen tycktes ju ha fått nått fysiskt precis innan hon skulle ta klivet, vilket trauma. Är höjdskillnaden för stor brukar de lägga lådor för att utjämna, glipan kvarstår dock. Låter ju sådär med tanke på att folk ofta överskattar sin egen förmåga och inte heller vill knussla i onödan.

Har alltid tyckt att det är läskigt med de där kliven eftersom det bara finns en fast punkt och den ena kan gunga ganska mycket. Hade det skiljt en halv meter i höjd och samtidigt gungat, hade jag nog satt mig för att kliva över eller behövt hålla i något. Får vara gasell nån annanstans, better safe.
Citera
2019-03-24, 07:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vet inte om det finns ett regelverk, ser dock svårigheten med det med tanke på att avståndet i många fall är rörligt och varierar både i längd och höjd. Den stackars damen tycktes ju ha fått nått fysiskt precis innan hon skulle ta klivet, vilket trauma. Är höjdskillnaden för stor brukar de lägga lådor för att utjämna, glipan kvarstår dock. Låter ju sådär med tanke på att folk ofta överskattar sin egen förmåga och inte heller vill knussla i onödan.

Har alltid tyckt att det är läskigt med de där kliven eftersom det bara finns en fast punkt och den ena kan gunga ganska mycket. Hade det skiljt en halv meter i höjd och samtidigt gungat, hade jag nog satt mig för att kliva över eller behövt hålla i något. Får vara gasell nån annanstans, better safe.

Ja, jag råkade precis ut för detta igår, nämligen, och några lådor lades inte heller... Mitt bäcken är instabilt efter sista barnet (foglossning som aldrig läkte; Landstinget vägrar betala för att spika ihop det). Jag var livrädd särskilt när jag skulle tillbaka upp på kajen: man måste ta ett STORT kliv uppåt, och tänk om bäckenet hade wobblat till när jag lyfte det andra benet och svävade fritt (eller om det första benet inte hade orkat ta kroppsvikten; p.g.a. smärtan i bäckenet så undviker jag sådana rörelser och därför blir benmusklerna inte tränade som de bör) och jag hade fallit handlöst?!

Som sagt: jag är ju inte den enda som har detta problem med nivåskillnader, stora kliv och balans. Och precis som du säger, så vill man inte vara till besvär - eller göra sig löjlig. Kyrkogårdarna är fulla av människor som inte velat vara till besvär eller göra sig löjliga... Just därför borde det finnas en reglering i lag, så att enskilda individer inte behöver säga till.
Citera
2019-03-24, 07:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag råkade precis ut för detta igår, nämligen, och några lådor lades inte heller... Mitt bäcken är instabilt efter sista barnet (foglossning som aldrig läkte; Landstinget vägrar betala för att spika ihop det). Jag var livrädd särskilt när jag skulle tillbaka upp på kajen: man måste ta ett STORT kliv uppåt, och tänk om bäckenet hade wobblat till när jag lyfte det andra benet och svävade fritt (eller om det första benet inte hade orkat ta kroppsvikten; p.g.a. smärtan i bäckenet så undviker jag sådana rörelser och därför blir benmusklerna inte tränade som de bör) och jag hade fallit handlöst?!

Som sagt: jag är ju inte den enda som har detta problem med nivåskillnader, stora kliv och balans. Och precis som du säger, så vill man inte vara till besvär - eller göra sig löjlig. Kyrkogårdarna är fulla av människor som inte velat vara till besvär eller göra sig löjliga... Just därför borde det finnas en reglering i lag, så att enskilda individer inte behöver säga till.

Jag beklagar din foglossning.

Det är många som har inskränkningar som inte syns och när de själva förstår att de är i ett riskabelt läge vill de ändå inte vill vara till besvär. Du verkar ju vara en tuff person och inte ens du bad om hjälp. (Vad gör du ute på vattnet i bistraste vintern förresten?)

Ja, kyrkogårdarna är fulla av folk som inte velat vara till besvär eller göra sig löjliga, oavsett om det var det som tog kål på dem.

