2019-03-24, 15:07
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Poängen är att man inte ska bli förvånad det uppstår flyktingar om man underblåser krig. Det är simpel karma att Sverige nu har problem med nämnda flyktingar.

På samma sätt som att IKEA stödjer mord genom att sälja knivar.
Citera
2019-03-24, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
På samma sätt som att IKEA stödjer mord genom att sälja knivar.
Falsk analogi.

Syftet med köksknivar är att laga mat.

Syftet med krigsvapen är att använda dom i krig.
Citera
2019-03-24, 16:01
Medlem
raxmouses avatar
Lägg ner sjukhus, äldrevård, skolor.

Låt för guds skull inte besparingar hamna på några andra än vanligt folk.
Citera
2019-03-24, 16:03
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Falsk analogi.

Vapenindustrin skulle nog hävda att krigsvapen har syftet att avskräcka andra från anfall.
Citera
2019-03-24, 16:07
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Falsk analogi.

I Rwanda skedde öven 1 miljon mord med machetes som även används vid matlagning.
Citera
2019-03-24, 16:11
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Jag förstår inte vad vänstern har att göra med ovan. Vad jag vet så är Vänsterpartiet det enda parti som vill minska den svenska vapenexporten.

Globaleye kan spana på marknivå.

Svenska företag exporterar även pansvärnsrobot Bill.

Nu förstår jag inte vad du menar. Sverige underblåser krig och du blir förvånad att krig innebär flyktingar.

Kan du inte tänka längre än ett steg? Förövrigt ett mycket förvirrat inlägg rakt igenom.
Ursäkta!
Håller med om att inlägget var väldugt virrigt och hoppigt i resonemanget.
Sitter på telefon och i morse var jag lite halvfokuserad.

Jag försöker utveckla mitt senare resonemang lite bättre.

Du menar att på grund av att Sverige tjänar pengar på att sälja vapen så bör vi acceptera ett kollektivt straff på hela befolkningen i form av försämrad välfärd etc.
Du kallar det kort och gott för karma.
Det jag ogillar med det är att du då rättfärdigar bestraffning av individer för något som staten/vapenföretag gör.

Jag ogillar Sveriges vapenexport och jobbar för att det ska upphöra men ändå tycker du att jag ska få försämrad vård (då okontrollerad bla invandring bidragit till detta).

Jag försökte dra en jämförelse att exempelvis en del medborgare i Colombia profiterar på att sälja kokain som leder till dödsfall och annat elände.
Med ditt tänk borde vi alltså straffa hela Colombias befolkning för detta trots att endast en liten del av denna är narkotikasmugglare.

Hänger du med?
Citera
2019-03-24, 17:00
Medlem
JymdKjams avatar
Utmaningarna har hon själv skapat ihop med Islamistpartiet de Gröna. T ex har den här regimen sett till att kan flytta pga alla regler som den infört på bolånemarknaden. Nu vill de även kraftigt höja bilskatten (igen!!) vid årsskiftet så att ingen kan köpa ny bil heller.

Samhället håller nu liksom på att stängas ned, sakta men säkert...... Och hon har mage att gråta ut i någon slags påhittad förvåning??!
Citera
2019-03-24, 17:07
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Absolut, det blandat med kvotflyktingar.

Behöver du verkligen hjälp har du oftast inte råd och tvingas kvar. Lyxinvadringen skiljer sig åt.
Citera
2019-03-24, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Skillnaden är att det inte finns några jobb och att det ändå inte lönar sig att jobba.
Vill man arbeta finns det jobb!
Hur mycket det lönar sej är väl induvidiellt beroende på situation.
Tycker man att man betalar för mycket i skatt så får man väl tänka på det nästa gång man röstar..
Citera
2019-03-24, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Vapenindustrin skulle nog hävda att krigsvapen har syftet att avskräcka andra från anfall.
Att sälja vapen till kaosländer i Mellanöstern innebär stor sannolikhet för att dessa kommer användas i krig. Så nej, att sälja vapen dit kommer förmodligen inte användas som avskräckningseffekt - dom kommer användas.

Å andra sidan snuddar du på ett av de bästa argumenten för vapenexport; att exportera vapen upprätthåller Sveriges förmåga att hålla en uppdaterad och självförsörjande tillgång till avancerade vapen, eftersom man då får en självgående industri som kan reproduceras över tid. För att avskräcka andra från att attackera oss.

Ett argument för att man kan hamna där ändå (vapensjälvförsörjning) är att skattefinansiera vapenindustrin istället för att skattefinansiera bidragsinvandring, exempelvis.
Citera
2019-03-24, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
I Rwanda skedde öven 1 miljon mord med machetes som även används vid matlagning.
Då kan nog dessa machetes lugnt definieras som vapen. Ungefär som att svärd förr i tiden säkerligen kunde choppa lite lök men användes ffa för att choppa huvuden.
Citera
2019-03-24, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Ursäkta!
Håller med om att inlägget var väldugt virrigt och hoppigt i resonemanget.
Sitter på telefon och i morse var jag lite halvfokuserad.

Jag försöker utveckla mitt senare resonemang lite bättre.

Du menar att på grund av att Sverige tjänar pengar på att sälja vapen så bör vi acceptera ett kollektivt straff på hela befolkningen i form av försämrad välfärd etc.
Du kallar det kort och gott för karma.
Det jag ogillar med det är att du då rättfärdigar bestraffning av individer för något som staten/vapenföretag gör.

Jag ogillar Sveriges vapenexport och jobbar för att det ska upphöra men ändå tycker du att jag ska få försämrad vård (då okontrollerad bla invandring bidragit till detta).

Jag försökte dra en jämförelse att exempelvis en del medborgare i Colombia profiterar på att sälja kokain som leder till dödsfall och annat elände.
Med ditt tänk borde vi alltså straffa hela Colombias befolkning för detta trots att endast en liten del av denna är narkotikasmugglare.

Hänger du med?
Det fetade har jag aldrig argumenterat för, så det är halmgubbe du attackerar.

Jag krasst konstaterar att Reinfeldt och Lööf i humanismens namn vill ”öppna våra hjärtan” för asylinvandringen. Svenska folket accepterar, i humanismens namn. Jag argumenterar för att om man inte underblåser krig i kaosländer så hade det minskat sannolikheten för krig, vilket därmed hade inneburit att det sannolikt inte hade funnits så många asylinvandrare att ”öppna sina hjärtan” för.

(Visst kan man argumentera för att man ska underblåsa krig samt inte ha asylinvandring. Men så fungerar inte politiken i väst. Se ”mänskliga rättigheter”)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in