Citat:
Ursprungligen postat av
dukedude
Är lite osäker på vad du egentligen är ute efter. Är du ute efter att få reda på ett nätverks externa ip adress? Få reda på en extern ip och hacka ett nätverk är 2 väldigt olika saker.
Simpel Nmap skan:
Nmap 83.240.21.1-254
Kommer skanna alla adresser från 83.240.21.1 till 83.240.21.254 och ge dig en lista på alla som är "alive".
Förklara gärna närmare så kanske du kan få ett bättre svar.
Jag har svårt att förklara då jag är väldigt ny inom detta. Men finner det väldigt fascinerande.
Undrar om du kan förklara tex om vi använder ip adressen 83.240.21.1 och istället skriver 83.240.21.0/24 vad betyder det sistnämnda 0/24. Jag förstår ditt resonemang att det sistnämnda 254 kommer skanna alla ip adresser från 1-254. Men vad betyder 0/24.
Och det som jag är ute efter, är att skanna nätverk som inte är min nätverk, jag vet det är olagligt men jag vill inte göra det utan endast förstå hur det funkar. Tex om det finns ett nätverk som inte är mitt, och den nätverken har olika ip adresser kopplade till den. Hur går man tillväga för att hitta den nätverken som inte är ditt, tex din grannes, och eventuellt få ip adressen kopplade till den och därmed få möjligheten att få tillgång till deras dator.
Jag har förstått att nmap är bra för sådant men förstår inte hur man ska använda den, jag måste läsa mer om nätverk och säkerhet. MEN VET INTE VAR JAG SKA BÖRJA