Om regler saknas undrar jag hur försäkringar fallet ut vid fallolyckor som dessa, blir det rederiets eller individens? Kan skepparen som är utan rederi någon gång bli ansvarig?
Citera
2019-03-24, 08:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag beklagar din foglossning.

Det är många som har inskränkningar som inte syns och när de själva förstår att de är i ett riskabelt läge vill de ändå inte vill vara till besvär. Du verkar ju vara en tuff person och inte ens du bad om hjälp. (Vad gör du ute på vattnet i bistraste vintern förresten?)

Ja, kyrkogårdarna är fulla av folk som inte velat vara till besvär eller göra sig löjliga, oavsett om det var det som tog kål på dem.

Om regler saknas undrar jag hur försäkringar fallet ut vid fallolyckor som dessa, blir det rederiets eller individens? Kan skepparen som är utan rederi någon gång bli ansvarig?

Jag håller på och ta förarintyg för båt, och detta var min båtpraktik. Då vill man inte verka som någon som inte har något på sjön att göra... Det var sol som tur var, så det blev inte så kyligt som det skulle ha varit annars.

Ja, jag undrar också (angående försäkringar). Hoppas någon som är insatt kommer in och svarar!
Citera
2019-03-24, 13:06
Medlem
Publika transporter till sjöss bör ju vara anpassade så att alla kan ta sig ombord enkelt kan man tycka. Men jag undrar hur man tänker om man har fysiska men för att hoppa upp på en kaj med 50 cm höjdskillnad och fortfarande tänker vara skeppare! Som skeppare är du ansvarig för ditt fartyg/flytetyg/passagerare . Jag kan tänka mig flera situationer där det är direkt olämpligt att vara ansvarig om man vet att man är i risig fysisk kondition. Hur hoppar du iland vid en nödsituation utan brygga? Kan du hjälpa någon nödställd som ramlat i vattnet. Hur påverkas du om det blåser upp och går lite högre sjö? Att vara på sjön och framförallt att vara ansvarig skeppare kräver många ggr god fysik. Vet man med sig att man inte har det bör man vara passagerare.
Citera
2019-03-24, 13:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viller
Publika transporter till sjöss bör ju vara anpassade så att alla kan ta sig ombord enkelt kan man tycka. Men jag undrar hur man tänker om man har fysiska men för att hoppa upp på en kaj med 50 cm höjdskillnad och fortfarande tänker vara skeppare! Som skeppare är du ansvarig för ditt fartyg/flytetyg/passagerare . Jag kan tänka mig flera situationer där det är direkt olämpligt att vara ansvarig om man vet att man är i risig fysisk kondition. Hur hoppar du iland vid en nödsituation utan brygga? Kan du hjälpa någon nödställd som ramlat i vattnet. Hur påverkas du om det blåser upp och går lite högre sjö? Att vara på sjön och framförallt att vara ansvarig skeppare kräver många ggr god fysik. Vet man med sig att man inte har det bör man vara passagerare.

Då kan jag lugna dig med att jag inte äger någon båt, och inte tänker vara skeppare. Jag går den här kursen bara för att jag vill ha kunskapen - som kan vara bra att ha även när man åker med en kompis, som fungerar som skepparen. Höjdskillnaden jag fick problem med (eller kunde ha fått) var för övrigt större än 50 cm. Jag tippar minst 70. Sjögång har jag inga problem med.
Citera
2019-03-24, 13:52
Medlem
pirata-codexas avatar
Jag tror personligen, att detta beror på en blandning av nivåskillnaden mellan båt och kaj som redan sagts i tråden. Lägg till problemet att om det är större vågor, kommer båten att röra lite på sig, en fast landgång skulle då brytas av.
Att detta problem finns är ju uppenbart, men jag tror risken att trilla är ganska liten. Dom flesta landgångar har ju räcken och..namn på svenska?.."väggar" av galler väl? Åtminstone båtarna jag varit på, men dom har inte varit svenska båtar i och för sig?

Hoppas du kommer på något bra syster !
Det skulle vara ytterst trist att trilla i vattnet med tax free vodkan!
Citera
2019-03-25, 17:48
Medlem
Betydligt värre problem med detta är det ju i länder med tidvatten.
I London är höjdskillnaden mellan hög och lågvatten 6-7 meter.
Citera
2019-03-25, 22:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Den där glipan mellan kaj och båt är ju inte alls nödvändig och kan enkelt elimineras på platser där passagerare ofta går ombord på/iland från båtar som saknar landgång. Mellanrummet uppstår ju för att det hänger stora gamla däck på kajens sidan för att ha något mjukt som båten kan trycka mot utan att repa upp sidan på båten. Avståndet mellan dessa däck kan vara flera meter och ibland är de rejält tjocka också och skapar ett stort mellanrum mellan båt och kaj där det inte hänger något däck.

Så måste det ju inte vara och lägger man bara lite mer pengar så kan man få en horisontell bryggfender som går längs hela båtens sida utan någon glipa där man kan trilla ner. Sedan får förstås båten inte röra sig nämnvärt medan ombord-/ilandstigning sker så den åker ut från kajen men man får väl förtöja ordentligt.
Citera
2019-03-25, 22:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirata-codexa
Jag tror personligen, att detta beror på en blandning av nivåskillnaden mellan båt och kaj som redan sagts i tråden. Lägg till problemet att om det är större vågor, kommer båten att röra lite på sig, en fast landgång skulle då brytas av.
Att detta problem finns är ju uppenbart, men jag tror risken att trilla är ganska liten. Dom flesta landgångar har ju räcken och..namn på svenska?.."väggar" av galler väl? Åtminstone båtarna jag varit på, men dom har inte varit svenska båtar i och för sig?

Hoppas du kommer på något bra syster !
Det skulle vara ytterst trist att trilla i vattnet med tax free vodkan!

Det fanns ingen landgång överhuvudtaget. Det var det som var problemet...

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den där glipan mellan kaj och båt är ju inte alls nödvändig och kan enkelt elimineras på platser där passagerare ofta går ombord på/iland från båtar som saknar landgång. Mellanrummet uppstår ju för att det hänger stora gamla däck på kajens sidan för att ha något mjukt som båten kan trycka mot utan att repa upp sidan på båten. Avståndet mellan dessa däck kan vara flera meter och ibland är de rejält tjocka också och skapar ett stort mellanrum mellan båt och kaj där det inte hänger något däck.

Så måste det ju inte vara och lägger man bara lite mer pengar så kan man få en horisontell bryggfender som går längs hela båtens sida utan någon glipa där man kan trilla ner. Sedan får förstås båten inte röra sig nämnvärt medan ombord-/ilandstigning sker så den åker ut från kajen men man får väl förtöja ordentligt.

Hur gör man vid stor höjdskillnad mellan kaj och båt, då? Som någon skrev ovan: befinner man sig där det är tidvatten, så kan det bli väldigt stora höjdskillnader när det är lågvatten. Jag befann mig för övrigt en gång i en sådan hamn (Cornwall), och då fanns det endast en fast stege på kajväggen som man skulle klättra nerför. Inte ens några handtag att hålla i som på trappstegen till en simbassäng, när man skulle vända sig om och sätta fötterna på den första stegpinnen. Detta var för mig med mitt bäckenproblem nästan omöjligt - det var livsfarligt! Och för en gammal, ovig människa är det helt omöjligt.
Senast redigerad av Merwinna 2019-03-25 kl. 22:42.
Citera
2019-03-25, 23:00
Medlem
Returpappers avatar
Finns säkert regler för yrkestrafik om inte annat generella säkerhetsregler så att man kan bli dömd om inte ombordstigning kan ske säkert. För privat båtbruk finns å andra sidan säkert inget sådan man får klara av gapet eller stå kvar på bryggan.
Vi hade båt då det var mer än en meter ner till däck men vi ordnade med en fast stege. Hur nära bryggan berodde på hur nära man förtöjde. Värre är att gå på ett gungande däck om det inte finns pulpit och reling.
Hände aldrig någon olycka när jag varit med eller ens har hört talas om, men om det gör det brukar det vara någon berusad. Men en 86-åring är naturligtvis inte Tarzan så det måste man givetvis hjälpa till för att få personen ombord eller iland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in